22.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack ja tutut, jykevät peruspilarinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf Alltrack eli perusmallin korotettu painos on odotetunlainen. Hyvää: voimanlähde, vaihteisto, ajettavuus, digitaalimittaristo. Huonoa: mielipiteet jakava käyttöliittymä, jalkatilat takana, katve takaviistoon, hinta (varusteltuna). Uusimmastakin Golfista on luotu katumaasturimainen Volkswagen Golf Alltrack -painos, joka on aina Variant-korinen ja nelivetoinen. Maavaraa on kaikkiaan 149 millimetriä eli 15 millimetriä perus-Variantia enemmän. Tämä yhdessä nelivedon kanssa takaa, että autolla pääsee myös kehnokuntoisempien sorataipaleiden päähän. Myös parintuhannen kilogramman jarrullisen perävaunun vetokyky on hyvä suoritus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainio dieselmoottoriGolf Alltrack on moottoroitu malliston yläpään voimanlähteillä – joko kaksilitraisella bensakoneella teholtaan 140 kW (190 hv) tai koeajetulla samankokoisella dieselillä, joka antaa käyttöön ruhtinaalliset 147 kW (200 hv) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä varsin laajalla käyntialueella.Voimanlähde on mainio: väkevä ja sitkeä. Yhteistyö jouhevasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa on saumatonta, mikä takaa vaivattoman etenemisen kaikissa ajotilanteissa.Ajotuntuma on kaikkineen volkkarimaisen luonteva. Pysäköintiviikkailu sujuu ilman ylimääräistä voimankäyttöä, ja toisaalta autoa ei tarvitse matka-ajossakaan paimentaa, sillä suuntavakavuus on kunnossa ja ohjaus palauttaa nöyrästi.Alusta ja jousitus on erinomaisesti toteutettu kokonaisuus, joka on edukseen niin maaseudun sorateillä kuin talven routarunteluiden jäljiltä paljastuneilla rokonarpisilla asvalttiväylilläkin. Alusta on sopivan napakka, muttei täryjyrä kehnoillakaan alustoilla. Mukavuutta tuo osaltaan kohtuullinen rengaskoko 225/50 R17.Takana on kohtuuhyvät matkustustilat kahdelle aikuiselle, joskin polvitilaa on pidemmille henkilöille alemman keskiluokan tapaan niukahkosti.Kuskilla lokoisat oltavatKuljettajan valtakunnassa on suuret asiat järjestetty hyvin. Ajoasento säätyy helposti sopivaksi, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen.10,25-tuumainen digitaalinen ja näkymiltään helposti räätälöitävä mittaristo on selkeälukuinen, ja kaikki harvat käyttökytkimet ovat hyvin käsillä. Valtaosa toimintopainikkeista on korvautunut kosketusnäytön näppäilemisellä, mikä jakaa mielipiteitä. Tavaroille on riittävät tilat, perusmuodossaan 611 litraa, mutta selkeämuotoisen kontin lastausaukko saisi olla väljempi. Lisämuunneltavuutta tulee korkeussuunnassa säädettävästä tavaratilan pohjalevystä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mikko Autio Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG Hinta alkaen 40 466 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 849 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2679 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa