17.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTE – ulkoisesti urheilullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Volkswagen Golf GTE edustaa sekä sähköistymistä että urheilullisuutta. Näistä jälkimmäinen jää lähinnä visuaaliseksi ominaisuudeksi. Hyvää: kokonaisvaltainen vaivattomuus. Huonoa: voimalinjan tylsä luonne, jarrutuntuma Ladattavien hybridien tarjonta ja suosio ovat olleet tasaisessa kasvussa jo vuosien ajan. Terminä hybridi ohjaa ajatukset helposti polttoaineen säästön suuntaa, mutta sähköä käytetään yhtä lailla lisätehon tuottamiseen. Volkswagen Golf GTE edustaa osittain sähköllä kulkevaa urheilullista mallia.GTE:n voimalinjan perusta on tuttu jo vuosien takaa ja samaa pakettia käytetään monissa Volkswagen-konsernin etuvetoisissa lataushybrideissä. Sähkömoottori löytyy siis 1,4-litraisen bensakoneen ja 6-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Sama paketti on tarjolla Golfin kuoriin myös kesympänä tehoversiona, jolloin malli tottelee nimeä eHybrid. GTE asettuu nimensä mukaisesti malliston urheilullisempaan päähän yhdessä bensaa polttavan GTI:n ja dieselistä voimansa saavan GTD:n kanssa. Kuten lataushybridillä kuuluu Golf GTE:llä pystyy ajamaan arkiajot sähköllä. Tämä vaatii kuitenkin ahkeraa lataamista, sillä käytännön toimintamatka yhdellä latauksella on noin 50 kilometrin luokkaa. Parhaan hyödyn auton sähköisyydestä siis saa irti, kun lataamiseen on mahdollisuus kotona tai työpaikalla.Pelkällä sähköllä pärjää kiitettävästi aina maantienopeuksiin saakka, mutta toki kiihdytykset ottavat aikansa. Mittariston näkymä tarjoaa selkeän tiedon polttomoottorin käynnistymispisteestä ja sähkömoodilla ajettaessa kaasupolkimesta löytyy selkeä pykälä ennen bensakoneen käynnistymistä.GTE:n kokonaisteho on sama GTI:n kanssa ja vääntöä se tarjoaa jopa enemmän. Tämä ei kuitenkaan realisoidu ratin takana aivan toivotulla tavalla. Toki auto liikahtaa rivakkaan tahtiin, mutta kaikkien voimavarojen käyttäminen tuntuu väkinäiseltä, eikä moottorin äänimaailmakaan tarjoa kovin innostavia äänielämyksiä. Ajettavuuden osalta GTE on takuuvarmaa Golfia. Alusta on mallinimen mukaisesti napakka, mutta ei kuitenkaan liiallisuuksiin viety. Auto reagoi kuljettajan käskyihin viiveettä ja sitä on helppo viedä tarkasti haluttua linjaa. Ainoastaan monen muun hybridiauton tapaan jarrupolkimen jousimainen vaste ja heikko tuntuma jäävät harmittamaan.Golf GTE on hyvä ja tasapainoinen lataushybridi, mutta nimen ja ulkonäön herättämiä odotuksia urheilullisuudesta ei täysin lunasta. Suorituskyky on kyllä tarvittaessa rivakka, mutta perinteisten sporttien hauskuuteen tämä sähköistetty versio ei yllä.Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKolmen kirjaimen perinteet: uusi Volkswagen Golf GTI, GTD ja ladattava GTE Koeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Koeajo: Volkswagen Golf e-Hybrid kannustaa kuskinsa ekoiluun Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Volkswagen Golf GTE Hinta alkaen 41 953 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 643 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 330 Nm Teho 110 kW (150 hv), 5 000–6 000 r/min Vääntö 250 Nm (1 550–3 500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva 13,0 kWh / 10,4 kWh. Lataus Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 64 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 (245 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4 287 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 484 mm, akseliväli 2 630 mm Tavaratila: 380–1 237 l Omamassa: 1 624 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja