23.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Urheilullinen tyyliniekka – Kia Proceed GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia nappaa muotoilupisteet näyttävällä shooting brake -mallillaan, mutta urheilullisen ulkonäön lupaama suorituskyky jää osittain lunastamatta. Hyvää: ajettavuus, tuntuma, muotoilu. Huonoa: puhditon moottori, tavaratilan mitoitus. Kia Proceed on farmarin ja coupén yhdistelmä, joka on puolestaan muotoilupoikkeus uusien automallien saralla. Tässä tapauksessa se on pelkästään hyvä asia. Shooting brake -kori miellyttää silmää. Perheautoa tarvitsevan ei tarvitse tinkiä tyystin tyylistä, vaikka käytännöllisyys autovalintaa ohjaisikin.Proceed on osuva lisä korealaisvalmistajan Ceed-mallistoon, josta löytyy myös konttiperä ja farmari autovalintaa tekevän puntaroitavaksi. Eniten sporttia kaipaava kääntää katseensa Proceedin GT-versioon, mutta nyt koeajettava GT-Line on kädenlämpöisen kompromissin sijaan varsin onnistunut lisäys mallistoon.Nuo GT-Line ja GT ovakin sitten ainoat saatavalla olevat tasot Proceediin. Moottorivaihtoehtoja on kaikkiaan seitsemän, joista kaksi on dieseleitä. Vaihteistona käytetään joko kuusilovista manuaalia tai seitsenportaista DCT-kaksoiskytkinautomaattia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuotta madallettu tavaratilaPerheautonäkökulmasta tavaratila on pienoinen pettymys. Litroissa tilaa on mukavasti (594/1 545), mutta pohjan alle kätketyt lokerot syövät tilaa korkeussuunnassa kohtuuttomasti. Varustetason ansiosta takapenkit kaatuvat suhteessa 40/20/40, joten pitkien harrastusvälineiden lisäksi tilaa jää matkustajalle tai parille. Kuljettajan paikalla jo 180-senttinen henkilö kokee katon asettuvan lähes epämiellyttävän lähelle, ellei ajoasentoa säädä reilusti takanojaan. Lyhempää kuskia matala kattolinja ei häiritse. Takapenkillä mitoitus on niin ikään parhaimmillaan keskimittaiselle tai lyhyemmälle aikuiselle.Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin on lisävaruste. Mitoitukseltaan se on moitteeton ja tarjoaa hyvän tuen. Nahkaa ja mokkanahkaa yhdistävä verhoilu ja näyttävä panoraamalasikatto ovat nekin lisävarusteita. Kojelauta on pelkistetyn asiallinen, ja hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Visuaalisiin yksityiskohtiin ja materiaaleihin on panostettu maltillisesti, mutta laatuvaikutelma on silti kohdallaan.Urheilullinen, mutta mukavaGT-linen ajo-ominaisuuksia on kehuttu, eikä syyttä. Alustan perusratkaisut ovat tuttuja muusta Ceed-mallistosta, mutta hienosäädöllä on saatu aikaan onnistunut yhdistelmä urheilullista ajonautintoa ja mukavuutta niin kaupungissa kuin maantielläkin.Jämäkkä iskunvaimennus ja jousitus pelaavat mutkissa hyvin yhteen, eikä kuoppiakaan tarvitse kierrellä. Myös ohjaus ilahduttaa tarkkuudellaan. Ajokokemus on siinä määrin onnistunut, ettei kuskin penkiltä ole kiire pois. Tunnelmaa nakertaa vain voimakkaana taustahuminana korviin kantautuva rengasmelu. Koeajoauton moottori on 1,4-litrainen bensiinikone malliston puolivälistä, ja sen pariksi on valittu edellä mainittu 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko. Vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti ratin lavoista. Yhdistelmä suoriutuu tehtävästään hyvin, mutta moottori vaikuttaa hieman puhdittomalta. Sporttisen ulkonäön luomaa lupausta menohaluista se ei täysin lunasta.Pientä huojennusta tuo sport-painike, jota painamalla voi vaikuttaa auton ajodynamiikkaan. Kierrokset nousevat, kaasupoljinvaste kohenee, kiihdytykset terävöityvät ja ohitustilanteiden suorituskyky paranee hieman. Asetus vaikuttaa jämäköittävästi myös ohjaustuntumaan.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Kia Proceed GT-Line 1.4 T-GDI Business Premium DCT A/T Hinta alkaen 33 661 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 073 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1422 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous