7.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vaivaton ja eleetön – Seat Ateca 1.4 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ateca on ajettavuudeltaan eleettömän mukava ja vaivaton. Lisävarustelu tuo ulkoiseen olemukseen särmää. Hyvää: moottorin kyvyt, ajettavuus, ajoergonomia. Huonoa: alavääntö, tavaratila, lisävarustelun hinta. Edullisimmillaan Seat Atecan saa litraisella bensiinimoottorilla varustettuna rapiat 23 000 eurolla. Koeajetun nelivetoisen Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence -malliversio urheilulisin istuimin ja metallivärillä maksaa 35 902 euroa. Eikä siinä vielä kaikki, sillä koeajoyksilön hinta nousee yli 40 000 euroon. Auto on kuorrutettu usein näyttävin, mutta kukkaron päälle käyvin jälkiasenteisin lisävarustein. Särmää näköä luovat muun muassa raikkaan oranssit 19-tuumaiset vanteet (1 587 e), etupuskurin korisarja (915 e), takapuskurin koristesarja (859 e), takapuskurin suoja (196 e), hopeiset kylkilistat (401 e) sekä oranssiset sivupeilienkuoret (152 e). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varmat muodot Seat Atecasta on turha etsiä jenkkityylistä ylenmääräistä jyhkeyttä tai mieliinpainuvan persoonallisia muotoiluratkaisuja. Perusvarmat ratkaisut ja muodot kestävät aikaa. Ateca näyttää riittävän nykyaikaiselta viiden tai jopa kymmenen vuoden päästä. Hyvä ajoasento Ajoasennon suhteen ei ole hammasteltavaa: se löytyy vaivatta. Istuinosan reisituki saisi tosin olla pidempi ja sivutuki hieman jämäkämpi ylipäätään. Säätövaroja on riittämiin eri suuntiin. Ohjauspyörä säätyy sekin riittävästi. Vakionopeudensäätimen vipunen sijaitsee ohjauspyörän alla, hankalasti sijoitettuna käyttämisen kannalta ja muutoinkin. Tulin nimittäin muutaman kerran tahattomasti heilauttaneeksi vipusta vasemmalla polvella – ja säätäneeksi nopeuden raja-arvoksi 43 kilometriä tunnissa. Siitäkin toki selvittiin, vaikka moottoritien rampissa tulikin jo ihmeteltyä auton tahmaista kiihtyvyyttä. Lisää alavääntöä Moottorin kyvyt riittävät hyvin. Turboahtimella ryyditetty 1,4 litrainen voimanlähde vie autoa kiitettävästi. Nollasta sataseen sujuu mukavan rivakasti yhdeksässä sekunnissa. Seat Ateca on tällä voimalinjalla vaivaton kilometrien nielijä, jolla ajaa mielikseen myös matka-ajoa. Moottori on ääniltään miellyttävän hiljainen. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti. Vaatimaton alavääntö alkaa pänniä kaupunkiajossa, sitä voisi edetä vähemmälläkin vaihdekepin sotkemisella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät näkymät Atecan ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen, joka onkin monelle yksi syy päätyä hieman korkeampaan katumaasturiin. Ikkunapintaa riittää, eikä näkemisen esteenä ole pahoja katveita. Takaviisto suunta on poikkeus, joka vahvistaa säännön. Peruuttaja oppii nopeasti auton kulmat. Isohkot sivupeilit tekevät takaviistoon tähyilystä vaivatonta. Tavaroille on tilaa vähemmän kuin auton ulkomitoista voisi päätellä. Leveämpiäkin lastausaukkoja on nähty, mutta kyllä tällä pärjää. Kontti on muodoiltaan selkeä muodoiltaan ja muunneltavissa, mutta litroja on tarjolla vain 485. Ahkerasti takakontilla käyvän kannattaa valita arkimukavuutta lisäävä sähköinen takaluukku. Ketterä kaupungissa Seat Ateca on VW-konsernin katumaasturikatraan pienin edustaja. Auton käsittely on ketterää kaupunkikuiluissa ja ahtailla pysäköintialueilla. 4,3-metrisen kääntösäde on tolkullinen, joten autoa ei tarvitse viikkailla pysäköintilokosiin hiki otsalla. Pysäköintikamerasta on iso apu, jos on muistanut pyyhkäistä ravan sumentaman linssin puhtaaksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Seat Ateca 1.4 TSI ACT 150 hv 4Drive Xcellence Hinta alkaen 35 902 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 012 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4363 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt