7.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja eleetön – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on ajettavuudeltaan eleettömän mukava ja vaivaton. Lisävarustelu tuo ulkoiseen olemukseen särmää. Hyvää: moottorin kyvyt, ajettavuus, ajoergonomia. Huonoa: alavääntö, tavaratila, lisävarustelun hinta. Edullisimmillaan Seat Atecan saa litraisella bensiinimoottorilla varustettuna rapiat 23 000 eurolla. Koeajetun nelivetoisen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence -malliversio urheilulisin istuimin ja metallivärillä maksaa 35 902 euroa.Eikä siinä vielä kaikki, sillä koeajoyksilön hinta nousee yli 40 000 euroon.Auto on kuorrutettu usein näyttävin, mutta kukkaron päälle käyvin jälkiasenteisin lisävarustein. Särmää näköä luovat muun muassa raikkaan oranssit 19-tuumaiset vanteet (1 587 e), etupuskurin korisarja (915 e), takapuskurin koristesarja (859 e), takapuskurin suoja (196 e), hopeiset kylkilistat (401 e) sekä oranssiset sivupeilienkuoret (152 e).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarmat muodotSeat Atecasta on turha etsiä jenkkityylistä ylenmääräistä jyhkeyttä tai mieliinpainuvan persoonallisia muotoiluratkaisuja.Perusvarmat ratkaisut ja muodot kestävät aikaa. Ateca näyttää riittävän nykyaikaiselta viiden tai jopa kymmenen vuoden päästä.Hyvä ajoasentoAjoasennon suhteen ei ole hammasteltavaa: se löytyy vaivatta. Istuinosan reisituki saisi tosin olla pidempi ja sivutuki hieman jämäkämpi ylipäätään. Säätövaroja on riittämiin eri suuntiin. Ohjauspyörä säätyy sekin riittävästi.Vakionopeudensäätimen vipunen sijaitsee ohjauspyörän alla, hankalasti sijoitettuna käyttämisen kannalta ja muutoinkin. Tulin nimittäin muutaman kerran tahattomasti heilauttaneeksi vipusta vasemmalla polvella – ja säätäneeksi nopeuden raja-arvoksi 43 kilometriä tunnissa. Siitäkin toki selvittiin, vaikka moottoritien rampissa tulikin jo ihmeteltyä auton tahmaista kiihtyvyyttä.Lisää alavääntöäMoottorin kyvyt riittävät hyvin. Turboahtimella ryyditetty 1,4 litrainen voimanlähde vie autoa kiitettävästi. Nollasta sataseen sujuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa.Seat Ateca on tällä voimalinjalla vaivaton kilometrien nielijä, jolla ajaa mielikseen myös matka-ajoa. Moottori on ääniltään miellyttävän hiljainen.Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Vaatimaton alavääntö alkaa pänniä kaupunkiajossa, sitä voisi edetä vähemmälläkin vaihdekepin sotkemisella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät näkymätAtecan ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen, joka onkin monelle yksi syy päätyä hieman korkeampaan katumaasturiin. Ikkunapintaa riittää, eikä näkemisen esteenä ole pahoja katveita. Takaviisto suunta on poikkeus, joka vahvistaa säännön.Peruuttaja oppii nopeasti auton kulmat. Isohkot sivupeilit tekevät takaviistoon tähyilystä vaivatonta.Tavaroille on tilaa vähemmän kuin auton ulkomitoista voisi päätellä. Leveämpiäkin lastausaukkoja on nähty, mutta kyllä tällä pärjää. Kontti on muodoiltaan selkeä muodoiltaan ja muunneltavissa, mutta litroja on tarjolla vain 485.Ahkerasti takakontilla käyvän kannattaa valita arkimukavuutta lisäävä sähköinen takaluukku.Ketterä kaupungissaSeat Ateca on VW-konsernin katumaasturikatraan pienin edustaja. Auton käsittely on ketterää kaupunkikuiluissa ja ahtailla pysäköintialueilla. 4,3-metrisen kääntösäde on tolkullinen, joten autoa ei tarvitse viikkailla pysäköintilokosiin hiki otsalla.Pysäköintikamerasta on iso apu, jos on muistanut pyyhkäistä ravan sumentaman linssin puhtaaksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence Hinta alkaen 35 902 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 012 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!