23.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf Variant 1.0 e TSI on aiempaa tilavampi, mutta aivan kaikki ei ole täydellistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Variant -farmarin ei enää tarvitse hävetä tilojaan serkkunsa Škoda Octavian rinnalla. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, mukavuus, kulutus. Huonoa: toimintojen keskittäminen kosketusnäytölle. Volkswagen taitaa temput autotoimittajan uutiskynnyksen ylittämiseksi. Ei riitä, että jo ensimmäisestä vuonna 1974 esitellystä sukupolvesta lähtien Volkswagen Golf on vakuuttanut median mukaansatempaavalla ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmällä, vaan toimittajalle on aina myös jätetty sopivasti purnattavaa jutun juureksi.Esimerkkinä käy uusimman sukupolven raakileena markkinoille tuotu kosketusnäyttö hankaline valikoineen ja jumittamisineen. Eilen ei vakionopeudensäädin suostunut toimimaan, tänään radiokanavia ei saanut näkymään…Onneksi päivitys on luvassa pikapuoliin, joten nyt keskitymme malliston laajenemiseen uusilla versioilla. Tällä kertaa vuorossa on odotettu farmarikorinen Golf Variant, vieläpä kevythybriditekniikalla. Ladattavat hybridit saapuvat keväämmällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava farmarikoriTähän asti Golf-farmarin tilat ovat jääneet kakkoseksi samaan perusrakenteeseen pohjautuvaan Škoda Octaviaan verrattuna. Nyt kahdeksannen sukupolven Golfin akseliväliä on pidennetty viisi senttiä, ja eroa Octaviaan jää enää 1,5 cm.Eniten jatkopalasta hyötyvät takamatkustajat: ennestäänkin riittävät jalkatilat saivat ekstraväljyyttä. Istuma-asento on luonteva, ja pääntilan puolesta istuinosa voisi sijaita korkeammallakin. Leveyttä piisaa kolmelle, ainakin lyhyen matkaa.Luokan suurimpiin kuuluva tavaratila on kutakuinkin entisen kokoinen ja jää edelleen joitain litroja Octavialle. Ylemmässä asennossaan pohja on liki samassa tasossa takapuskurin ja kaadetun takaselkänojan kanssa, mikä helpottaa lastausta. Alempi asento maksimoi tilan, ja korkeus mahdollistaa lastenvaunujen kuljettamisen purkamatta. Silti pohjan alle varapyörän päälle jää vielä tilaa pikkuromppeille. Selkänojan saa kaadettua kätevästi myös kontin puolelta.Nuuka moottoriGolfin kolmisylinterinen litrainen bensiinimoottori on saanut kevythybridikäsittelyn kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Manuaalivaihteistolla varustettu malli toimii perinteisesti, ja samalla vaihteistojen hintaero nousee kolmeen tonniin. Pikku-e TSI-merkinnän edellä paljastaa kevythybriditekniikan ulkopuoliselle.Hidastuksista ja alamäistä hihnan välityksellä korkeajänniteakkuun talteen otettua liike-energiaa käytetään avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä ja ylämäissä. Sähköavustus paikkaa pontevuudellaan vaihteiston empimistä. Pelkällä sähköllä ei kuljeta pätkääkään, mutta lähes kaikissa tilanteissa kaasun ollessa nostettuna systeemi vaihtaa vapaalle ja moottori sammuu. Sillä aikaa 48 voltin sähköjärjestelmä huolehtii ohjaus- ja jarrutehostuksesta.Ratkaisut ovat yhteneviä kilpailijoiden kanssa, mutta VW:n toteutus tuntuu hienostuneimmalta. Sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat lähes huomaamattomasti, ja vain kierrosluku- sekä kulutusmittarit juoruavat muutoksista. Toimintaa ei tarvitse seurata, mutta halutessaan siihen voi vaikuttaa: jarrua tai ratin vaihdeläpysköitä hipaisemalla rullaus vaihtuu moottorijarrutukseen. Useimmiten järjestelmän valinnat osuvat yksiin liikennetilanteen ja kuljettajan toiveiden kanssa ilman asiaan puuttumista.Volkswagenin lukujen mukaan kulutus vähenee parhaimmillaan puoli litraa. Koeajon lopuksi tankkaus paljastaa kulutukseksi 5,4 l/100 km, mikä on kelpo tulos.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI 81 kW MHEV DSG Hinta alkaen 28 315 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 154 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,3 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4633 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2669 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster