18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Crafterin ajettavuus on erinomaisella tasolla. Siinä on myös kaikki uusi teknologia, mitä pakettiautoon on vain saatavilla. Kun puhutaan ison kokoluokan pakettiautosta, esiin nousee yleensä Stellantiksen nelikko, eli Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper sekä Fiat Ducato, joista jälkimmäinen on ehkä se tunnetuin. Samaan kokoluokkaan kuuluvat myös Mercedeksen Sprinter sekä Volkswagenin Crafter, sillä erotuksella edellä mainittuun nelikkoon, että nämä kaksi ovat kyseisen kokoluokan ”premium-pakut”, kun Stellantiksen autot edustavat enemmän peruspakuja. Mercedes Sprinter on mennyt viime vuosina kovasti eteenpäin muun muassa erilaisten teknologisten ratkaisuiden suhteen. Volkswagenin on pitänyt pistää myös parastaan, että Crafter pysyy Sprinterille kilpailukykyisenä.Ja pysyyhän se. Kun Volkswagen Crafter on nykyään uudistunut ja teknologisesti edistynyt, se on käynyt niin muotoilun kuin teknologiankin osalta läpi sellaisia muutoksia, että kilpailutilanne pysyy Sprinterin kanssa varmasti tiiviinä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahalla saaSekä Sprinterissä, että Crafterissa autoista täytyy maksaa. Crafter ei ole kokoluokan edullisin missään tapauksessa, mutta toisaalta rahalla saa myös paljon.Crafterin umpipakettiautojen hinnasto alkaa reilusta 50 000 eurosta, koeajotun mallin alkaen hinta nelivedolla ja järeimmällä dieselillä varusteltuna lähentelee 70 000 euroa. Kun autoon on ruksittu paljon erilaisia, hyvin laajasta lisävarusteiden listasta tarjolla olevia kilkkeitä, koeajetun version hinta veroineen nousee yli 120 000 euron. Siinä on pakettiautolla hintaa. Koeajossa olleeseen Crafteriin on lisätty muun muassa kaksivärimaalaus, askelvaloja ohjaamoon sekä automaattinen ilmastointi. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat muun muassa aktiivinen vakionopeudensäädin, pysäköintiassistentti, auton kylkiä kolhuilta valvoa Side Protection, Front Assist ja kaistanvaihtoavustin sekä kaukovaloassistentti. Lisäksi auton etuakselimassaa on korotettu, jousitusta vahvistettu, keulalla ja tavaratilassa on led-valoja, tietoviihdejärjestelmässä on navigointi ja takatasauspyörästössä on kytkettävä mekaaninen lukko – ja paljon muuta.Crafter on perushinnaltaan jo melko hyvin varustettu, ja lisävarusteilla sen hinnan saa nousemaan taivaisiin.Erinomainen ajaaCrafter on isoksi pakettiautoksi helppo ajaa. Näkyvyys tilavasta ohjaamosta joka puolelle on hyvä. Tässäkin auttavat auton teknologiset ratkaisut: kamerat näyttävät sinne, mihin kuljettajan silmät eivät näe. Ohjaamossa on väljää ja siellä on paljon säilytystilaa ja lokeroita. Ohjaamo on nyt Crafterissa modernimpi kuin koskaan, kuljettajan mittaristo on digitaalinen näyttö ja sen lisäksi ohjaamon muita toimintoja hoidetaan Pakettiauto on usein työkalu, jossa saatetaan viettää koko työpäivä ja joskus jopa vähän enemmänkin. Crafterin ratissa viihtyy, sillä auton on todella mukava ajaa. Alusta toimii erinomaisen hyvin, se poimii pois terävätkin töyssyt ja kuljettajan istuimen jousto tuo ajoon lisää mukavuutta. Pakettiautojen ajettavuus usein paranee merkittävästi, kun niihin lastataan kuormaa, koska niiden jousitus on tehty myös kantamaan kuormaa, mutta Crafter on erinomainen ajaa myös tyhjänä. Ohjaustuntuma Crafterissa ei ole luokkansa parasta, siinä on keskialueella lievää epätäsmällisyyttä havaittavissa eikä ohjaus tarjoa kovin hyvää palautetta. Ohjaus on aika kevyt, mutta silti riittävän tarkka.Pitkää, lyhyttä, korkeaa ja vielä superkorkeaaCrafteria saa kahdella eri akselivälillä ja kolmella eri koripituudella sekä normaalilla, korkealla sekä superkorkealla katolla. Koeajossa ollut versio oli koripituuksiltaan lyhyin ja katoltaan korkea versio. Koripituus koeajetussa versiossa noin kuusi metriä, kun pidemmät korimallit ovat noin 6,8 metriä ja 7,4 metriä. Akseliväli kahdessa pidemmässä korimallissa ovat 4,5 metriä, kun koeajetussa versiossa se oli 3,6 metriä. Crafterin keulalla on 130 kilowatin tehon kehittävä 2-litrainen dieselmoottori. Sen karkea käyntiääni puskee hieman läpi kaupunkiajossa, mutta maantiellä Crafter on miellyttävän hiljainen ja moottorin melut pysyvät riittävästi ohjaamon ulkopuolella.Vaihteistoa käsketään nyky-Crafterissa ohjauspylvääseen kiinnitetystä vaihdeviiksestä, aivan kuten Volkswagenin sähköautoissakin.Moottorin parina on 8-vaihteinen automaattivaihteisto, jonka toiminta on tasaista ja miellyttävää. Polttoainetalouden kannalta 8-vaihteinen vaihteisto erimerkiksi maantiellä on hyvä asia. Neliveto Crafterissa on toteutettu Haldexilla, joka tarkoittaa sitä, että auto käyttää nelivetoa tarpeen mukaan ja eikä neliveto vaikuta niin paljoa polttoaineenkulutukseen. Nelivetoon saa lisävarusteena aiemmin mainitun takatasauspyörästön kytkettävän mekaanisen lukon auttamaan sutimisen estossa.Volkswagen Crafter on pakettiautojen premiumia, jossa on ajettavuus sekä teknologiset ratkaisut kohdillaan, siitä ei pääse mihinkään. Ei toisaalta ihme, että Crafter on viime aikoina yleistynyt myös matkailuautojen alustana ja valtaa siinäkin jonkun verran markkinaa Mercedes Sprinteriltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Ajettavuus Tilava ohjaamo Uudet teknologiat Hinta Ohjaus Volkswagen Crafter 35 2.0 TDI 4Motion 130 kW autom. POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. Dieselmoottori 1 968 cm 3 8-v. automaattivaihteisto 130 kW (177 hv), 410 Nm WLTP-kulutus 10,3 l/100km CO 2 -päästöt 272 g/km Suorituskyky 0–100 km/h – s huippunopeus 163 km/h Mitat Pituus 5 986 mm Leveys 2 040 mm Korkeus 2 590 mm Akseliväli 3 640 mm Tavaratila – l Omamassa 2 617 kg perävaunu 3 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 200 000 km Hinta alkaen 59 590 € koeajoauto 125 193 € Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster