17.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: välissä kasvanut – Audi Q3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Audi Q3 on pykälää suurempi kuin edeltäjänsä, tai kilpailijansa BMW X1 ja Mercedes-Benz GLA. Hyvää: tilat, ajettavuus, suorituskyky, viimeistely. Huonoa: istuinten muotoilu, kulutus. Kooltaan kasvanut Audi Q3 tekee nyt pesäeroa pikkuveli Q2:een, joka kalasteli samoja asiakkaita. Samalla Q3 kuitenkin lähestyy kooltaan ja hinnastoltaan Q5:n reviiriä.Audin katumaasturit kattavat tehokkaasti eri koot, vaikka osa mallinumeroista onkin vielä käyttämättä. Yhdennäköisyys vaikeuttaa mallien erottamista toisistaan – Q3:n ennestäänkin kasvanut maski on nyt kahdeksankulmainen ja pystyrivat hallitsevat hymyä kuin hammasraudat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatQ3:n neljä- ja puolimetrisen korin tilat on hyödynnetty tehokkaasti. Edessä on varsin väljää, tyköistuvuutta voi lisätä tuhdimmin muotoilluilla urheiluistuimilla. Takanakin tilaa on pitkälle matkaajalle. Auton leveys ja tasaiseksi muotoiltu penkki sietää jopa kolme aikuista, mutta kahdelle istuin voisi olla vahvemminkin muotoiltu. Tavaratila on kookas ja monipuolisesti muunneltava. Takaistuinta voi liu’uttaa eteenpäin, selkänojan kallistusta muuttaa ja pohjaa säätää eri korkeuksille.Audien sisäilmekin yhtenäistyy. Kaikissa versioissa mittaristo on räätälöitävä kuvaruutu, ja keskellä oleva monitoiminäyttö on integroitu tyylikkään saumattomasti kojelautaan. Onneksi Q3:ssa kiiltävää pintaa ei ole ylenpalttisesti, kolmas näpelöintiruutu puuttuu ja lämmönsäätimet ovat perinteiset. Koska järjestelmän käyttölogiikka oli tullut opeteltua jo aiemmin, digiloikka Q3:een ei aiheuttanut enää ärräpäitä. Tosin en voi olla ihmettelemättä, miten matkateeveen kokoiseen ruutuun ei mahdu kuin neljä radiokanavaa yhtä aikaa listattuna, olkoonkin helppoja selata.Kolme voimalinjaaQ3:n nokalle saa alkuun kolme moottorivaihtoehtoa, 35 TFSI:n, 40 TFSI:n ja 40 TDI:n. Hinnaston alussa 44 000 eurolla saa 1,5-litraisen bensiinimoottorin (150 hv) etuvedolla. Kaksi muuta ovat nelivetoisia kaksilitraisia (190 hv) – eronaan vain käytettävä polttoaine. Vekslaamisen hoitaa aina seitsenportainen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto.Ajossa olleen isomman bensiinimoottorin paukut riittävät kaikkiin tilanteisiin, voimaa pitää vain määrätietoisesti hakea isommilta kierroksilta. Aivan kuin puhti olisi kadonnut moottoreita uusiin WLTP-mittauksiin viritettäessä. Vaihteiston sport-asento helpottaa tilannetta ja paikkaa empivää lähtöä.Jo ennen pysähtymistä sammuva moottori ja vapaalla rullaamista käyttävä vaihteisto eivät pysty estämään kulutuksen kipuamista yhdeksään litraan. Miksihän isompien Audien kevythybriditekniikkaa ei ole käytössä?Audin vahvuuksiin kuuluu eleetön ajettavuus, eikä Q3 tee poikkeusta. Vaikka perusrakenne on sama kuin emoyhtiön Volkswagen Tiguanissa, Audi on onnistunut hienosäädössä paremmin.Progressiivisesti tehostettu ohjaus on maantiellä tunnokas, mutta silti taajamassa nopea ja kevyt. Korkean korin tuoma haitta on lähes olematon. Napakka alusta säilyttää otteen tiehen eikä päästä koria kallistelemaan. Silti ainakaan perusjousituksella ja korkeaprofiilisilla renkailla mukavuus ei vielä kärsi. Matala melutaso täydentää ajokokemuksen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi Q3 40 TFSI S tronic Quattro Hinta alkaen 51 998 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 464 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4200–6700 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,2 (yhd.) CO2-päästöt 210 g/km Mitat pituus 4484 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2680 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2100 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 7.3.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV6 – päivitetty EV6 laittaa jarrut töihin 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle