17.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: välissä kasvanut – Audi Q3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Audi Q3 on pykälää suurempi kuin edeltäjänsä, tai kilpailijansa BMW X1 ja Mercedes-Benz GLA. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: istuinten muotoilu, kulutus. Kooltaan kasvanut Audi Q3 tekee nyt pesäeroa pikkuveli Q2:een, joka kalasteli samoja asiakkaita. Samalla Q3 kuitenkin lähestyy kooltaan ja hinnastoltaan Q5:n reviiriä.Audin katumaasturit kattavat tehokkaasti eri koot, vaikka osa mallinumeroista onkin vielä käyttämättä. Yhdennäköisyys vaikeuttaa mallien erottamista toisistaan – Q3:n ennestäänkin kasvanut maski on nyt kahdeksankulmainen ja pystyrivat hallitsevat hymyä kuin hammasraudat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatQ3:n neljä- ja puolimetrisen korin tilat on hyödynnetty tehokkaasti. Edessä on varsin väljää, tyköistuvuutta voi lisätä tuhdimmin muotoilluilla urheiluistuimilla. Takanakin tilaa on pitkälle matkaajalle. Auton leveys ja tasaiseksi muotoiltu penkki sietää jopa kolme aikuista, mutta kahdelle istuin voisi olla vahvemminkin muotoiltu. Tavaratila on kookas ja monipuolisesti muunneltava. Takaistuinta voi liu’uttaa eteenpäin, selkänojan kallistusta muuttaa ja pohjaa säätää eri korkeuksille.Audien sisäilmekin yhtenäistyy. Kaikissa versioissa mittaristo on räätälöitävä kuvaruutu, ja keskellä oleva monitoiminäyttö on integroitu tyylikkään saumattomasti kojelautaan. Onneksi Q3:ssa kiiltävää pintaa ei ole ylenpalttisesti, kolmas näpelöintiruutu puuttuu ja lämmönsäätimet ovat perinteiset. Koska järjestelmän käyttölogiikka oli tullut opeteltua jo aiemmin, digiloikka Q3:een ei aiheuttanut enää ärräpäitä. Tosin en voi olla ihmettelemättä, miten matkateeveen kokoiseen ruutuun ei mahdu kuin neljä radiokanavaa yhtä aikaa listattuna, olkoonkin helppoja selata.Kolme voimalinjaaQ3:n nokalle saa alkuun kolme moottorivaihtoehtoa, 35 TFSI:n, 40 TFSI:n ja 40 TDI:n. Hinnaston alussa 44 000 eurolla saa 1,5-litraisen bensiinimoottorin (150 hv) etuvedolla. Kaksi muuta ovat nelivetoisia kaksilitraisia (190 hv) – eronaan vain käytettävä polttoaine. Vekslaamisen hoitaa aina seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto.Ajossa olleen isomman bensiinimoottorin paukut riittävät kaikkiin tilanteisiin, voimaa pitää vain määrätietoisesti hakea isommilta kierroksilta. Aivan kuin puhti olisi kadonnut moottoreita uusiin WLTP-mittauksiin viritettäessä. Vaihteiston sport-asento helpottaa tilannetta ja paikkaa empivää lähtöä.Jo ennen pysähtymistä sammuva moottori ja vapaalla rullaamista käyttävä vaihteisto eivät pysty estämään kulutuksen kipuamista yhdeksään litraan. Miksihän isompien Audien kevythybriditekniikkaa ei ole käytössä?Audin vahvuuksiin kuuluu eleetön ajettavuus, eikä Q3 tee poikkeusta. Vaikka perusrakenne on sama kuin emoyhtiön Volkswagen Tiguanissa, Audi on onnistunut hienosäädössä paremmin.Progressiivisesti tehostettu ohjaus on maantiellä tunnokas, mutta silti taajamassa nopea ja kevyt. Korkean korin tuoma haitta on lähes olematon. Napakka alusta säilyttää otteen tiehen eikä päästä koria kallistelemaan. Silti ainakaan perusjousituksella ja korkeaprofiilisilla renkailla mukavuus ei vielä kärsi. Matala melutaso täydentää ajokokemuksen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q3 40 TFSI S tronic Quattro Hinta alkaen 51 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 464 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6700 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,2 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4484 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa