15.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo S60 Polestar Engineered kulkee kiihkeästi, mutta voisi olla vieläkin sporttisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo S60 Polestar-virityspaketilla on ripeä muttei räyheä. Hyvää: käyttökelpoisuus, suorituskyky, matkustusmukavuus urheilulliseksi malliksi. Huonoa: ei aivan lunasta sporttiodotuksia. Keltaiset, Brembon levyjen päälle asettuvat jarrusatulat ja saman sävyiset turvavyöt: niillä Volvo S60 Polestar Engineered erottuu selvimmin kesymmistä virkaveljistään.Kyse on ruotsalaisvalmistajan ruudikkaimmasta mallista, joka – vanhemmat sportti-Volvot muistaen – voisi olla visuaalisesti paremminkin tunnistettavissa, niin sisältä kuin ulkoakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTukevuutta perusohjauksellaOnneksi alusta on tavallista tukevampi. Osa-ansio kuuluu varustukseen kuuluville moottoritilan poikittaistuelle ja manuaalisesti säädettäville Öhlinsin iskunvaimentimille, joiden toimintaa ruodimme yksityiskohtaisesti vastaavan XC60 Polestar Engineered -mallin koeajossa.Vaimentimien maltillisellakin asetuksella S60 ottaa kaarteet kuin kiskoilla, eivätkä kumit valita ylimääräisiä. Silti S60 Polestar on loppujen lopuksi omimmillaan ripeässä matka-ajossa. Tätä faktaa puoltaa etenkin ohjaus, joka on urheilulliseen käyttöön hieman keinotekoinen – lievää vetelyä sentään esiintyy urissa. Myös auton omamassa, ilmoitetut 2 060 kilogrammaa, leikkaa siivet ylimääräiseltä hurvittelulta.Sitkeyttä asetuksillaUlkonäön luoma mielikuva miedosta viritysasteesta pätee voimalinjaankin, sillä tavalliseen T8-versioon verrattuna Polestar-voimanlisäys tarkoittaa polttomoottorissa 15 hv:n ja 30 Nm:n ekstroja, jotka prosentuaalisesti hukkuvat päälle neljänsadan hepan kokonaistehoon.Yhtä kaikki, S60 kulkee tietysti urheiluauton lailla. Koeajoyksilö ei tosin kiihtynyt mittauksissamme lähellekään ilmoitettuja lukemia, mutta seisovan satasen 5,4 sekuntia ei myöskään ole lainkaan häpeiltävä. Tämä saavutettiin Polestar-ajotilassa; Hybrid-moodissa kiihtyvyydestä katosi mitätön sekunnin kymmenys.Merkille pantavaa on se, että Polestar-ajotila tuottaa merkittävästi paremman vetositkeyden – silloin kun kaasupoljinta ei paineta aivan pohjaan eikä vaihteisto pykällä alaspäin, meno on mittaustemme perusteella selvästi virkeämpää kuin Hybrid-tilassa.0–180 km/h, ja se siitäViimeistään kiihtyvyys kaikkoaa Volvon uuteen huippunopeuteen, joka on koko mallistossa nyt 180 kilometriä tunnissa. Ainakaan Saksassa Polestar-tehoilla ei siis pääse ylen määrin mässäilemään – Suomessa puute on olematon, ehkä avarampia rataolosuhteita lukuun ottamatta.S60 Polestar Engineered ei siis sittenkään ole mikään supersportti, vaan piristetty painos tavallisesta ja jo valmiiksi urheiluhenkisestä S60-sedanista. Miltähän Volvon sisarbrändin Polestarin varsinaiset mallit tuntuisivat? Sitä pitää edelleenkin meidän markkinoillamme odottaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo S60 T8 AWD Business Polestar Engineered aut. Hinta alkaen 65 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 724 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 65 kW (87 hv). Teho 233 kW (318 hv), 5800–6100 r/min Vääntö 430 Nm (4500 r/min) Vääntö 430 Nm (4500 r/min) Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 298 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,1 (yhd.) CO2-päästöt 48 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous