15.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Multivan muuttui henkilöautoksi, mutta parhaat bussipiirteet ovat tallella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan -tila-auto uusiutui kokonaan. Samalla hinta putosi kymmeniä tuhansia. Hyvää: 7-paikkainen ohjaamo, ajomukavuus, sähköliukuovet, varusteet, hinta. Huonoa: tavaratila penkit taka-asennossa, hipaisunäppäimet. Volkswagen Multivan on ollut Suomessa harvinainen näky. Autoverotuksesta johtuen sen hinta on aina kivunnut monen ulottumattomiin. Aiemmin Multivan perustui Transporter-pakettiautoon, mutta nyt se pohjautuu uuteen konseptiin, joka tuntee koodinimen MQB. Auton tyyppinimi on T7, ja pohjalevy on lainattu henkilöautopuolelta.Multivan on saatavana kahdella koripituudella; istuinpaikkoja on aina seitsemän. Koeajettu Multivan 1.4 eHybrid merkitsee ladattavaa hybridiä. Akku on 13 kWh:n kokoinen, ja toimintamatkaa pelkällä sähköllä kertyy 47 km (WLTP). Voimalinjan yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja vääntöä se puskee 350 Nm. Vaihteisto on 6-pykäläinen DSG-automaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimivat tilatMultivan on kasvanut pituutta, ja lyhyen korimallin kokonaismitta on nyt liki viisi metriä. Matkustamossa tämä tuntuu aiempaa väljempinä tiloina, mutta lyhyen mallin tavaratila on edelleen niukka 7 hengen matkatavaroille. Jos tilaa oikeasti tarvitsee paljon kaikille matkustajille, kannattaa hankkia pitkä malli.Kaikki istuimet säätyvät pituussuunnassa, ja ne ovat erillisiä turvavöineen. Jokaisella istuimella on lämmitys, ja etuistuimilla myös jäähdytys. Tila on monipuolisesti muunneltavissa ja tavaratila kasvaa huomattavasti, jos takimmaisen rivin säätää reilusti eteen tai poistaa istuimia. Keskellä lattiaa on näppärä keskikonsoli, joka liikkuu pituussuunnassa omilla kiskoillaan. Sen uumenista nousee pieni pöytä.Sivuovet liikkuvat sähköllä, mikä on erittäin mukava arkea helpottava ominaisuus. Takaluukku sen sijaan nousee ylös ja vaatii siten paljon tilaa auetakseen.Kaiken kaikkiaan moitittavaa on vähän. Tottumista vaativat edelleen Volkswagenin hipaisutekniikalla toteutetut säätimet ratissa sekä monitoiminäytössä. Virhepainalluksia tulee väistämättä, ja osa toiminnoista on useamman valikon takana.Tuntuvasti edullisempiMaantiellä Multivan on varsin mukava kulkine. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka puolelle ja auton ulottuvuudet on helppo arvioida. Melutasokin on mukavan alhainen. Peruutuskamera helpottaa pakittelua, ja pysäköintiavustin parkkeeraa halutessa myös taskuun. Mukautuva vakionopeudensäädin pitää turvavälin vakiona, ja monipuoliset turvavarusteet huolehtivat kaistalla pysymisestä sekä varoittavat katvealueista.Maantiekulutus asettui 5–6 litran tuntumaan sataa kilometriä kohden, mikä on varsin kohtuullinen reilusti yli kaksi tonnia painavalle tila-autolle. Lyhyet ajot sujuivat sähköllä, ja koeajon perusteella akku riittää talviolosuhteissa 30–40 kilometerin matkalle.Lataushybriditekniikan myötä Multivanin verokohtelu on kohtuullinen. Edelliseen malliin verrattuna hinta on pudonnut useita kymmeniä tuhansia. Koeajetun version lähtöhinta on 73 300 euroa. Lisävarustelista on pitkä, joten lopullinen hinta asettuu yli 95 000 euroon. Se on vieläkin iso kasa rahaa, mutta sillä saa tilaa ja mukavuutta kohtuullisilla käyttökuluilla.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Multivan Style 1.4 eHybrid OPF 110 kW Hinta alkaen 73 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 95 278 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Akku Akku brutto / netto: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1907 mm, akseliväli 3124 mm Omamassa: 2260 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, akku 8 vuotta /160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?