30.6.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VW ID.7 tarjoaa ajomukavuutta ja pitkää toimintamatkaa viisihenkiselle perheelle. Volkswagenin ID-perheen mukavinta laitaa edustaa perheauto ID.7. Auto kuuluu E-segmenttiin, eli polttomoottoripuolella suorin verrokki olisi VW Passat. Koeajettu auto on tarkemmin ID.7 Pro S, eli suuriakkuinen ja takavetoinen malli. WLTP-lukujen ja reaalimaailman korrelaatio ei aina täsmää, mutta VW:n ison perheauton kohdalla on todettava, että sen kulutus on hämmentävän pientä. Vertailuluvuksi ilmoitetaan 13,6 kWh sadalle kilometrille, eikä se ole edes kovin kaukana todellisuudesta.Olen aiemminkin pistänyt merkille sen, että ID.7 on tahkonut koeajoilla hyviä kulutuslukemia. Syy piilee hyvän sähkötekniikan ohella siinä, että otsapinta-alaa on selkeästi vähemmän kuin merkin korkeammissa SUV-malleissa. SUVit ovat toki mukavia ja tarjoavat tilan tuntua, mutta kulutukselle ne tekevät hallaa. Alhainen kulutus Pitkä toimintamatka Hyvät sisätilat Laadukas ajotuntuma Takavetoisen heikko vetopito talvella En ole kovinkaan monella automallilla yltänyt niille osoitettuihin kulutuslukemiin, mutta ID.7:n kohdalla se on ollut varsin lähellä. Itse asiassa yli 17 kWh / 100 km ylitys on Volkswagenille vaikea toteuttaa. Auto on energiatehokas, vaikka sillä ajelisi reipasta moottoritievauhtia.Keskikulutus oli aina luokkaa 15–17 kWh, mikä on tämän kokoiselle autolle huippusuoritus. Auto painaa kuitenkin 2226 kiloa. Yleensä vastaavia lukemia saa tahkottua pikkuautoluokassa, eikä aina sielläkään. Ilmoitettuun WLTP-lukemaan pääsee helposti, mikäli välttelee moottoritienopeuksia.Erityisen vakuuttavaksi alhaisen kulutuslukeman tekee se, että Pro S -mallin auto tarjoaa muhkean tehoreservin. 286 hevosvoimaa ja 550 Nm ovat luvut, joilla voisi kuvitella syntyvät selkeästi suurempia kulutuksia. Kiihtyvyyttäkin piisaa, sillä perhelimppu linkoaa itsensä sataseen 6,6 sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso akku = pitkä toimintamatkaAkkupaketti on kookas, ja nettokapasiteetti on 86 kWh. WLTP-vertailuluvun mukainen toimintamatka on 698 kilometriä, mikä on myös toteutettavissa. 600 kilometrin ylitys on arkipäivää, mikäli kuski jaksaa hieman miettiä miten kaasujalkaansa käyttää. Se on sähköautolle lukema, joka ei aiheuta uusissakaan kuskeissa ahdistusta.Pikalataus tapahtuu parhaimmillaan 200 kW nopeudella ja keskiarvo on 10–80 prosentin latauksessa on 145 kW. VW siis imee sähköä ripeästi, jos laturi pystyy luovuttamaan virtaa toivotulla vauhdilla.Hyvän teknisen kyvykkyyden lisäksi ID.7 tarjoaa ajomukavuutta pidemmällekin matkalle. Ohjaamossa on reippaasti tilaa, ja etenkin kuskin penkki on mukava paikka taittaa taivalta. ErgoActive-etuistuimet ovat laajasti säädettävissä. Lisäksi voimalinja on jykevä, ja ohituskiihtyvyyttä riittää.Tilat ovat hyvät niin ohjaamossa kuin tavaratilassakin. 500 litran kontti on sähköautomaailmassa kova suoritus, ja se toimii luonnollisesti sähköllä. Panoraama-lasikatto tuo avaruutta ja valoisuutta hyttiin.Volkswagenin ID-perhe on päässyt eroon tietoviihdettä vaivaavista lastentaudeista ja tätä nykyä homma toimii moitteetta. Konsernin tietoviihde on myös yksi selkeimmistä ja laajimmin muokattavista, mikä tekee käyttämisestä helppoa ja intuitiivista.ID.7 on laadukas kokonaisuus, jonka kyydissä viihtyy niin kuskin paikalla kuin matkustajanakin. Pitkä toimintamatka, alhainen kulutus ja nopea lataus ovat asioita, jotka ovat sähköautomaailmassa tärkeitä. ID.7:n kohdalla homma toimii, ja kokonaisuus on hyvin tasapainossa. Talviajoa silmällä pitäen kannattaa tosissaan harkita nelivetoa. Volkswagen ID.7 Pro S Elegance SÄHKÖAUTO, takaveto 210 kW (286 hv), 550 Nm Akku netto 86 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 200 kW WLTP-kulutus 13,6 kWh / 100 km Toimintamatka 698 km Suorituskyky 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 961 mm Leveys 1 862 mm Korkeus 1 536 mm Akseliväli 2 971 mm Tavaratila 532–1 568 l Omamassa 2 226 kg Perävaunu 1 000 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 63 340 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?