22.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: tsekkiaskel ylöspäin – Škoda Scala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Scala on tilava ja tien päällä tutun oloinen, mutta kunnianhimoakaan ei uudesta alemman keskiluokan mallista puutu. Hyvää: tyyli, tilat, kokonaisuus. Huonoa: alustan lievä napakkuus. Škoda Scala saapuu hiukan yllättäen korvaamaan suositun Rapidin tšekkivalmistajan mallistossa, mutta muutos on merkittävä ja perusteltu. Raikkaasti muotoiltu Scala luotsaa koko merkkiä uuteen tyyliin niin ulkonäössä, matkustamossa kuin tekniikassakin.Määrätietoiset muodot näyttäytyvät tosin joistain kulmista hiukan kömpelöinä. Kyseessä on samalla Škodan ensimmäinen malli, jonka pohjarakenteena on muun muassa Polosta ja Aronasta tuttu MQB A0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja tutun oloinen4,36 metriä pitkä Scala jatkaa Rapidin farkkutyylistä muotoilua, mutta lyhyt takaylitys kertoo mallin varovaisesta sijoittamisesta Fabian ja Octavian väliin.Sähköisesti avattavaan takaluukkuun on kirjoitettu Škoda kirjaimilla tutun siipinuolilogon sijaan. Tavaratilaa on perusmuodossa 467 litraa, takaistuimet kaadettuna 1 410 litraa. Takaistuinten muotoilusta johtuen tavaratilasta ei tule täysin laakeaa, mutta toisaalta Škoda on väistänyt viime vuosien lättänien takapenkkien kirouksen. Tilaa takamatkustajille onkin yhtä herraskaisesti kuin isoveli-Octaviassa.Ajotuntumaltaan Scala ei yllätä. Ohjaus, vaihteensiirto ja polkimet tuntuvat juuri sellaisilta, mitä Škodalta voi odottaakin. Alustan perusviritys on napakanpuoleinen, mutta ei liioitellusti. Jos tahtoo alustaan enemmän muuttujia, saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus.Myös voimalinjoista löytyy tuttua tavaraa. Toistaiseksi 1.0 TSI -bensiinimoottorin parina täytyy tyytyä käsivaihteistoon; DSG-kaksoiskytkin-automaatti saapuu tuotantoon kesän kuluessa.115 hevosvoiman versio kolmisylinterisestä moottorista onkin jo sangen riittävä kompaktiin Scalaan. Enemmän tehoa kaipaaville on tarjolla 150-hevosvoimainen 1.5 TSI, ja biokaasumalliksi saapuu loppuvuodesta 90 hevosvoiman 1.0 G-TEC. Dieseleitä ei Suomen mallivalikoimassa tulla näkemään, ja A0-pohjarakenne rajaa myös nelivedot pois laskuista.Paremmin muotoiltuScalan sisäiset yllätykset keskittyvät ohjaamoon. Kojelauta on saanut uuden keveämmän ilmeen, kiitos kelluvan tietoviihdejärjestelmän ruudun. Ilmettä piristää myös kookas kojelaudan koristelista. Ovenkahvat heijastelevat käsinojien ja ovitaskujen muotoja. Harkiten käytetyt uudet materiaalit tekevät selvää pesäeroa pelkistettyyn Rapidiin.Scala on samalla koko VW-ryhmän ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versiot konsernin MIB-tietoviihdejärjestelmistä. Škoda on pitänyt järjestelmien nimitykset ennallaan, mutta nopeammin ja selkeämmin toimivat järjestelmät ovat tervetullutta kehitystä.Scala on suunniteltu myös entistä verkottuneemmaksi: auto tarjoaa mahdollisuuksia liikennetietoihin, huoltopalveluihin ja Škoda Connect -etähallintaan. 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo osaa joukon erilaisia näkymiä, joten digitaalisuutta hyödynnetään aiempaa paremmin. Varustelistalta löytyy myös älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ulkoantennilla. Vanhojen usb-laitteiden omistajien puolestaan täytyy varautua sovittimilla, sillä Scala on varustettu nykytrendin mukaisilla usb-c -liittimillä.Scalassa on uusimmista turvavarusteista vakiona kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella. Škodamaiseen tapaan varustelistalta löytyy myös pesimellä varustettu peruutuskamera. Park Assist -pysäköintiavustin sisältää puolestaan pysäköintijarruavustimen, jolloin auto jarruttaa automaattisesti parkkikolhun uhatessa. Škoda on jälleen laajentanut Simply Clever -niksitarjontaansa kattamaan vaikka ja mitä. Uusia ratkaisuja ovat suppilona toimiva lasinpesunesteen korkki sekä renkaiden urasyvyysmitalla varustettu jääraappa. Tuttu sateenvarjo löytyy kuljettajan ovesta. Yksinkertaista toimivuutta edustaa myös perinteinen käsijarru.Mittakaavan muutosScala rakentaa pesäeroa Rapid-edeltäjäänsä olemalla monessa suhteessa rohkeasti merkkinsä ja jopa segmenttinsä ensimmäinen. Huhujen mukaan työn alla on jopa sporttiversio Scala RS, mutta mahdollinen lopputulos jää nähtäväksi lähivuosina.Suomeen Scala rantautuu kesäkuun alussa, ja hinnat varmistuvat lähiviikkoina. Maahantuojan aikomuksena on saada puristettua lähtömallin (manuaalivaihteinen 1.0 TSI 95 hv Active) hinta -alle 20 000 euron haamurajan. Suosion ainekset ovat kaiken kaikkiaan olemassa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Scala 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous