15.10.2020

Koeajo: Volvo S60 Polestar Engineered kulkee kiihkeästi, mutta voisi olla vieläkin sporttisempi

Volvo S60 Polestar

Volvo S60 Polestar-virityspaketilla on ripeä muttei räyheä. Hyvää: käyttökelpoisuus, suorituskyky, matkustusmukavuus urheilulliseksi malliksi. Huonoa: ei aivan lunasta sporttiodotuksia.

Keltaiset, Brembon levyjen päälle asettuvat jarrusatulat ja saman sävyiset turvavyöt: niillä Volvo S60 Polestar Engineered erottuu selvimmin kesymmistä virkaveljistään.

Volvo S60 Polestar

Kyse on ruotsalaisvalmistajan ruudikkaimmasta mallista, joka – vanhemmat sportti-Volvot muistaen – voisi olla visuaalisesti paremminkin tunnistettavissa, niin sisältä kuin ulkoakin.

Volvo S60 Polestar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tukevuutta perusohjauksella

Onneksi alusta on tavallista tukevampi. Osa-ansio kuuluu varustukseen kuuluville moottoritilan poikittaistuelle ja manuaalisesti säädettäville Öhlinsin iskunvaimentimille, joiden toimintaa ruodimme yksityiskohtaisesti vastaavan XC60 Polestar Engineered -mallin koeajossa.

Volvo S60 Polestar

Vaimentimien maltillisellakin asetuksella S60 ottaa kaarteet kuin kiskoilla, eivätkä kumit valita ylimääräisiä. Silti S60 Polestar on loppujen lopuksi omimmillaan ripeässä matka-ajossa. Tätä faktaa puoltaa etenkin ohjaus, joka on urheilulliseen käyttöön hieman keinotekoinen – lievää vetelyä sentään esiintyy urissa. Myös auton omamassa, ilmoitetut 2 060 kilogrammaa, leikkaa siivet ylimääräiseltä hurvittelulta.

Sitkeyttä asetuksilla

Ulkonäön luoma mielikuva miedosta viritysasteesta pätee voimalinjaankin, sillä tavalliseen T8-versioon verrattuna Polestar-voimanlisäys tarkoittaa polttomoottorissa 15 hv:n ja 30 Nm:n ekstroja, jotka prosentuaalisesti hukkuvat päälle neljänsadan hepan kokonaistehoon.

Volvo S60 Polestar

Yhtä kaikki, S60 kulkee tietysti urheiluauton lailla. Koeajoyksilö ei tosin kiihtynyt mittauksissamme lähellekään ilmoitettuja lukemia, mutta seisovan satasen 5,4 sekuntia ei myöskään ole lainkaan häpeiltävä. Tämä saavutettiin Polestar-ajotilassa; Hybrid-moodissa kiihtyvyydestä katosi mitätön sekunnin kymmenys.

Volvo S60 Polestar

Merkille pantavaa on se, että Polestar-ajotila tuottaa merkittävästi paremman vetositkeyden – silloin kun kaasupoljinta ei paineta aivan pohjaan eikä vaihteisto pykällä alaspäin, meno on mittaustemme perusteella selvästi virkeämpää kuin Hybrid-tilassa.

0–180 km/h, ja se siitä

Viimeistään kiihtyvyys kaikkoaa Volvon uuteen huippunopeuteen, joka on koko mallistossa nyt 180 kilometriä tunnissa. Ainakaan Saksassa Polestar-tehoilla ei siis pääse ylen määrin mässäilemään – Suomessa puute on olematon, ehkä avarampia rataolosuhteita lukuun ottamatta.

Volvo S60 Polestar

S60 Polestar Engineered ei siis sittenkään ole mikään supersportti, vaan piristetty painos tavallisesta ja jo valmiiksi urheiluhenkisestä S60-sedanista. Miltähän Volvon sisarbrändin Polestarin varsinaiset mallit tuntuisivat? Sitä pitää edelleenkin meidän markkinoillamme odottaa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Volvo S60 T8 AWD Business Polestar Engineered aut.

Hinta alkaen

65 031 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

73 724 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaatti­vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 65 kW (87 hv).

Teho

233 kW (318 hv), 5800–6100 r/min

Vääntö

430 Nm (4500 r/min)

Vääntö

430 Nm (4500 r/min)

Toimintamatka

48 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

298 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,4 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,1 (yhd.)

CO2-päästöt

48 g/km

Mitat

pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2872 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat