23.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo 1.0 TSI – päivityksellä uutta ilmettä ja lisää varusteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo sai päivityksessä lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Hyvää: varustelumahdollisuudet, näppärä ajettavuus. Huonoa: start-stop-järjestelmän hitaus. Nykyinen Volkswagen Polo esiteltiin vuonna 2017. Malli rikkoi perinteisenä B-segmentin rajana pidetyn neljän metrin kokonaispituuden, ja kilpailijat ovat tulleet sittemmin perässä. Pelkän tilantarjonnan lisäksi auto nousi varustelumahdollisuuksien ja mukavuuden suhteen selkeästi edeltäjää korkeammalle tasolle.Nyt Polo on kokenut perinteisen kasvojenkohotuksen. Keulan ilmettä on hieman terävöitetty uusien ajovalojen ja puskurin ilmeellä. Koeajettu urheilullisuutta henkivä R-Line on myös varustettu muista tuoreista Volkswageneista tutulla lähes koko keulan levyisellä valolistalla. Perän ilmettä on piristetty osittain takaluukun päälle levittäytyneillä valoilla, jotka antavat takaa katsottaessa autosta leveämmän vaikutelman.Ohjaamossa puolestaan on entistäkin digitaalisempi ilme, sillä auto on aina varustettu digimittaristolla, joka on varustelusta riippuen 8- tai 10,25-tuumainen. Keskikonsolista löytyy aina vähintään 6-tuumainen näyttö, ja koeajoauto oli varustettu kookkaimmalla 9,2-tuumaisella multimedianäytöllä, joka on tuttu Volkswagenin isommista malleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhastuttavan näppäräPolon ohjaamoon on helppo kotiutua. Ajoasennon saa hyväksi ja järjestelmien käytettävyys on kokonaisuudessaan helppoa. Toki valikoista löytyy nykytyyliin paljon ominaisuuksia ja asetuksia, joihin kannattaa tutustua ennen liikkeellelähtöä.Litrainen bensaturbo tarjoaa riittävän suorituskyvyn, mutta toki sen voimavarat alkavat ehtyä moottoritienopeuksissa. Voimalinja toimii kuitenkin sivistyneesti, ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa on vuosien varrella hiottu sulavampaan suuntaan. Ainoastaan start-stop-järjestelmän hitaus herättää huomiota pysähtelevässä kaupunkiajossa. Kevythybridijärjestelmillä varustetuissa autoissa polttomoottorin käynnistys tapahtuu huomattavasti nopeammin ja sivistyneemmin.Ajettavuutta voi kuvailla näppäräksi. Kompakti koko on eduksi kaupunkipyörittelyssä, mutta nykyajan pienet autot ovat myös vakuuttavia matkakumppaneita maantiellä. Poloon on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla myös merkin isommista autoista tuttu Travel Assist, joka pitää auton kaistan keskellä maantienopeuksissa, kun mukautuva vakionopeudensäädin on kytkettynä.Urheilullista mukavuuttaKoeajoauto oli varustettu R-Line-versioihin tarjottavalla urheilullisella alustalla, joka on 15 mm vakiomalleja matalampi. Se ei kuitenkaan tunnu ohjaamossa häiritsevänä kovuutena, vaan Volkswagen Polo tarjoaa tälläkin vaihtoehdolla asiallista mukavuutta.Hyvin varusteltuna etenkin urheilullisuutta korostavan R-Linen hinta nousee vastaamaan isomman luokan autoja. Toisaalta jos ei ole tarvetta suuremmille tiloille, miksi maksaisi niistä ekstraa? Kurkistus hinnastoon saa kuitenkin mietteliääksi: jos varusteista on valmis hieman tinkimään, uusi Polo GTI lähtisi matkaan 33 989 eurolla ja tarjoaisi kuitenkin aivan eri luokan suorituskykyä 152 kW:n (207 hv) tehoillaan.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Volkswagen Polo R-Line Business 1.0 TSI 81 kW DSG Hinta alkaen 26 398 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 496 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2552 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous