21.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.5 on uudistunut, mutta jättää vielä mahdollisuuden parannuksiin Volkswagen ID.5 on harvinaisin merkin sähköautoista, mutta näyttää silti aivan tutulta. Se onkin ID.4:n viistoperäinen versio, ja yhteenlaskettuna kaksikko olisi kärjen tuntumassa myydyimpien sähköautojen joukossa. Volkswagen on uudistanut ahkeraan tahtiin mallistoaan, nyt on ID.5:n vuoro päivittyä. Perusasiat ID.5:ssä ovat aina olleet kunnossa, runsaissa tiloissa kuljettaja on nauttinut ajettavuudesta ja matkustajat mukavuudesta. Nyt uusitussa voimalinjassa myös suorituskyvyn ja kulutuksen suhde on aiempaa etevämpi. Jostain syystä edelleen eniten kaihertavat pikkuasiat, jotka liittyvät ohjaamon nappuloihin ja käyttölogiikkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetkellisesti tehoaID.5:n teholukemat ovat saaneet uudistuessaan melkoisen lisäpotkun. Perusmallissa on tästedes 210 kw (286 hv) ja nyt ajetussa kaksimoottorisessa nelivetoisessa GTX-versiossa 250 kW (340 hv). GTX:n kiihtyvyys sataseen on parantunut liki sekunnilla 5,4 sekuntiin.Komeita lukuja, mutta pienellä präntillä suoritusarvoihin on kirjattu näiden toteutuvan vain täydellä akulla ja optimilämpötilassa. Eli ei juuri koskaan, varsinkin kun suositus akun eliniän pidentämiseksi on rajoittaa lataus 80 prosenttiin. Kulloinkin käytettävissä oleva teho on arvioitavissa mittariston tehopalkista. Silmämääräisesti palkki lyhenee kymmenyksen, joten todellinen kiihtyvyyslukema lienee lähellä vanhan mallin lukemaa 6,3 sekuntia. Kylmällä ilmalla teho vähenee lisää, mutta luultavasti silloin myös liukkaus rajoittaa menohaluja.Koeajo osui sähköautolle otolliseen kevätsäähän, joka ei kaivannut lämmitystä sen enempää kuin ilmastointiakaan. Niinpä keskikulutus jäi ilahduttavasti lukemaan 15,7 kWh/100km, jopa alle tehtaan lupauksen. Tällöin toimintamatkaksi 77 kWh:n akulla muodostuu liki 500 km, mutta tosiaankin pakkanen tai helle pudottaa sen saman tien alle 400 km. GTX:n 175 kW:iin nostettu pikalatausteho ja akun esilämmitys mahdollistavat runsaat päivämatkat. Herkkä kosketukselleVolkswagen on saanut runsaasti kritiikkiä tällä vuosikymmenellä esiteltyjen uutuuksiensa ohjaamoista. Loogisiin ja kikkailemattomiin hallintalaitteisiin tottuneet Volkkarikuskit eivät ole ihastuneet uusien ID-mallien ja jopa tutun Golfin uusista näytöistä ja varsinkaan hipaisunappuloista. Isoa takinkääntöä ei nähdä nytkään, vaikka päivityksissä on useita virhetoimintoja korjailtu. Peilien säädöt, ikkunoiden avaamiset ja ratin nappuloiden oikea kosketustekniikka ovat edelleen opettelua vaativia. Valtavan keskinäytön liukusäätimet ovat sentään saaneet valaistuksen. Mittaristoon on saatu vähän lisää muunneltavuutta ja vaihteenvalitsin on siirtynyt mittariston kulmasta oikeanpuoleiseen ratin viikseen, vaihteita vaihdetaan edelleen kiertämällä. Pyyhkijät löytyvät nyt vasemmalta vilkkuviiksestä. Kätevä uutuus on viisi räätälöitävää pikakuvaketta näytön yläreunassa useimmin käytettäviä toimintoja varten. Kehuja ansaitsee kirkkaan näytön terävä grafiikka ja selkeät kuvakkeet.Nyt rattiin on aiempaa helpompi hypätä, mutta ehkä ennemminkin Volkkarin uusiin kosketustapoihin tottumisen kuin korjausten ansiosta, turhaantumista ja tuskastumista ei esiintynyt koeajolla enää juurikaan. Ja ainahan koskettelua voi välttää myös käyttämällä puheohjausta avukseen. Uutena ominaisuutena ID-assistentti liittyi autossa käytyihin keskusteluihin ihan omin päinkin, liekö yksinäinen. runsaat tilat ajettavuus suorituskyky neliveto kulutus näkyvyys etuviistoon nappulatekniikka Volkswagen ID.5 GTX 4motion SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv) Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 17,1 kWh / 100 km toimintamatka 450 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 599 mm Leveys 1 852 mm Korkeus 1 616 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 549 – 1 610 l Omamassa 2 242 kg perävaunu 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 590 € koeajoauto 74 715 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX – Parantunutta latausnopeutta ja sulavampaa muotoilua 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 24.11.2021 Ajoneuvot Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin 5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX 1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin tuleva täyssähköauto naamioituna ennen julkaisua – ID.5 GTX 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous