19.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyylin ja tekniikan risteyksessä – Mercedes-Benz CLA Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA Coupé on valmistajansa mukaan kompaktimalliston sporttisin. Silti auto on eniten kotonaan matka-ajossa. Hyvää: suhteellinen käytännöllisyys, vaivattomuus. Huonoa: alustan toiminta, vaatii varusteita tuntuakseen älykkäältä. Stuttgartin vyörytys kompaktiautojen luokassa jatkuu. A-sarjan kahden korimallin ja B-sarjan tila-auton jälkeen vuorossa on linjakas neliovinen Mercedes-Benz CLA. Valmistajan mukaan kyseessä on coupé, ainakin erotuksena jo julkistetusta Shooting Brake -farmarista. Jos ajattelee CLA:n olevan A-sarja isomman CLS:n tyylillä, tulos ei jää kovin kauas totuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyylikärjelläToisen sukupolven CLA asettuu muihin valmistajan kompaktiautoihin nähden elämäntapavalinnaksi, jossa tyyli on raakaa käytettävyyttä tärkeämpää. Uusi mallipolvi on venynyt leveyttä ja pituutta noin viitisen senttiä edeltäjäänsä verrattuna.Lisäpituutta on A-sarjan pystyperään verrattuna lähes 27 senttiä; akseliväli on autoissa sama.CLA Coupéssa on tilaa kohtuullisesti neljälle keskimittaiselle aikuiselle. Kurvikkaan katon takia pääntila takana jää viitisen senttiä matalammaksi, joten pituuskasvulla siunattujen kannattaa pyrkiä etuistuimille. Tavaratilaa on kiitettävät 460 litraa, 10 litraa edeltäjää vähemmän, mutta kasvaneen lastausaukon ansiosta tila on paremmin hyödynnettävissä.Matalat ikkunat korostavat sporttihenkisten istuinten ympärille loihditun matkustamon tyköistuvuutta. Sisustan peruspalikat minimalistisine kojelautoineen ovat tuttuja A-sarjasta. Ilmastoinnin hallintalaitteiden lisäksi merkittävimmät yksityiskohdat ovat MBUX-tietoviihdejärjestelmän näytöt, jotka esiintyvät A-sarjan tavoin joko 7- tai 10,25-tuumaisina. Suuri osa arkipäivän käyttökokemuksista määrittyykin juuri MBUX:n ympärille. Järjestelmä on oppinut jälleen lisää ominaisuuksia sitten edellisen näkemän, mutta trendikkäälle eleohjaamiselle on vaikea keksiä perusteita toimivan ergonomian ja puheohjauksen keskellä.Sporttisuutta etsimässäMercedeksen mukaan CLA on valmistajan MFA2-etuvetopohjaisista kompaktiautoista urheilullisin. Sporttista ajettavuutta on haettu kasvattamalla raideleveyttä A-sarjaan verrattuna niin etu- kuin taka-akseleillakin. AMG-malleja odoteltaessa moottorivalikoima on tuttu A-sarjasta. Sporttihakuisuudesta huolimatta CLA tuntuu kuitenkin olevan parhaiten kotonaan pitkien matkojen kruiserina. Ohjausta voi luonnehtia perushyväksi. Säädettävä iskunvaimennus on comfort-asennossa turhan pehmeä: se jättää korin keinumaan ylimääräisillä liikkeillä ja vavahduttaa paikoin koko autoa. Sport-asennossa luvassa on kaupunkiajoon turhaa napakkuutta, vaikka parempaa hallittavuutta arvostaakin yli 100 km/h nopeuksissa.Voimalinjan yhteispelin suhteen 163 hevosvoiman CLA 200 tuntuu tasaisimmalta yhdistelmältä. Suorituskykyä tai nelivetoa kaipaavan kannattaa tähyillä 190-hevosvoimaisen CLA 220:n suuntaan, joka tuntuu lähes identtiseltä isoveli-250:een verrattuna.Osiensa summaErinomaisten A- ja B-sarjojen jälkeen CLA:n jättämä ensitunnelma on lievä alisuoriutuminen. Ulkonäkö ja puheet dynaamisesta ajettavuudesta tuntuvat lopulta vaisulta tavalta erottautua vaikkapa A-sarjan sedanista.Ehkä AMG saa loihdittua hiukan pilkettä CLA:n silmäkulmaan. Siihen asti ostajakunta koostunee heistä, joiden elämäntapaan tämä auto sopii täsmämitoitettuna. Mercedes-myymälästä kauden muotia voi etsiä toukokuusta alkaen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz CLA Coupé 220 4Matic Moottori Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 5500–6100 r/min Vääntö 300 Nm (1800 r/min) Vääntö 300 Nm (1800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,0 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous