12.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: Ford Grand C-MAX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnistuneesti muotoiltu laatikko. Hyvää liukuovet, sisätilojen muunneltavuus, hinta. Huonoa moottorin kyvyt lastattuna, etuistuin. Ford on onnistunut Grand C-MAXin muotoilussa. Auto on niin sutjakan näköinen kuin kookkaasta tila-autosta nyt ylipäätään voi tehdä. Laatikkomaisuutta ei voi muodoissa välttää, jos auton sisään on tarkoitus mahduttaa suurperhe tavaroineen.Korkeus ja pitkähkö akseliväli tekevät auton käytökselle hyvää ja huonoa. Maantiellä sivutuulet toisaalta heiluttelevat autoa, mutta toisaalta pitkä akseliväli tuo etenemiseen vakautta. Kaupunkiajossa auto on kömpelö: tiukoissa käännöksissä ilmenee heilahtelua, eikä kääntösäde salli kovin ketterää sompailua. No, pikkuautot ovat erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNerokkaat ovetEtuistuin on istuinosan sivutuen osalta tahdottoman löysä ja reisitukea saisi olla enemmän.Takaistuimet säätyvät monipuolisesti. Istuinten liikuttelu eteen ja taakse sujuu varsin kevyesti. Penkit myös kaatuvat näppärästi.Erityisen nerokas ja arkikäyttöä helpottava ratkaisu ovat liuovet takana. Ne paljastavat laajan kulkuaukon, josta on helppo kivuta sisään autoon. Liukuovet ovat kevyempikäyttöiset kuin tila-autojen liukuovi-historian alkuhämärissä, jolloin ovien liikutteluun vaadittiin voimallisia ponnistuksia.Ei ole iso yllätys, että takimmaiselle kolmannelle istuinriville ei tohdi houkutella matkustajaksi aikuisen kokoista. Jalka- ja pääntilaa on varsin niukasti ja istuin matalalla, joten polvet nousevat ikävän jyrkästi. Lasten voi olla hyvinkin lysti matkata omassa valtakunnassa.Ikkunapintaa riittääHallintalaitteet ovat fordimaisen selkeät ja hyvin käsillä, joskin ratin nappulat ovat pikkuruisina hankalia, eikä koeajon aikana vältytty virhepainalluksilta. Myös näytön symbolit jäävät aika pieniksi, eikä nyt ole kyse ikänäöstä. Plussaa tulee näytön yllä olevasta häikäisyjä estävästä lipasta.Näkyvyys eteen ja etuviistoon on erinomainen: ikkunapintaa on laajalti, eikä kuljettajan vastuksina ole laajoja katveita. Taaksekin näkee hyvin, kiitos erinomaisten peilien ja laajan takaikkunan. Pysäköijä kiittää lämpimästi laajakulmaista peruutuskameraa, joka näyttää myös hieman sivuille. Hyvä kamera helpottaa peruuttajaa – ja estänee auton eliniän aikana kolhun jos toisenkin.Lastattuna verkkaistaMoottorin voimat riittävät arkiajoon kohtuuhyvin. Lastattuna meno on kuitenkin hieman verkkaisempaa. Alakierroksilla on havaittavissa lievää laiskuutta. Vääntö saisi olla väkevämpää: nyt joutuu kaupunkiajossa käyttämään kättä aika tiuhaan vaihdekepillä.Kuusiportainen vaihteisto toimii sinänsä eleettömästi.Vaihdekeppi sijaitsee keskikonsolin etuosassa, hieman ylös nostettuna, kuin pakettiautoissa ikään. Ratkaisu on sinänsä onnistunut, mutta vaihdekepin liikkeet saisivat olla lyhyemmät, jotta vaihteiden käyttö olisi kätevämpää.Moottorin äänimaailma on miellyttävä. Matkustamo on äänieristetty kohtuuhyvin, joten sisämelu pysyy siedettävällä tasolla taajamassa ja kaupungissa ajettaessa. Maantieajossa renkaiden rallatus kantaa kuitenkin sisälle asti häiritsevästi.Lisävarusteina koeajettavassa autossa on muun muassa peruutuskamera (200 e), kaksoisksenon-ajovalot (500 e), metalliväri (500 e), Titanium Plus -varustepaketin (740 e) myötä tulevat lasikatto, sähkötoiminen takalukku, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys.Erityisen järkevä lisävarustevalinta kookkaaseen tila-autoon on navigaatio-paketti (660 e), johon kuuluvat muun muassa navigointijärjestelmä, 8-tuumainen värinäyttö, aktiivinen pysäköintiavustin sekä parkkitutkat eteen ja taakse.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Ford Grand C-MAX Koeajetun auton hinta varusteineen 34 678 € Moottori Dieselmoottori, 1 499 cm³, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 3 600 r/min Vääntö 270 Nm (1 750–2 500 r/min) Vääntö 270 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen