17.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTE – ulkoisesti urheilullinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Volkswagen Golf GTE edustaa sekä sähköistymistä että urheilullisuutta. Näistä jälkimmäinen jää lähinnä visuaaliseksi ominaisuudeksi. Hyvää: kokonaisvaltainen vaivattomuus. Huonoa: voimalinjan tylsä luonne, jarrutuntuma Ladattavien hybridien tarjonta ja suosio ovat olleet tasaisessa kasvussa jo vuosien ajan. Terminä hybridi ohjaa ajatukset helposti polttoaineen säästön suuntaa, mutta sähköä käytetään yhtä lailla lisätehon tuottamiseen. Volkswagen Golf GTE edustaa osittain sähköllä kulkevaa urheilullista mallia.GTE:n voimalinjan perusta on tuttu jo vuosien takaa ja samaa pakettia käytetään monissa Volkswagen-konsernin etuvetoisissa lataushybrideissä. Sähkömoottori löytyy siis 1,4-litraisen bensakoneen ja 6-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston välistä. Sama paketti on tarjolla Golfin kuoriin myös kesympänä tehoversiona, jolloin malli tottelee nimeä eHybrid. GTE asettuu nimensä mukaisesti malliston urheilullisempaan päähän yhdessä bensaa polttavan GTI:n ja dieselistä voimansa saavan GTD:n kanssa. Kuten lataushybridillä kuuluu Golf GTE:llä pystyy ajamaan arkiajot sähköllä. Tämä vaatii kuitenkin ahkeraa lataamista, sillä käytännön toimintamatka yhdellä latauksella on noin 50 kilometrin luokkaa. Parhaan hyödyn auton sähköisyydestä siis saa irti, kun lataamiseen on mahdollisuus kotona tai työpaikalla.Pelkällä sähköllä pärjää kiitettävästi aina maantienopeuksiin saakka, mutta toki kiihdytykset ottavat aikansa. Mittariston näkymä tarjoaa selkeän tiedon polttomoottorin käynnistymispisteestä ja sähkömoodilla ajettaessa kaasupolkimesta löytyy selkeä pykälä ennen bensakoneen käynnistymistä.GTE:n kokonaisteho on sama GTI:n kanssa ja vääntöä se tarjoaa jopa enemmän. Tämä ei kuitenkaan realisoidu ratin takana aivan toivotulla tavalla. Toki auto liikahtaa rivakkaan tahtiin, mutta kaikkien voimavarojen käyttäminen tuntuu väkinäiseltä, eikä moottorin äänimaailmakaan tarjoa kovin innostavia äänielämyksiä. Ajettavuuden osalta GTE on takuuvarmaa Golfia. Alusta on mallinimen mukaisesti napakka, mutta ei kuitenkaan liiallisuuksiin viety. Auto reagoi kuljettajan käskyihin viiveettä ja sitä on helppo viedä tarkasti haluttua linjaa. Ainoastaan monen muun hybridiauton tapaan jarrupolkimen jousimainen vaste ja heikko tuntuma jäävät harmittamaan.Golf GTE on hyvä ja tasapainoinen lataushybridi, mutta nimen ja ulkonäön herättämiä odotuksia urheilullisuudesta ei täysin lunasta. Suorituskyky on kyllä tarvittaessa rivakka, mutta perinteisten sporttien hauskuuteen tämä sähköistetty versio ei yllä.Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKolmen kirjaimen perinteet: uusi Volkswagen Golf GTI, GTD ja ladattava GTE Koeajo: Volkswagen Golf GTI:n pahin kilpailija tulee historiasta Koeajo: Volkswagen Golf e-Hybrid kannustaa kuskinsa ekoiluun Maistiainen: Kaikkien aikojen tehokkain ja nopein Golf Volkswagen Golf GTE Hinta alkaen 41 953 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 643 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 80 kW (110 hv), 330 Nm Teho 110 kW (150 hv), 5 000–6 000 r/min Vääntö 250 Nm (1 550–3 500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen / käytössä oleva 13,0 kWh / 10,4 kWh. Lataus Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 64 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 (245 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4 287 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 484 mm, akseliväli 2 630 mm Tavaratila: 380–1 237 l Omamassa: 1 624 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 (2019) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!