13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös huippuvarustelua kevyemmällä kokoonpanolla Kia Stinger on näyttävä ja maukas ajettava, joka pistää saksalaiset kilpailijat tiukoille. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, moottori. Huonoa: Ei muokattavia ajotiloja, vaihteiston nykäykset pysähdyksissä. Kia Stinger GT-Line näyttää lähes samalta autolta, jonka syksyllä ylistimme pistävän Audi S5 Sportbackin ja BMW 440i Gran Coupén todella ahtaalle: lyhyt etuylitys, pitkä konepelti, matkustamon loivasti laskeva kattolinja ja pitkähkö peräylitys luovat autolle saman menevän ilmeen. Yksityiskohdatkaan eivät juuri erota GT:tä GT-Linestä, mitä nyt punaiset Brembon jarrusatulat puuttuvat vanteiden takaa.Keulalla ei enää lepää 3,7-litraista V6-moottoria, eikä vetoa välitetä neljälle pyörälle. Moottori on kutistunut 2-litraiseksi turboneloseksi ja voima viedään vain taka-akselille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen reseptiMistään säästömallista ei todellakaan ole kyse – ei ominaisuuksien, eikä hinnan puolesta. Moottorista irtoaa 256-hevosvoiman huipputeho ja GT-Line-varustein taka-akselia hallitaan perinteisellä mekaanisella luistonrajoittimella. Ainekset mitä perinteisimpään ajonautintoon ovat kasassa – vielä kun 8-portiasen automaatin voisi vaihtaa kuusivaihteiseen manuaaliin!Ohjauspyörän takaa Stinger huokuu heti lippulaivasta tuttua tunnelmaa. Kojelaudan pelkistetyt linjat korostavat auton leveyttä. Pyöreät ilmastointisuuttimet ja harkittu alumiininkäyttö kohottavat tunnelmaa.Ajoasennossa ei ole moitittavaa, autoon kotiutuu nopeasti. Ajettavuutta hallitsee hyvin luonnollinen ohjaus. Se on välitetty suhteellisen nopeasti, ja tarjoaa nykyautoksi miellyttävän rehellisen tuntuman etuakselin tapahtumiin. GT-Line tuo autoon säätyvät iskunvaimentimet. Ne toimivat mainiosti, Stingerin alusta on jämäkän puoleinen, mutta jatkuvasti tehtäviensä tasalla.Ajettavuutta tukee myös takavedon ja nelisylinterisen moottorin ansiosta lähes 200 kilolla lippulaivasta tippunut massa: 2.0 T-GDI painaa 1642 kiloa, kun nelivetoinen GT kohottaa lukemat 1 834 kiloon.Harmillisen holhoavaTasapainoinen käytös, hyvin ohjaukseen reagoiva keula ja taka-akselin luistonrajoitin antavatkin Stingerille varsin mainiot eväät makeaan ajokokemukseen. Tiettyyn rajaan tämä toteutuukin, mutta moitteeton suoritus ei ole. Jostain syystä urheilullisimmallakin ajoasetuksella Kian ajonvakautus kaitsee pientäkin korin elämistä turhan herkästi.Turvallisuudentavoittelussa ei toki ole mitään vikaa, mutta monet saksalaisautot onnistuvat tarjoamaan järjestelmiä, jotka sallivat enemmän vapauksia virheistä rankaisematta. Eikä Kia anna oikeasti edes sammuttaa järjestelmää: pitkää painallus tuo kyllä mittaristoon odotetut varoitusvalot, mutta vähänkään suurempi takapyörien luisto saa vedon katkeamaan. GT-mallissa vastaavaa käytöstä ei esiintynyt.Antakaa valitaKia voisi ottaa saksalaisilta oppia myös ajomoodien personoitavuudessa. Onko liikaa vaatia ohjausta urheilutilaan ja iskunvaimennusta mukavuusasetuksille? Onneksi valmiit ajotilat ovat kuitenkin hyvin toteutettuja, joten esimerkksi Sport-asetusta kehtaa huoletta käyttää vaikka jatkuvasti.Myös vaihteistoon kaipaisi pysyvää manuaaliasetusta, jotta pidemmillä suorilla kruisaillessa laatikko ei palaisi D:lle. Mainitut moitteet ovat toki pieniä, ja osin GT-lippulaivasta tuttuja. Kokonaisuutena nelisylinterinenkin Kia Stinger on todella makea paketti ajettavuutta, ulkonäköä ja varsin kelvollisia tiloja. Ehkä moitteet tuntuvatkin sen tähden hieman karvailta: kun mekaanisesti paketti on upea, jää pienen sähköhienosäädön puute harmittamaan turhankin paljon. Moitteen sisällä paistaa suuri kehu.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD 8AT GT-Line Hinta alkaen 57 358 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 671 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 188 kW (256 hv), 6200 r/min Vääntö 353 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 353 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 190 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km / ensimmäiset 3 vuotta ilman km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous