9.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: synninpäästö perusvarustelulle – Audi Q5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylväs Audi Q5 onnistuu yhdistämään maasturiin erinomaisen ajettavuuden ja ajomukavuuden. Hyvää: ajettavuus, perusmoottorin suorituskyky. Huonoa: vaatimaton ulkonäön päivitys. Koeajettu Audi Q5 oli saanut varusteikseen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja tarvittaessa avuksi tulevan quattro ultra -nelivedon. Ne yhdistettynä kaksilitraiseen ja 190 hevosvoimaiseen turbodieseliin olivat monipuolisessa päivittäisessä ajossa vakuuttava yhdistelmä. Koeajossa ei tullut kertaakaan tunnetta, että teho tai ominaisuudet loppuisivat kesken. Ohjaus on tukeva ja määrätietoinen, kyyti vakaata ja kallistelematonta niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Ensimmäisissä, valmistusmaassaan Meksikossa tehdyissä koeajoissa moitimme mallin reilusti enemmän varusteltuja versioita kiusallisesta nypytyksestä, jota edes lisävarusteinen ilmajousitus ei kyennyt korjaamaan. Nyt perusvarusteltu Audi Q5 oli myös ensimmäiseen koeajoonsa pettyneelle kuljettajalle iloinen yllätys. Tavallinen rautajousitus ja 17-tuumaiset vanteet korkeaprofiilisine renkaineen tuntuvat aivan toiselta autolta, kuin loppuvuodesta Meksikossa ensikoeajetut yksilöt. Atlantin toisella puolella ajettujen autojen 19–20-tuumaiset vanteet aiheuttivat nypytystä aina moottoritienopeuksiin asti. Uutta Audi Q5:sta mielivän ostajan kannattaakin harkita tarkkaan, millaiset pyörät ajokkiinsa valitsee. Koeajo ainakin kannattaisi tehdä ennen ostopäätöstä, jos haluaa varmistaa omaan makuunsa parhaan kokonaisuuden ulkonäköä ja ajomukavuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyempi, mutta hiukan kookkaampi Toisen sukupolven Audi Q5 on 4,66 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea. Akseliväli on 2,82 metriä. Edeltäjäänsä verrattuna se on kasvanut varovaisesti: pituutta lisää neljä senttiä ja korkeutta kuusi. Tavaroille on löytynyt lisätilaa 10 litraa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut versiosta riippuen jopa 90 kiloa. Pituussuunnassa säädettävä takaistuin taittuu kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1 550 litraan. Pihimmin polttoainetta Moottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet edelliseen malliin verrattuna. Yhdistetty kulutus on nyt 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mitä voi pitää kelpo suorituksena isolle maasturille. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena on saatavissa mukautuva ilmajousitus. Euro NCAP:n törmäystestissä Audi Q5 sai odotetut viisi tähteä. Uuden Audi Q5 TDI:n hinnat alkavat 54 664 eurosta. Kyseessä on tällöin kaksilitrainen 120 kW (163 hv) moottori. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Audi Q5 Business 2.0 TDI S tronic Hinta alkaen 54 664 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 056 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?