9.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: synninpäästö perusvarustelulle – Audi Q5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ylväs Audi Q5 onnistuu yhdistämään maasturiin erinomaisen ajettavuuden ja ajomukavuuden. Hyvää: ajettavuus, perusmoottorin suorituskyky. Huonoa: vaatimaton ulkonäön päivitys. Koeajettu Audi Q5 oli saanut varusteikseen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja tarvittaessa avuksi tulevan quattro ultra -nelivedon. Ne yhdistettynä kaksilitraiseen ja 190 hevosvoimaiseen turbodieseliin olivat monipuolisessa päivittäisessä ajossa vakuuttava yhdistelmä. Koeajossa ei tullut kertaakaan tunnetta, että teho tai ominaisuudet loppuisivat kesken. Ohjaus on tukeva ja määrätietoinen, kyyti vakaata ja kallistelematonta niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Ensimmäisissä, valmistusmaassaan Meksikossa tehdyissä koeajoissa moitimme mallin reilusti enemmän varusteltuja versioita kiusallisesta nypytyksestä, jota edes lisävarusteinen ilmajousitus ei kyennyt korjaamaan. Nyt perusvarusteltu Audi Q5 oli myös ensimmäiseen koeajoonsa pettyneelle kuljettajalle iloinen yllätys. Tavallinen rautajousitus ja 17-tuumaiset vanteet korkeaprofiilisine renkaineen tuntuvat aivan toiselta autolta, kuin loppuvuodesta Meksikossa ensikoeajetut yksilöt. Atlantin toisella puolella ajettujen autojen 19–20-tuumaiset vanteet aiheuttivat nypytystä aina moottoritienopeuksiin asti. Uutta Audi Q5:sta mielivän ostajan kannattaakin harkita tarkkaan, millaiset pyörät ajokkiinsa valitsee. Koeajo ainakin kannattaisi tehdä ennen ostopäätöstä, jos haluaa varmistaa omaan makuunsa parhaan kokonaisuuden ulkonäköä ja ajomukavuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevyempi, mutta hiukan kookkaampi Toisen sukupolven Audi Q5 on 4,66 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea. Akseliväli on 2,82 metriä. Edeltäjäänsä verrattuna se on kasvanut varovaisesti: pituutta lisää neljä senttiä ja korkeutta kuusi. Tavaroille on löytynyt lisätilaa 10 litraa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut versiosta riippuen jopa 90 kiloa. Pituussuunnassa säädettävä takaistuin taittuu kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1 550 litraan. Pihimmin polttoainetta Moottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet edelliseen malliin verrattuna. Yhdistetty kulutus on nyt 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mitä voi pitää kelpo suorituksena isolle maasturille. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena on saatavissa mukautuva ilmajousitus. Euro NCAP:n törmäystestissä Audi Q5 sai odotetut viisi tähteä. Uuden Audi Q5 TDI:n hinnat alkavat 54 664 eurosta. Kyseessä on tällöin kaksilitrainen 120 kW (163 hv) moottori. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Audi Q5 Business 2.0 TDI S tronic Hinta alkaen 54 664 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 056 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan