18.6.2025

Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa

Kuva Manu Tuppurainen

Volkswagen Crafterin ajettavuus on erinomaisella tasolla. Siinä on myös kaikki uusi teknologia, mitä pakettiautoon on vain saatavilla.

Kun puhutaan ison kokoluokan pakettiautosta, esiin nousee yleensä Stellantiksen nelikko, eli Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper sekä Fiat Ducato, joista jälkimmäinen on ehkä se tunnetuin. 

Samaan kokoluokkaan kuuluvat myös Mercedeksen Sprinter sekä Volkswagenin Crafter, sillä erotuksella edellä mainittuun nelikkoon, että nämä kaksi ovat kyseisen kokoluokan ”premium-pakut”, kun Stellantiksen autot edustavat enemmän peruspakuja.

Mercedes Sprinter on mennyt viime vuosina kovasti eteenpäin muun muassa erilaisten teknologisten ratkaisuiden suhteen. Volkswagenin on pitänyt pistää myös parastaan, että Crafter pysyy Sprinterille kilpailukykyisenä.

Ja pysyyhän se. Kun Volkswagen Crafter on nykyään uudistunut ja teknologisesti edistynyt, se on käynyt niin muotoilun kuin teknologiankin osalta läpi sellaisia muutoksia, että kilpailutilanne pysyy Sprinterin kanssa varmasti tiiviinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rahalla saa

Sekä Sprinterissä, että Crafterissa autoista täytyy maksaa. Crafter ei ole kokoluokan edullisin missään tapauksessa, mutta toisaalta rahalla saa myös paljon.

Crafterin umpipakettiautojen hinnasto alkaa reilusta 50 000 eurosta, koeajotun mallin alkaen hinta nelivedolla ja järeimmällä dieselillä varusteltuna lähentelee 70 000 euroa. Kun autoon on ruksittu paljon erilaisia, hyvin laajasta lisävarusteiden listasta tarjolla olevia kilkkeitä, koeajetun version hinta veroineen nousee yli 120 000 euron. Siinä on pakettiautolla hintaa.

Koeajossa olleeseen Crafteriin on lisätty muun muassa kaksivärimaalaus, askelvaloja ohjaamoon sekä automaattinen ilmastointi. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, pysäköintiassistentti, auton kylkiä kolhuilta valvoa Side Protection, Front Assist ja kaistanvaihtoavustin sekä kaukovaloassistentti. 

Lisäksi auton etuakselimassaa on korotettu, jousitusta vahvistettu, keulalla ja tavaratilassa on led-valoja, tietoviihdejärjestelmässä on navigointi ja takatasauspyörästössä on kytkettävä mekaaninen lukko – ja paljon muuta.

Crafter on perushinnaltaan jo melko hyvin varustettu, ja lisävarusteilla sen hinnan saa nousemaan taivaisiin.

Erinomainen ajaa

Crafter on isoksi pakettiautoksi helppo ajaa. Näkyvyys tilavasta ohjaamosta joka puolelle on hyvä. Tässäkin auttavat auton teknologiset ratkaisut: kamerat näyttävät sinne, mihin kuljettajan silmät eivät näe.

Ohjaamossa on väljää ja siellä on paljon säilytystilaa ja lokeroita. Ohjaamo on nyt Crafterissa modernimpi kuin koskaan, kuljettajan mittaristo on digitaalinen näyttö ja sen lisäksi ohjaamon muita toimintoja hoidetaan 

Pakettiauto on usein työkalu, jossa saatetaan viettää koko työpäivä ja joskus jopa vähän enemmänkin. Crafterin ratissa viihtyy, sillä auton on todella mukava ajaa. Alusta toimii erinomaisen hyvin, se poimii pois terävätkin töyssyt ja kuljettajan istuimen jousto tuo ajoon lisää mukavuutta. Pakettiautojen ajettavuus usein paranee merkittävästi, kun niihin lastataan kuormaa, koska niiden jousitus on tehty myös kantamaan kuormaa, mutta Crafter on erinomainen ajaa myös tyhjänä. 

Ohjaustuntuma Crafterissa ei ole luokkansa parasta, siinä on keskialueella lievää epätäsmällisyyttä havaittavissa eikä ohjaus tarjoa kovin hyvää palautetta. Ohjaus on aika kevyt, mutta silti riittävän tarkka.

Pitkää, lyhyttä, korkeaa ja vielä superkorkeaa

Crafteria saa kahdella eri akselivälillä ja kolmella eri koripituudella sekä normaalilla, korkealla sekä superkorkealla katolla. Koeajossa ollut versio oli koripituuksiltaan lyhyin ja katoltaan korkea versio. Koripituus koeajetussa versiossa noin kuusi metriä, kun pidemmät korimallit ovat noin 6,8 metriä ja 7,4 metriä. Akseliväli kahdessa pidemmässä korimallissa ovat 4,5 metriä, kun koeajetussa versiossa se oli 3,6 metriä.

Crafterin keulalla on 130 kilowatin tehon kehittävä 2-litrainen dieselmoottori. Sen karkea käyntiääni puskee hieman läpi kaupunkiajossa, mutta maantiellä Crafter on miellyttävän hiljainen ja moottorin melut pysyvät riittävästi ohjaamon ulkopuolella.

Vaihteistoa käsketään nyky-Crafterissa ohjauspylvääseen kiinnitetystä vaihdeviiksestä, aivan kuten Volkswagenin sähköautoissakin.

Moottorin parina on 8-vaihteinen automaattivaihteisto, jonka toiminta on tasaista ja miellyttävää. Polttoainetalouden kannalta 8-vaihteinen vaihteisto erimerkiksi maantiellä on hyvä asia. Neliveto Crafterissa on toteutettu Haldexilla, joka tarkoittaa sitä, että auto käyttää nelivetoa tarpeen mukaan ja eikä neliveto vaikuta niin paljoa polttoaineenkulutukseen. Nelivetoon saa lisävarusteena aiemmin mainitun takatasauspyörästön kytkettävän mekaanisen lukon auttamaan sutimisen estossa.

Volkswagen Crafter on pakettiautojen premiumia, jossa on ajettavuus sekä teknologiset ratkaisut kohdillaan, siitä ei pääse mihinkään. Ei toisaalta ihme, että Crafter on viime aikoina yleistynyt myös matkailuautojen alustana ja valtaa siinäkin jonkun verran markkinaa Mercedes Sprinteriltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Tilava ohjaamo
  • Uudet teknologiat
  • Hinta
  • Ohjaus

Volkswagen Crafter 35 2.0 TDI 4Motion 130 kW autom.

POLTTOMOOTTORI, neliveto

4-syl. Dieselmoottori 1 968 cm 3

8-v. automaattivaihteisto

130 kW (177 hv), 410 Nm

WLTP-kulutus 10,3 l/100km

CO 2 -päästöt 272 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h – s

huippunopeus 163 km/h

Mitat

Pituus 5 986 mm

Leveys 2 040 mm

Korkeus 2 590 mm

Akseliväli 3 640 mm

Tavaratila – l

Omamassa 2 617 kg

perävaunu 3 000 / 750 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 200 000 km

Hinta alkaen 59 590 €

koeajoauto 125 193 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat