7.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance – hyvät pärjäävät aina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 on jo iäkäs farmarimalli, mutta silti se käy edelleen Suomessa erittäin hyvin kaupaksi. Siihen on paljon hyviä syitä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, voimalinja, kokonaisuus, parantunut lataus. Huonoa: Matala takaistuin. Volvo V60 – automalli, joka nykymuodossaan julkistettiin viisi vuotta sitten eli 2018. Automalli keikkuu tänäkin vuonna ensirekisteröintitilastoissa kahdenkympin joukossa, samaan alustaan perustuva sisarmalli XC60 oli elokuun lopussa peräti Suomen kolmanneksi rekisteröidyin automalli.Viime vuoden lopussa Volvo V60 oli Suomen 11. eniten rekisteröity automalli – joka on hurjan kova suoritus yli viisi vuotta vanhalle automallille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenestykselle pari syytäVolvon hyville rekisteröintiluvuille on pari selitystä. Toinen on se, että Suomi on Volvo-kansaa esimerkiksi automerkin historiasta johtuen, Suomessa Volvojen rekisteröintiluvut ovatkin maailman toiseksi korkeimmat Ruotsin jälkeen. Toinen syy Volvon pärjäämiselle ensirekisteröintitilastoissa on se, että hyvät pärjää aina – eiväthän suomalaiset autonostajat kuitenkaan tyhmiä ole. Halutaan taattua laatua, tasapainoa, käyttökelpoisuutta, ajettavuutta ja suorituskykyäkin.Ei siis mikään ihme, että automalli käy edelleen kaupaksi erittäin hyvin mallin korkeahkosta iästä huolimatta. Kuljettajan tilat kunnossaVolvo V60 -auton yksi valtti on hyvät tilat. Edessä on väljää, takana on väljää ja ennen kaikkea tavaratila on tilava – joka tämän kokoluokan auton valintaan on myös yksi merkittävä kriteeri. Takaistuinkin on tilava, tosin istuinosa on melko matalalla, joten pitkäjalkaisella jää polvet koukkuun ja reisituki puuttuu.Kuljettajalla on olosuhteet myös kunnossa. Ohjaamo on selkeä ja infotainment toimii. Moottorin koeajossa ollut auto oli hyvin varusteltu. Auton varustelu oli korkein mahdollinen Ultimate ja esimerkiksi istuimen säädöt autossa lähentelivät täydellisyyttä.Volvo on yksi niin sanotuista premium-merkeistä ja sen ajettavuuskin on premiumia. Volvolla on myös löydetty mukava kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Auton alusta toimii pehmeästi, mutta siinä on kuitenkin annos sporttisuutta. Ohjaus ei tuntumaltaan tarjoa parasta mahdollista vastetta, mutta se on kuitenkin ihan kelvollinen arkipyöritykseen. Ohjauspyörä on mukavan tuntuinen käteen.Väkevä voimalinjaVolvon ostajat voivat haluta myös sporttisuutta. Volvon tehokkain T8-voimalinja on Volvon suorituskykyisin hybridivoimalinja. Voimalinja kehittää peräti 335 kilowatin (455 hv) tehon, joka saa perhefarmarin iloisesti liikkeelle. Voimalinjan yhteisvääntö on peräti reilu 700 newtonmetriä. Auton kiihtyvyys nollasta sataan on peräti 4,9 sekuntia, joka kertoo auton suorityskyvystä paljon. Pelkällä sähköllä ajaminen on leppoisaa ja äänetöntä ja yhdellä akullisella hoitaa kaupunkiajossa arkipyöritystä vajaat 70 kilometriä. Kuormattunakin puhtia näillä arvoilla riittää hyvin ja Volvo V60 sopii perheen ykkösautoksi myös sen vuoksi erittäin hyvin, että auton vetokyky on hyvä, jarrulliselle kärrylle peräti 2000 kiloa.Kun kysymys on bensiinihybridistä, auton latauspuoli täytyy tietysti olla myös kilpailukykyinen. Nyt se on parantunut, kun auton ajoakuston latausaika on puolittunut. Auton uusi sisäinen laturi on tuplannut auton latauskapasiteetin eli 18,8 kilowattitunnin ajoakku täyttyy nyt 4,5 tunnin sijaan noin 2,5 tunnissa. Maksimilatausteho on nyt 6,4 kilowattia, mutta ei kuitenkaan 11 kilowattia, jolla esimerkiksi hyvin yleistä asiointilatauksen tehoa saisi hyödynnettyä maksimimäärän. Tämä on toki parempi kuin aiemmin, mutta ei aivan sitä, mitä se voisi olla. Esimerkiksi kilpailijoilla, muun muassa Mercedes-Benzin C-sarjassa, 11 kilowatin latausmahdollisuus on vakiona ja lisävarusteena saa jopa 55 kilowatin pikalatauksen. Tosin BMW:n vastaavan, eli 3-sarjan hybridin latausteho on vieläkin vaatimattomampi kuin Volvolla.Volvo V60 on turvallinen valinta, joka ei kuitenkaan välttämättä saa naapuria kovinkaan kateelliseksi. Yksi syy tähän voi tietysti olla se, että naapurin pihassa voi hyvinkin olla samanlainen auto.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance Ultimate Dark Hinta alkaen 56 960 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 341 € Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 107 kW, 307 Nm. Teho 228 kW (310 hv), 6000 r/min Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 18,8 / 14,9,8 kWh. Lataus Type 2 6,4 kW (3 x 16 A). Hybridijärjestelmän yhteisteho 335 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 180 km/h CO2-päästöt 19 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Tavaratila: 481–1 431 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / ajoakuston 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?