22.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack ja tutut, jykevät peruspilarinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf Alltrack eli perusmallin korotettu painos on odotetunlainen. Hyvää: voimanlähde, vaihteisto, ajettavuus, digitaalimittaristo. Huonoa: mielipiteet jakava käyttöliittymä, jalkatilat takana, katve takaviistoon, hinta (varusteltuna). Uusimmastakin Golfista on luotu katumaasturimainen Volkswagen Golf Alltrack -painos, joka on aina Variant-korinen ja nelivetoinen. Maavaraa on kaikkiaan 149 millimetriä eli 15 millimetriä perus-Variantia enemmän. Tämä yhdessä nelivedon kanssa takaa, että autolla pääsee myös kehnokuntoisempien sorataipaleiden päähän. Myös parintuhannen kilogramman jarrullisen perävaunun vetokyky on hyvä suoritus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainio dieselmoottoriGolf Alltrack on moottoroitu malliston yläpään voimanlähteillä – joko kaksilitraisella bensakoneella teholtaan 140 kW (190 hv) tai koeajetulla samankokoisella dieselillä, joka antaa käyttöön ruhtinaalliset 147 kW (200 hv) ja vääntöä muhkeat 400 newtonmetriä varsin laajalla käyntialueella.Voimanlähde on mainio: väkevä ja sitkeä. Yhteistyö jouhevasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kanssa on saumatonta, mikä takaa vaivattoman etenemisen kaikissa ajotilanteissa.Ajotuntuma on kaikkineen volkkarimaisen luonteva. Pysäköintiviikkailu sujuu ilman ylimääräistä voimankäyttöä, ja toisaalta autoa ei tarvitse matka-ajossakaan paimentaa, sillä suuntavakavuus on kunnossa ja ohjaus palauttaa nöyrästi.Alusta ja jousitus on erinomaisesti toteutettu kokonaisuus, joka on edukseen niin maaseudun sorateillä kuin talven routarunteluiden jäljiltä paljastuneilla rokonarpisilla asvalttiväylilläkin. Alusta on sopivan napakka, muttei täryjyrä kehnoillakaan alustoilla. Mukavuutta tuo osaltaan kohtuullinen rengaskoko 225/50 R17.Takana on kohtuuhyvät matkustustilat kahdelle aikuiselle, joskin polvitilaa on pidemmille henkilöille alemman keskiluokan tapaan niukahkosti.Kuskilla lokoisat oltavatKuljettajan valtakunnassa on suuret asiat järjestetty hyvin. Ajoasento säätyy helposti sopivaksi, kiitos etuistuimen ja ohjauspyörän riittävien säätövarojen.10,25-tuumainen digitaalinen ja näkymiltään helposti räätälöitävä mittaristo on selkeälukuinen, ja kaikki harvat käyttökytkimet ovat hyvin käsillä. Valtaosa toimintopainikkeista on korvautunut kosketusnäytön näppäilemisellä, mikä jakaa mielipiteitä. Tavaroille on riittävät tilat, perusmuodossaan 611 litraa, mutta selkeämuotoisen kontin lastausaukko saisi olla väljempi. Lisämuunneltavuutta tulee korkeussuunnassa säädettävästä tavaratilan pohjalevystä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Mikko Autio Volkswagen Golf Variant Alltrack 2.0 TDI SCR 4Motion DSG Hinta alkaen 40 466 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 849 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4639 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2679 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?