11.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: kevyempi Mazda MX-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laihdutuskuuri vie ajokokemuksen 25 vuoden taakse. Hyvää: ajamisen hauskuus, moottori, kangaskaton toiminta. Huonoa: ohjaamon tyköistuvuus, hivenen kallis. Uusi Mazda MX-5 on kuin teräväpiirtojulkaisu vanhasta suosikkielokuvasta. Tutut kohtaukset ja näyttelijät ovat mukana, mutta suttuinen video on korvattu digitaalisella teräväpiirrolla.Kunnia kuuluu keveydelle. 1,5-litrainen perusmalli painaa 975 kiloa eli vain 15 kiloa vuoden 1989 alkuperäistä enemmän. Koeajettu 160 hevosvoimainen kaksilitrainen heilauttaa vaa’an tasan tuhanteen kiloon.Vertailun vuoksi: 156 hevosvoimainen BMW Z4 sDrive18i painaa 1470 kilogrammaa. Lisäkilot eivät selity saksalaisen aukeavalla metallikatolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarvalakin kaipuuVarustelu on enemmän kuin riittävä: nahkaverhoilu, kaistavahti, katveavustin ynnä muuta. Vähempikin riittäisi: herkkujen vuoksi edullisin MX-5 maksaa 34 977 euroa. Todellista hinnat alkaen -mallia jää kaipaamaan.Sisäilme on laadukas. Tunnelman viimeistelevät ovien korinväriset paneelit, jotka jatkavat konepellin kyhmyjä ohjaamon reunoille. Ikävä kyllä hansikaslokero on korvattu istuimien selkänojien välisellä lokerolla.Keskimittainen istuu autoon kuin jalka hyvään kenkään, mutta ylimääräistä tilaa ei ole. Pidemmillä voi olla tukalaa. Kaasujalan polvelle kaipaisi pehmustetta, sillä polvi tapaa vaihteistotunnelia jatkuvasti.Ajoasennon säätämiseen Mazda tarjoaa huonot eväät: ohjauspyörä ei säädy etäisyyssuunnassa, ja vain istuimen etuosan korkeutta voi säätää. Nyt MX-5:ssä on pakko istua turhan korkealla.Onneksi käsikäyttöisen kangaskaton avaaminen tai sulkeminen onnistuu kuljettajan paikalta muutamassa sekunnissa.Mutkissa keveys palkitaanMX-5:n liikkeissä aistii nykyautolle harvinaista herkkyyttä. Suunnanmuutokset ovat nopeita, ja töyssyt ylittyvät kevyesti. Peruskäytös on yliohjaavaa, mutta turvallisella, leikkisällä tavalla. Alkuperäisen MX-5:n tavoin uutuuden ratissa kuljettaja tuntee olevansa ajamisen keskipisteessä – eikö juuri se ole urheiluauton tarkoitus?Fiilistä vahvistaa välittömän napakka ja sulavatoiminen vaihteensiirto – kenties yksi parhaista, mitä henkilöautoon on koskaan asennettu. Kierrosherkkä moottori viimeistelee nautinnolliset välikaasut.Vapaastihengittävän moottorin hyvän alaväännön ansiosta eteneminen on vaivatonta kierrosalueen alusta asti. Reippaasta kaasunkäytöstä huolimatta koeajokulutus pysyy 7,2 litrassa sadalla kilometrillä.Vaikka mutkien kanttailu on suurta hupia, eivät ajo-ominaisuudet ole moitteettomat. Ohjaus on nopea ja johdonmukainen, mutta syventävät nyanssit loistavat poissaolollaan.Rohkea lopputulosVauhdin kasvaessa alustalta toivoisi jämäkämpää toimintaa. Kallistelut kasvavat, ja rajojen lähestyessä taka-akselin käytös muuttuu pehmeäksi. Mukavuuden ja ajettavuuden välille on tehty kompromissi. Jämäkämmin toimivaa iskunvaimennusta haluavat investoivat Bilsteinin urheilualustalla varustettuun Luxury Sport -versioon.Mazda on tehnyt rohkean teon viedessään MX-5:n aiempaa puristisempaan suuntaan. Lopputulos on auto, joka pienistä moitteista huolimatta osuu suoraan urheiluautoharrastajien sydämeen. Mazda on tehnyt upeaa työtä – ja MX-5 pitänee paikkansa maailman myydyimpänä urheiluautona.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G Premium Sport Hinta alkaen 38 552 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 118 kW (160 hv), 6000 r/min Vääntö 200 Nm (4600 r/min) Vääntö 200 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa