9.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: synninpäästö perusvarustelulle – Audi Q5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylväs Audi Q5 onnistuu yhdistämään maasturiin erinomaisen ajettavuuden ja ajomukavuuden. Hyvää: ajettavuus, perusmoottorin suorituskyky. Huonoa: vaatimaton ulkonäön päivitys. Koeajettu Audi Q5 oli saanut varusteikseen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja tarvittaessa avuksi tulevan quattro ultra -nelivedon. Ne yhdistettynä kaksilitraiseen ja 190 hevosvoimaiseen turbodieseliin olivat monipuolisessa päivittäisessä ajossa vakuuttava yhdistelmä. Koeajossa ei tullut kertaakaan tunnetta, että teho tai ominaisuudet loppuisivat kesken.Ohjaus on tukeva ja määrätietoinen, kyyti vakaata ja kallistelematonta niin kuljettajalle kuin matkustajillekin.Ensimmäisissä, valmistusmaassaan Meksikossa tehdyissä koeajoissa moitimme mallin reilusti enemmän varusteltuja versioita kiusallisesta nypytyksestä, jota edes lisävarusteinen ilmajousitus ei kyennyt korjaamaan.Nyt perusvarusteltu Audi Q5 oli myös ensimmäiseen koeajoonsa pettyneelle kuljettajalle iloinen yllätys.Tavallinen rautajousitus ja 17-tuumaiset vanteet korkeaprofiilisine renkaineen tuntuvat aivan toiselta autolta, kuin loppuvuodesta Meksikossa ensikoeajetut yksilöt. Atlantin toisella puolella ajettujen autojen 19–20-tuumaiset vanteet aiheuttivat nypytystä aina moottoritienopeuksiin asti.Uutta Audi Q5:sta mielivän ostajan kannattaakin harkita tarkkaan, millaiset pyörät ajokkiinsa valitsee. Koeajo ainakin kannattaisi tehdä ennen ostopäätöstä, jos haluaa varmistaa omaan makuunsa parhaan kokonaisuuden ulkonäköä ja ajomukavuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyempi, mutta hiukan kookkaampiToisen sukupolven Audi Q5 on 4,66 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea. Akseliväli on 2,82 metriä. Edeltäjäänsä verrattuna se on kasvanut varovaisesti: pituutta lisää neljä senttiä ja korkeutta kuusi.Tavaroille on löytynyt lisätilaa 10 litraa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut versiosta riippuen jopa 90 kiloa.Pituussuunnassa säädettävä takaistuin taittuu kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1 550 litraan.Pihimmin polttoainettaMoottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet edelliseen malliin verrattuna. Yhdistetty kulutus on nyt 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mitä voi pitää kelpo suorituksena isolle maasturille. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena on saatavissa mukautuva ilmajousitus. Euro NCAP:n törmäystestissä Audi Q5 sai odotetut viisi tähteä.Uuden Audi Q5 TDI:n hinnat alkavat 54 664 eurosta. Kyseessä on tällöin kaksilitrainen 120 kW (163 hv) moottori.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Audi Q5 Business 2.0 TDI S tronic Hinta alkaen 54 664 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 056 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen