23.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo 1.0 TSI – päivityksellä uutta ilmettä ja lisää varusteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo sai päivityksessä lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Hyvää: varustelumahdollisuudet, näppärä ajettavuus. Huonoa: start-stop-järjestelmän hitaus. Nykyinen Volkswagen Polo esiteltiin vuonna 2017. Malli rikkoi perinteisenä B-segmentin rajana pidetyn neljän metrin kokonaispituuden, ja kilpailijat ovat tulleet sittemmin perässä. Pelkän tilantarjonnan lisäksi auto nousi varustelumahdollisuuksien ja mukavuuden suhteen selkeästi edeltäjää korkeammalle tasolle.Nyt Polo on kokenut perinteisen kasvojenkohotuksen. Keulan ilmettä on hieman terävöitetty uusien ajovalojen ja puskurin ilmeellä. Koeajettu urheilullisuutta henkivä R-Line on myös varustettu muista tuoreista Volkswageneista tutulla lähes koko keulan levyisellä valolistalla. Perän ilmettä on piristetty osittain takaluukun päälle levittäytyneillä valoilla, jotka antavat takaa katsottaessa autosta leveämmän vaikutelman.Ohjaamossa puolestaan on entistäkin digitaalisempi ilme, sillä auto on aina varustettu digimittaristolla, joka on varustelusta riippuen 8- tai 10,25-tuumainen. Keskikonsolista löytyy aina vähintään 6-tuumainen näyttö, ja koeajoauto oli varustettu kookkaimmalla 9,2-tuumaisella multimedianäytöllä, joka on tuttu Volkswagenin isommista malleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhastuttavan näppäräPolon ohjaamoon on helppo kotiutua. Ajoasennon saa hyväksi ja järjestelmien käytettävyys on kokonaisuudessaan helppoa. Toki valikoista löytyy nykytyyliin paljon ominaisuuksia ja asetuksia, joihin kannattaa tutustua ennen liikkeellelähtöä.Litrainen bensaturbo tarjoaa riittävän suorituskyvyn, mutta toki sen voimavarat alkavat ehtyä moottoritienopeuksissa. Voimalinja toimii kuitenkin sivistyneesti, ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa on vuosien varrella hiottu sulavampaan suuntaan. Ainoastaan start-stop-järjestelmän hitaus herättää huomiota pysähtelevässä kaupunkiajossa. Kevythybridijärjestelmillä varustetuissa autoissa polttomoottorin käynnistys tapahtuu huomattavasti nopeammin ja sivistyneemmin.Ajettavuutta voi kuvailla näppäräksi. Kompakti koko on eduksi kaupunkipyörittelyssä, mutta nykyajan pienet autot ovat myös vakuuttavia matkakumppaneita maantiellä. Poloon on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla myös merkin isommista autoista tuttu Travel Assist, joka pitää auton kaistan keskellä maantienopeuksissa, kun mukautuva vakionopeudensäädin on kytkettynä.Urheilullista mukavuuttaKoeajoauto oli varustettu R-Line-versioihin tarjottavalla urheilullisella alustalla, joka on 15 mm vakiomalleja matalampi. Se ei kuitenkaan tunnu ohjaamossa häiritsevänä kovuutena, vaan Volkswagen Polo tarjoaa tälläkin vaihtoehdolla asiallista mukavuutta.Hyvin varusteltuna etenkin urheilullisuutta korostavan R-Linen hinta nousee vastaamaan isomman luokan autoja. Toisaalta jos ei ole tarvetta suuremmille tiloille, miksi maksaisi niistä ekstraa? Kurkistus hinnastoon saa kuitenkin mietteliääksi: jos varusteista on valmis hieman tinkimään, uusi Polo GTI lähtisi matkaan 33 989 eurolla ja tarjoaisi kuitenkin aivan eri luokan suorituskykyä 152 kW:n (207 hv) tehoillaan.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Volkswagen Polo R-Line Business 1.0 TSI 81 kW DSG Hinta alkaen 26 398 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 496 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2552 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla