3.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: maltillisesti uudistunut Volkswagen Touran Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuuden erottaa yksityiskohdista. Hyvää: joustavat ja avarat tilaratkaisut. Huonoa: suuruudistuksia odottaneet pettyvät. Ensivaikutelma pettää. Uusi Volkswagen Touran näyttää ensin kovin edeltäjältään, mutta tarkastelulla erot alkavat näkyä. Matalampien etuvalojen ansiosta keulan ilme on jämäkämpi. Erittäin syvä kylkipokkaus tuo huomattavasti lisää ryhtiä ja linjakkuutta sivuprofiiliin. Myös takapuskurin ja -luukun muodot ovat aiempaa rohkeammat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvua ja laihdutustaUuden sukupolven myötä Touran on siirtynyt monista muista Volkswagen-malleista tuttuun MQB-perusratkaisuun. Pituus on kasvanut kolmellatoista senttimetrillä noin 4,43 metriin. Pituuskasvusta 11,3 senttiä johtuu venyneestä akselivälistä. Leveyttä auto on saanut 4,1 senttiiä. Vain korkeus ja paino ovat vähentyneet kuudella senttimetrillä ja parhaimmillaan 62 kilogrammalla.Bensiinimoottoreita ovat 1,2-litrainen (110 hv) ja 1,4-litrainen (150 hv). Dieseleiden huipputehot ovat 110 ja 150 hevosvoimaa, mutta iskutilavuudet 1,6 ja 2,0 litraa.150 hevosvoimainen bensiinimoottori toimitetaan aina seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Pienemmän bensiinimoottorin ja molempien dieseleiden kanssa on alkuun tultava toimeen käsivaihteistoilla. Dieselautomaatti liittyy tuotantoon syksyn aikana.Riittävästi säilytystilaaOhjauspyörän takaa Touranin tunnistaa välittömästi Volkswageniksi. Sisustan laatuvaikutelma on korkeatasoinen ja yleisilme selkeä.Tila-automaisuuden huomaa lähinnä korkeasta istuma-asennosta sekä ympäriinsä ripotelluista tavaralokeroista: pieni kolo ohjauspyörän vasemmalla puolella, isompi luukullinen kojelaudan päällä, muutama avautuva lokero keskellä kattoa ja niin edelleen.Touranit saapuvat Suomeen viisipaikkaisina. Tuhannen euron lisähinta tuo seitsenpaikkaisuuden, mutta uhraa tavaratilan lattian alle kätkeytyvän tilan kahdelle helppokäyttöiselle lisäistuimelle. Keskirivin kolme istuinta liikkuvat itsenäisesti pituussuunnassa, ja kunkin selkänojaa voi kallistaa erikseen.Kun keskimmäisen istuinrivin säätää taaimmaiseen asentoonsa, on istuinmukavuus lähes etupenkin luokkaa. Säätövarat ovat runsaat, joten keskiriviä eteenpäin siirtämällä voi vapauttaa tilaa kolmannellekin riville.Koska jokainen kahden taaemman rivin istuimesta säätyy ja taittuu lattiatasoon itsenäisesti, mukautuu Touran mitä erilaisimpiin kuljetustarpeisiin.Ällistyttävät ja raivostuttavat ominaisuudet on hiottu pois. Ja jäljelle on jäänyt hieman konservatiivinen, mutta erittäin toimiva ja monipuolinen tila-auto. Hinnat alkavat noin 27 000 eurosta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touran Hinta alkaen 35 727 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”