13.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös huippuvarustelua kevyemmällä kokoonpanolla Kia Stinger on näyttävä ja maukas ajettava, joka pistää saksalaiset kilpailijat tiukoille. Hyvää: Ajettavuus, ohjaus, moottori. Huonoa: Ei muokattavia ajotiloja, vaihteiston nykäykset pysähdyksissä. Kia Stinger GT-Line näyttää lähes samalta autolta, jonka syksyllä ylistimme pistävän Audi S5 Sportbackin ja BMW 440i Gran Coupén todella ahtaalle: lyhyt etuylitys, pitkä konepelti, matkustamon loivasti laskeva kattolinja ja pitkähkö peräylitys luovat autolle saman menevän ilmeen. Yksityiskohdatkaan eivät juuri erota GT:tä GT-Linestä, mitä nyt punaiset Brembon jarrusatulat puuttuvat vanteiden takaa.Keulalla ei enää lepää 3,7-litraista V6-moottoria, eikä vetoa välitetä neljälle pyörälle. Moottori on kutistunut 2-litraiseksi turboneloseksi ja voima viedään vain taka-akselille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteinen reseptiMistään säästömallista ei todellakaan ole kyse – ei ominaisuuksien, eikä hinnan puolesta. Moottorista irtoaa 256-hevosvoiman huipputeho ja GT-Line-varustein taka-akselia hallitaan perinteisellä mekaanisella luistonrajoittimella. Ainekset mitä perinteisimpään ajonautintoon ovat kasassa – vielä kun 8-portiasen automaatin voisi vaihtaa kuusivaihteiseen manuaaliin!Ohjauspyörän takaa Stinger huokuu heti lippulaivasta tuttua tunnelmaa. Kojelaudan pelkistetyt linjat korostavat auton leveyttä. Pyöreät ilmastointisuuttimet ja harkittu alumiininkäyttö kohottavat tunnelmaa.Ajoasennossa ei ole moitittavaa, autoon kotiutuu nopeasti. Ajettavuutta hallitsee hyvin luonnollinen ohjaus. Se on välitetty suhteellisen nopeasti, ja tarjoaa nykyautoksi miellyttävän rehellisen tuntuman etuakselin tapahtumiin. GT-Line tuo autoon säätyvät iskunvaimentimet. Ne toimivat mainiosti, Stingerin alusta on jämäkän puoleinen, mutta jatkuvasti tehtäviensä tasalla.Ajettavuutta tukee myös takavedon ja nelisylinterisen moottorin ansiosta lähes 200 kilolla lippulaivasta tippunut massa: 2.0 T-GDI painaa 1642 kiloa, kun nelivetoinen GT kohottaa lukemat 1 834 kiloon.Harmillisen holhoavaTasapainoinen käytös, hyvin ohjaukseen reagoiva keula ja taka-akselin luistonrajoitin antavatkin Stingerille varsin mainiot eväät makeaan ajokokemukseen. Tiettyyn rajaan tämä toteutuukin, mutta moitteeton suoritus ei ole. Jostain syystä urheilullisimmallakin ajoasetuksella Kian ajonvakautus kaitsee pientäkin korin elämistä turhan herkästi.Turvallisuudentavoittelussa ei toki ole mitään vikaa, mutta monet saksalaisautot onnistuvat tarjoamaan järjestelmiä, jotka sallivat enemmän vapauksia virheistä rankaisematta. Eikä Kia anna oikeasti edes sammuttaa järjestelmää: pitkää painallus tuo kyllä mittaristoon odotetut varoitusvalot, mutta vähänkään suurempi takapyörien luisto saa vedon katkeamaan. GT-mallissa vastaavaa käytöstä ei esiintynyt.Antakaa valitaKia voisi ottaa saksalaisilta oppia myös ajomoodien personoitavuudessa. Onko liikaa vaatia ohjausta urheilutilaan ja iskunvaimennusta mukavuusasetuksille? Onneksi valmiit ajotilat ovat kuitenkin hyvin toteutettuja, joten esimerkksi Sport-asetusta kehtaa huoletta käyttää vaikka jatkuvasti.Myös vaihteistoon kaipaisi pysyvää manuaaliasetusta, jotta pidemmillä suorilla kruisaillessa laatikko ei palaisi D:lle. Mainitut moitteet ovat toki pieniä, ja osin GT-lippulaivasta tuttuja. Kokonaisuutena nelisylinterinenkin Kia Stinger on todella makea paketti ajettavuutta, ulkonäköä ja varsin kelvollisia tiloja. Ehkä moitteet tuntuvatkin sen tähden hieman karvailta: kun mekaanisesti paketti on upea, jää pienen sähköhienosäädön puute harmittamaan turhankin paljon. Moitteen sisällä paistaa suuri kehu.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD 8AT GT-Line Hinta alkaen 57 358 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 671 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 188 kW (256 hv), 6200 r/min Vääntö 353 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 353 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 190 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta tai 150 000 km / ensimmäiset 3 vuotta ilman km-rajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!