13.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: raikas pikkuauto Opel Corsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raikas ja varusteltu pikkuauto jopa alle 15 000 eurolla. Hyvää: Raikas muotoilu ja värit, varustelu. Huonoa: Nykivä vaihteisto, rengasäänet kantautuvat sisään. Ensikosketus uuteen Opel Corsaan on pirteä. Se on ulkoasultaan tuore. Uudistuksia muotoilussa on edelliseen malliin verrattuna sopivasti ja värivaihtoehdoissakin löytyy raikkautta juuri niin kuin pienelle autolle pitääkin.Uusi näyttää uudelta, mutta ei jätä edeltäjäänsäkään ihan menneeseen maailmaan.Varustelista tarjoaa pikkuautoluokkaan todella hienon valikoiman varusteita, joista on iloa arkisessa käytössä. Talvipakkasella, lumenharjauksen jälkeen esimerkiksi vakiovarusteinen lämpiävä ohjauspyörä tuntui todelliselta luksukselta, mutta lisävarusteeksi saa myös lämpiävän tuulilasin.Koeajettuun halvimpaan Enjoy-varusteluun sisältyvät muun muassa ilmastointi, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkösäätöiset ja lämmitettävät sivupeilit, sähköiset ikkunanostimet.Vajaalla 200 eurolla ostettava Enjoy more -paketti tuo reilusti käyttömukavuutta, kun mukaan saadaan peruutustutka taakse, ajovaloautomatiikka ja sadetunnistin. Ulkonäköäkin tulee 15-tuumaisten kevytmetallivanteiden verran.Lisävarusteina tähän pikkuautoon on saatavilla suurin osa isompien Opeleiden varusteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihteistoa kannattaa harkitaKoeajetussa mallissa on moottorina vapaasti hengittävä 1,4-litrainen 66 kW (90 hv) bensiinimoottori ECT-vaihteistolla. Automatisoitu manuaalivaihteisto, jota voi kutsua myös robottivaihteistoksi, ei ole paras mahdollinen valinta.Meno on häiritsevän nykivää ja levotonta vaihteiston vaihdellessa isompaa ja pienempää joskus hyvinkin yllättävissä tilanteissa.Kun ajokokemukseen lisätään suhteellisen voimakkaana sisään kantautunut rengasääni, niin tällä kokonaisuudella viihtyy ehdottomasti parhaiten sileäpintaisella paljaalla asvaltilla tasaista maantienopeutta ajaen.Pysäköitäessä P-asennon salamyhkäinen piiloutuminen käsijarrun käytön yhteyteen tuntuu turhalta ja epämääräiseltä.Koeajon jälkeen jäi kaipaamaan joko manuaalivaihteistoa tai aitoa kuusivaihteista automaattia, mikä sekin on Corsaan valittavissa.ECT-vaihteiston etu manuaalivaihteistoon näkyy tehtaan ilmoittamissa kulutuslukemissa. Manuaalivaihteisto nostaa ilmoitetun kulutuksen sadalla kilometrillä hiukan yli viiden litran, kun taas ECT-vaihteistolla päästään vajaat puoli litraa vähemmällä, 4,7 litralla.Ohjaus mukautuuSähköinen ohjaustehostin säätelee tehostuksen voimakkuutta nopeuden mukaan. Lisäksi kaikissa malliversioissa on vakiona valitsin, jolla ohjauksen saa alhaisissa nopeuksissa erityisen kevyeksi. Tämä City-asetus saadaan päälle keskikonsolin nappia painamalla.Ohjaus ja ajonvakautus ovat myös yhteydessä toisiinsa ja ohjaus kykenee huomioimaan voimakkaat sivutuulet ja tien kallistelut.Kolmiovisena Corsa on siron näköinen, mutta kolmiovisuus toimii vain, jos käyttötarve on sellainen, että kaksi etuistuinta normaalisti riittää kuljetustarpeisiin. Isosta etuovesta huolimatta käynti takaistuimelle on työlästä jäykästi liikkuvan etuistuimen vuoksi.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Corsa 1.4 Ecoflex ECT Hinta alkaen 14 345 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 569 € Moottori 1 398 cm3, vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4021 mm, leveys 1944 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 285 l Omamassa: 1081 kg Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”