21.7.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.5 on uudistunut, mutta jättää vielä mahdollisuuden parannuksiin Volkswagen ID.5 on harvinaisin merkin sähköautoista, mutta näyttää silti aivan tutulta. Se onkin ID.4:n viistoperäinen versio, ja yhteenlaskettuna kaksikko olisi kärjen tuntumassa myydyimpien sähköautojen joukossa. Volkswagen on uudistanut ahkeraan tahtiin mallistoaan, nyt on ID.5:n vuoro päivittyä. Perusasiat ID.5:ssä ovat aina olleet kunnossa, runsaissa tiloissa kuljettaja on nauttinut ajettavuudesta ja matkustajat mukavuudesta. Nyt uusitussa voimalinjassa myös suorituskyvyn ja kulutuksen suhde on aiempaa etevämpi. Jostain syystä edelleen eniten kaihertavat pikkuasiat, jotka liittyvät ohjaamon nappuloihin ja käyttölogiikkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHetkellisesti tehoaID.5:n teholukemat ovat saaneet uudistuessaan melkoisen lisäpotkun. Perusmallissa on tästedes 210 kw (286 hv) ja nyt ajetussa kaksimoottorisessa nelivetoisessa GTX-versiossa 250 kW (340 hv). GTX:n kiihtyvyys sataseen on parantunut liki sekunnilla 5,4 sekuntiin.Komeita lukuja, mutta pienellä präntillä suoritusarvoihin on kirjattu näiden toteutuvan vain täydellä akulla ja optimilämpötilassa. Eli ei juuri koskaan, varsinkin kun suositus akun eliniän pidentämiseksi on rajoittaa lataus 80 prosenttiin. Kulloinkin käytettävissä oleva teho on arvioitavissa mittariston tehopalkista. Silmämääräisesti palkki lyhenee kymmenyksen, joten todellinen kiihtyvyyslukema lienee lähellä vanhan mallin lukemaa 6,3 sekuntia. Kylmällä ilmalla teho vähenee lisää, mutta luultavasti silloin myös liukkaus rajoittaa menohaluja.Koeajo osui sähköautolle otolliseen kevätsäähän, joka ei kaivannut lämmitystä sen enempää kuin ilmastointiakaan. Niinpä keskikulutus jäi ilahduttavasti lukemaan 15,7 kWh/100km, jopa alle tehtaan lupauksen. Tällöin toimintamatkaksi 77 kWh:n akulla muodostuu liki 500 km, mutta tosiaankin pakkanen tai helle pudottaa sen saman tien alle 400 km. GTX:n 175 kW:iin nostettu pikalatausteho ja akun esilämmitys mahdollistavat runsaat päivämatkat. Herkkä kosketukselleVolkswagen on saanut runsaasti kritiikkiä tällä vuosikymmenellä esiteltyjen uutuuksiensa ohjaamoista. Loogisiin ja kikkailemattomiin hallintalaitteisiin tottuneet Volkkarikuskit eivät ole ihastuneet uusien ID-mallien ja jopa tutun Golfin uusista näytöistä ja varsinkaan hipaisunappuloista. Isoa takinkääntöä ei nähdä nytkään, vaikka päivityksissä on useita virhetoimintoja korjailtu. Peilien säädöt, ikkunoiden avaamiset ja ratin nappuloiden oikea kosketustekniikka ovat edelleen opettelua vaativia. Valtavan keskinäytön liukusäätimet ovat sentään saaneet valaistuksen. Mittaristoon on saatu vähän lisää muunneltavuutta ja vaihteenvalitsin on siirtynyt mittariston kulmasta oikeanpuoleiseen ratin viikseen, vaihteita vaihdetaan edelleen kiertämällä. Pyyhkijät löytyvät nyt vasemmalta vilkkuviiksestä. Kätevä uutuus on viisi räätälöitävää pikakuvaketta näytön yläreunassa useimmin käytettäviä toimintoja varten. Kehuja ansaitsee kirkkaan näytön terävä grafiikka ja selkeät kuvakkeet.Nyt rattiin on aiempaa helpompi hypätä, mutta ehkä ennemminkin Volkkarin uusiin kosketustapoihin tottumisen kuin korjausten ansiosta, turhaantumista ja tuskastumista ei esiintynyt koeajolla enää juurikaan. Ja ainahan koskettelua voi välttää myös käyttämällä puheohjausta avukseen. Uutena ominaisuutena ID-assistentti liittyi autossa käytyihin keskusteluihin ihan omin päinkin, liekö yksinäinen. runsaat tilat ajettavuus suorituskyky neliveto kulutus näkyvyys etuviistoon nappulatekniikka Volkswagen ID.5 GTX 4motion SÄHKÖAUTO, neliveto 250 kW (340 hv) Akku brutto 82 kWh / netto 77 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 175 kW WLTP-kulutus 17,1 kWh / 100 km toimintamatka 450 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,4 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 599 mm Leveys 1 852 mm Korkeus 1 616 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 549 – 1 610 l Omamassa 2 242 kg perävaunu 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2022) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 590 € koeajoauto 74 715 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX – Parantunutta latausnopeutta ja sulavampaa muotoilua 24.11.2021 Ajoneuvot Tyylikkäämpi katto alkaen 49 370 euroa – Volkswagen ID.5 ennakkomyyntiin 5.11.2021 Ajoneuvot Tuulitunnelissa kyllästetty Volkswagen ID.5 esittäytyy, kaverinaan GTX 1.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin tuleva täyssähköauto naamioituna ennen julkaisua – ID.5 GTX 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä