7.10.2023

Koeajo: Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance – hyvät pärjäävät aina

Volvo V60 on jo iäkäs farmarimalli, mutta silti se käy edelleen Suomessa erittäin hyvin kaupaksi. Siihen on paljon hyviä syitä. Hyvää: Ajettavuus, tilat, voimalinja, kokonaisuus, parantunut lataus. Huonoa: Matala takaistuin.

Volvo V60 – automalli, joka nykymuodossaan julkistettiin viisi vuotta sitten eli 2018. Automalli keikkuu tänäkin vuonna ensirekisteröintitilastoissa kahdenkympin joukossa, samaan alustaan perustuva sisarmalli XC60 oli elokuun lopussa peräti Suomen kolmanneksi rekisteröidyin automalli.

Viime vuoden lopussa Volvo V60 oli Suomen 11. eniten rekisteröity automalli – joka on hurjan kova suoritus yli viisi vuotta vanhalle automallille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Menestykselle pari syytä

Volvon hyville rekisteröintiluvuille on pari selitystä. Toinen on se, että Suomi on Volvo-kansaa esimerkiksi automerkin historiasta johtuen, Suomessa Volvojen rekisteröintiluvut ovatkin maailman toiseksi korkeimmat Ruotsin jälkeen. Toinen syy Volvon pärjäämiselle ensirekisteröintitilastoissa on se, että hyvät pärjää aina – eiväthän suomalaiset autonostajat kuitenkaan tyhmiä ole. Halutaan taattua laatua, tasapainoa, käyttökelpoisuutta, ajettavuutta ja suorituskykyäkin.

Ei siis mikään ihme, että automalli käy edelleen kaupaksi erittäin hyvin mallin korkeahkosta iästä huolimatta.

Kuljettajan tilat kunnossa

Volvo V60 -auton yksi valtti on hyvät tilat. Edessä on väljää, takana on väljää ja ennen kaikkea tavaratila on tilava – joka tämän kokoluokan auton valintaan on myös yksi merkittävä kriteeri. Takaistuinkin on tilava, tosin istuinosa on melko matalalla, joten pitkäjalkaisella jää polvet koukkuun ja reisituki puuttuu.

Kuljettajalla on olosuhteet myös kunnossa. Ohjaamo on selkeä ja infotainment toimii. Moottorin koeajossa ollut auto oli hyvin varusteltu. Auton varustelu oli korkein mahdollinen Ultimate ja esimerkiksi istuimen säädöt autossa lähentelivät täydellisyyttä.

Volvo on yksi niin sanotuista premium-merkeistä ja sen ajettavuuskin on premiumia. Volvolla on myös löydetty mukava kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Auton alusta toimii pehmeästi, mutta siinä on kuitenkin annos sporttisuutta. Ohjaus ei tuntumaltaan tarjoa parasta mahdollista vastetta, mutta se on kuitenkin ihan kelvollinen arkipyöritykseen. Ohjauspyörä on mukavan tuntuinen käteen.

Väkevä voimalinja

Volvon ostajat voivat haluta myös sporttisuutta. Volvon tehokkain T8-voimalinja on Volvon suorituskykyisin hybridivoimalinja. Voimalinja kehittää peräti 335 kilowatin (455 hv) tehon, joka saa perhefarmarin iloisesti liikkeelle. Voimalinjan yhteisvääntö on peräti reilu 700 newtonmetriä. Auton kiihtyvyys nollasta sataan on peräti 4,9 sekuntia, joka kertoo auton suorityskyvystä paljon.

Pelkällä sähköllä ajaminen on leppoisaa ja äänetöntä ja yhdellä akullisella hoitaa kaupunkiajossa arkipyöritystä vajaat 70 kilometriä. Kuormattunakin puhtia näillä arvoilla riittää hyvin ja Volvo V60 sopii perheen ykkösautoksi myös sen vuoksi erittäin hyvin, että auton vetokyky on hyvä, jarrulliselle kärrylle peräti 2000 kiloa.

Kun kysymys on bensiinihybridistä, auton latauspuoli täytyy tietysti olla myös kilpailukykyinen. Nyt se on parantunut, kun auton ajoakuston latausaika on puolittunut. Auton uusi sisäinen laturi on tuplannut auton latauskapasiteetin eli 18,8 kilowattitunnin ajoakku täyttyy nyt 4,5 tunnin sijaan noin 2,5 tunnissa. Maksimilatausteho on nyt 6,4 kilowattia, mutta ei kuitenkaan 11 kilowattia, jolla esimerkiksi hyvin yleistä asiointilatauksen tehoa saisi hyödynnettyä maksimimäärän. Tämä on toki parempi kuin aiemmin, mutta ei aivan sitä, mitä se voisi olla. Esimerkiksi kilpailijoilla, muun muassa Mercedes-Benzin C-sarjassa, 11 kilowatin latausmahdollisuus on vakiona ja lisävarusteena saa jopa 55 kilowatin pikalatauksen. Tosin BMW:n vastaavan, eli 3-sarjan hybridin latausteho on vieläkin vaatimattomampi kuin Volvolla.

Volvo V60 on turvallinen valinta, joka ei kuitenkaan välttämättä saa naapuria kovinkaan kateelliseksi. Yksi syy tähän voi tietysti olla se, että naapurin pihassa voi hyvinkin olla samanlainen auto.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Volvo V60 T8 AWD Long Range High Performance Ultimate Dark

Hinta alkaen

56 960 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

70 341 €

Moottori

Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 107 kW, 307 Nm.

Teho

228 kW (310 hv), 6000 r/min

Vääntö

400 Nm

Vääntö

400 Nm

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 18,8 / 14,9,8 kWh. Lataus Type 2 6,4 kW (3 x 16 A).

Hybridijärjestelmän yhteisteho

335 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

180 km/h

CO2-päästöt

19 g/km

Mitat

pituus 4778 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm
Tavaratila: 481–1 431 l

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta / ajoakuston 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat