7.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja eleetön – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on ajettavuudeltaan eleettömän mukava ja vaivaton. Lisävarustelu tuo ulkoiseen olemukseen särmää. Hyvää: moottorin kyvyt, ajettavuus, ajoergonomia. Huonoa: alavääntö, tavaratila, lisävarustelun hinta. Edullisimmillaan Seat Atecan saa litraisella bensiinimoottorilla varustettuna rapiat 23 000 eurolla. Koeajetun nelivetoisen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence -malliversio urheilulisin istuimin ja metallivärillä maksaa 35 902 euroa.Eikä siinä vielä kaikki, sillä koeajoyksilön hinta nousee yli 40 000 euroon.Auto on kuorrutettu usein näyttävin, mutta kukkaron päälle käyvin jälkiasenteisin lisävarustein. Särmää näköä luovat muun muassa raikkaan oranssit 19-tuumaiset vanteet (1 587 e), etupuskurin korisarja (915 e), takapuskurin koristesarja (859 e), takapuskurin suoja (196 e), hopeiset kylkilistat (401 e) sekä oranssiset sivupeilienkuoret (152 e).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarmat muodotSeat Atecasta on turha etsiä jenkkityylistä ylenmääräistä jyhkeyttä tai mieliinpainuvan persoonallisia muotoiluratkaisuja.Perusvarmat ratkaisut ja muodot kestävät aikaa. Ateca näyttää riittävän nykyaikaiselta viiden tai jopa kymmenen vuoden päästä.Hyvä ajoasentoAjoasennon suhteen ei ole hammasteltavaa: se löytyy vaivatta. Istuinosan reisituki saisi tosin olla pidempi ja sivutuki hieman jämäkämpi ylipäätään. Säätövaroja on riittämiin eri suuntiin. Ohjauspyörä säätyy sekin riittävästi.Vakionopeudensäätimen vipunen sijaitsee ohjauspyörän alla, hankalasti sijoitettuna käyttämisen kannalta ja muutoinkin. Tulin nimittäin muutaman kerran tahattomasti heilauttaneeksi vipusta vasemmalla polvella – ja säätäneeksi nopeuden raja-arvoksi 43 kilometriä tunnissa. Siitäkin toki selvittiin, vaikka moottoritien rampissa tulikin jo ihmeteltyä auton tahmaista kiihtyvyyttä.Lisää alavääntöäMoottorin kyvyt riittävät hyvin. Turboahtimella ryyditetty 1,4 litrainen voimanlähde vie autoa kiitettävästi. Nollasta sataseen sujuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa.Seat Ateca on tällä voimalinjalla vaivaton kilometrien nielijä, jolla ajaa mielikseen myös matka-ajoa. Moottori on ääniltään miellyttävän hiljainen.Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Vaatimaton alavääntö alkaa pänniä kaupunkiajossa, sitä voisi edetä vähemmälläkin vaihdekepin sotkemisella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät näkymätAtecan ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen, joka onkin monelle yksi syy päätyä hieman korkeampaan katumaasturiin. Ikkunapintaa riittää, eikä näkemisen esteenä ole pahoja katveita. Takaviisto suunta on poikkeus, joka vahvistaa säännön.Peruuttaja oppii nopeasti auton kulmat. Isohkot sivupeilit tekevät takaviistoon tähyilystä vaivatonta.Tavaroille on tilaa vähemmän kuin auton ulkomitoista voisi päätellä. Leveämpiäkin lastausaukkoja on nähty, mutta kyllä tällä pärjää. Kontti on muodoiltaan selkeä muodoiltaan ja muunneltavissa, mutta litroja on tarjolla vain 485.Ahkerasti takakontilla käyvän kannattaa valita arkimukavuutta lisäävä sähköinen takaluukku.Ketterä kaupungissaSeat Ateca on VW-konsernin katumaasturikatraan pienin edustaja. Auton käsittely on ketterää kaupunkikuiluissa ja ahtailla pysäköintialueilla. 4,3-metrisen kääntösäde on tolkullinen, joten autoa ei tarvitse viikkailla pysäköintilokosiin hiki otsalla.Pysäköintikamerasta on iso apu, jos on muistanut pyyhkäistä ravan sumentaman linssin puhtaaksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence Hinta alkaen 35 902 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 012 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous