30.6.2025

Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto

Kuva Tuomas Rajala

VW ID.7 tarjoaa ajomukavuutta ja pitkää toimintamatkaa viisihenkiselle perheelle.

Volkswagenin ID-perheen mukavinta laitaa edustaa perheauto ID.7. Auto kuuluu E-segmenttiin, eli polttomoottoripuolella suorin verrokki olisi VW Passat. Koeajettu auto on tarkemmin ID.7 Pro S, eli suuriakkuinen ja takavetoinen malli.  

WLTP-lukujen ja reaalimaailman korrelaatio ei aina täsmää, mutta VW:n ison perheauton kohdalla on todettava, että sen kulutus on hämmentävän pientä. Vertailuluvuksi ilmoitetaan 13,6 kWh sadalle kilometrille, eikä se ole edes kovin kaukana todellisuudesta.

Olen aiemminkin pistänyt merkille sen, että ID.7 on tahkonut koeajoilla hyviä kulutuslukemia. Syy piilee hyvän sähkötekniikan ohella siinä, että otsapinta-alaa on selkeästi vähemmän kuin merkin korkeammissa SUV-malleissa. SUVit ovat toki mukavia ja tarjoavat tilan tuntua, mutta kulutukselle ne tekevät hallaa.

  • Alhainen kulutus
  • Pitkä toimintamatka
  • Hyvät sisätilat
  • Laadukas ajotuntuma
  • Takavetoisen heikko vetopito talvella

En ole kovinkaan monella automallilla yltänyt niille osoitettuihin kulutuslukemiin, mutta ID.7:n kohdalla se on ollut varsin lähellä. Itse asiassa yli 17 kWh / 100 km ylitys on Volkswagenille vaikea toteuttaa. Auto on energiatehokas, vaikka sillä ajelisi reipasta moottoritievauhtia.

Keskikulutus oli aina luokkaa 15–17 kWh, mikä on tämän kokoiselle autolle huippusuoritus. Auto painaa kuitenkin 2226 kiloa. Yleensä vastaavia lukemia saa tahkottua pikkuautoluokassa, eikä aina sielläkään. Ilmoitettuun WLTP-lukemaan pääsee helposti, mikäli välttelee moottoritienopeuksia.

Erityisen vakuuttavaksi alhaisen kulutuslukeman tekee se, että Pro S -mallin auto tarjoaa muhkean tehoreservin. 286 hevosvoimaa ja 550 Nm ovat luvut, joilla voisi kuvitella syntyvät selkeästi suurempia kulutuksia. Kiihtyvyyttäkin piisaa, sillä perhelimppu linkoaa itsensä sataseen 6,6 sekunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso akku = pitkä toimintamatka

Akkupaketti on kookas, ja nettokapasiteetti on 86 kWh. WLTP-vertailuluvun mukainen toimintamatka on 698 kilometriä, mikä on myös toteutettavissa. 600 kilometrin ylitys on arkipäivää, mikäli kuski jaksaa hieman miettiä miten kaasujalkaansa käyttää. Se on sähköautolle lukema, joka ei aiheuta uusissakaan kuskeissa ahdistusta.

Pikalataus tapahtuu parhaimmillaan 200 kW nopeudella ja keskiarvo on 10–80 prosentin latauksessa on 145 kW. VW siis imee sähköä ripeästi, jos laturi pystyy luovuttamaan virtaa toivotulla vauhdilla.

Hyvän teknisen kyvykkyyden lisäksi ID.7 tarjoaa ajomukavuutta pidemmällekin matkalle. Ohjaamossa on reippaasti tilaa, ja etenkin kuskin penkki on mukava paikka taittaa taivalta. ErgoActive-etuistuimet ovat laajasti säädettävissä. Lisäksi voimalinja on jykevä, ja ohituskiihtyvyyttä riittää.

Tilat ovat hyvät niin ohjaamossa kuin tavaratilassakin. 500 litran kontti on sähköautomaailmassa kova suoritus, ja se toimii luonnollisesti sähköllä. Panoraama-lasikatto tuo avaruutta ja valoisuutta hyttiin.

Volkswagenin ID-perhe on päässyt eroon tietoviihdettä vaivaavista lastentaudeista ja tätä nykyä homma toimii moitteetta. Konsernin tietoviihde on myös yksi selkeimmistä ja laajimmin muokattavista, mikä tekee käyttämisestä helppoa ja intuitiivista.

ID.7 on laadukas kokonaisuus, jonka kyydissä viihtyy niin kuskin paikalla kuin matkustajanakin. Pitkä toimintamatka, alhainen kulutus ja nopea lataus ovat asioita, jotka ovat sähköautomaailmassa tärkeitä. ID.7:n kohdalla homma toimii, ja kokonaisuus on hyvin tasapainossa. Talviajoa silmällä pitäen kannattaa tosissaan harkita nelivetoa.

Volkswagen ID.7 Pro S Elegance

SÄHKÖAUTO, takaveto
210 kW (286 hv), 550 Nm
Akku netto 86 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 200 kW
WLTP-kulutus 13,6 kWh / 100 km
Toimintamatka 698 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 180 km/h

Mitat
Pituus 4 961 mm
Leveys 1 862 mm
Korkeus 1 536 mm
Akseliväli 2 971 mm
Tavaratila 532–1 568 l
Omamassa  2 226 kg
Perävaunu  1 000 / 750 kg
Euro NCAP  ei testattu
Takuu  2 v
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 63 340 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat