22.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack ja tutut, jykevät peruspilarinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf Alltrack eli perusmallin korotettu painos on odotetunlainen. Hyvää: voimanlähde, vaihteisto, ajettavuus, digitaalimittaristo. Huonoa: mielipiteet jakava käyttöliittymä, jalkatilat takana, katve takaviistoon, hinta (varusteltuna). Uusimmastakin Golfista on luotu katumaasturimainen Volkswagen Golf Alltrack -painos, joka on aina Variant-korinen ja nelivetoinen. Maavaraa on kaikkiaan 149 millimetriä eli 15 millimetriä perus-Variantia enemmän. Tämä yhdessä nelivedon kanssa takaa, että autolla pääsee myös kehnokuntoisempien sorataipaleiden päähän. Myös parintuhannen kilogramman jarrullisen perävaunun vetokyky on hyvä suoritus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainio dieselmoottoriGolf Alltrack on moottoroitu malliston yläpään voimanlähteillä – joko kaksilitraisella bensakoneella teholtaan 140 kW (190 hv) tai koeajetulla samankokoisella dieselillä, joka antaa käyttöön ruhtinaalliset 147 kW (200 hv) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä varsin laajalla käyntialueella.Voimanlähde on mainio: väkevä ja sitkeä. Yhteistyö jouhevasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa on saumatonta, mikä takaa vaivattoman etenemisen kaikissa ajotilanteissa.Ajotuntuma on kaikkineen volkkarimaisen luonteva. Pysäköintiviikkailu sujuu ilman ylimääräistä voimankäyttöä, ja toisaalta autoa ei tarvitse matka-ajossakaan paimentaa, sillä suuntavakavuus on kunnossa ja ohjaus palauttaa nöyrästi.Alusta ja jousitus on erinomaisesti toteutettu kokonaisuus, joka on edukseen niin maaseudun sorateillä kuin talven routarunteluiden jäljiltä paljastuneilla rokonarpisilla asvalttiväylilläkin. Alusta on sopivan napakka, muttei täryjyrä kehnoillakaan alustoilla. Mukavuutta tuo osaltaan kohtuullinen rengaskoko 225/50 R17.Takana on kohtuuhyvät matkustustilat kahdelle aikuiselle, joskin polvitilaa on pidemmille henkilöille alemman keskiluokan tapaan niukahkosti.Kuskilla lokoisat oltavatKuljettajan valtakunnassa on suuret asiat järjestetty hyvin. Ajoasento säätyy helposti sopivaksi, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen.10,25-tuumainen digitaalinen ja näkymiltään helposti räätälöitävä mittaristo on selkeälukuinen, ja kaikki harvat käyttökytkimet ovat hyvin käsillä. Valtaosa toimintopainikkeista on korvautunut kosketusnäytön näppäilemisellä, mikä jakaa mielipiteitä. Tavaroille on riittävät tilat, perusmuodossaan 611 litraa, mutta selkeämuotoisen kontin lastausaukko saisi olla väljempi. Lisämuunneltavuutta tulee korkeussuunnassa säädettävästä tavaratilan pohjalevystä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mikko Autio Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG Hinta alkaen 40 466 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 849 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2679 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta