26.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpotkulauta E-One Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänettömät sähkökäyttöiset potkulaudat ja vastaavat tulevat katukuvaan. Ne ovat käteviä ja hauskoja hyväkuntoisilla teillä lyhyillä matkoilla. Hyvää: ketteryys, ripeys, äänettömyys, rakenne. Huonoa: kosteusherkkyys, puhti jyrkissä ylämäissä. Meno on vauhdikasta, mutta vakaata. Sähköpotkulaudan 20 kilometrin tuntivauhti riittää enemmän kuin hyvin. Vauhtia annostellaan kaasuvivusta, jonka herkähkö vaste vaatii totuttelua. Lauta ei kuitenkaan ryntäile holtittomasti. Painopiste on matalalla, joten kulku on vakaata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivakkaa ja äänetöntäSähköpotkulauta kiihtyy rivakasti, tasaisesti ja äänettömästi. Ja eteneminen on päästötöntä. Lautaa voi myös käyttää kuin se olisi moottoriton: jalkavoimilla.Laudan päällä voi seistä jalat vierekkäin tai hieman sivuttain, kukin tyylillään.Jämäkkä rakenneSaksalaisvalmisteisen E-One -sähköpotkulaudan jämäkkä alumiinirakenne kantaa nuljuilematta kuormansa. Laudan maksimikantavuus on 120 kiloa.Lauta seisoo tyylikkäästi tukijalan varassa. Ajaessa tuki voi raapaista ilkeästi nilkoille, jos on varomaton. Opin kerrasta.Lauta on kokoontaitettava. Lauta painaa 15 kiloa, joten lyhyiden matkojen kantaminen kantokassissa ei ole ongelma.Ohjaustangon mittari on pieni, muuta selkeä.Mittari on harmillisen pienikokoinen, mutta selkeä. Se kertoo vauhdin, akun varauksen ja ajetun matkan.Takavetoisen laudan renkaat keräävät energiaa talteen: KERS-ratkaisu lisää tältä osin akkuvoiman riittävyyttä. Aika ajoin jalkauduttavaJalkakäytävien reunuskivet pakottavat jalkautumaan. Umpikumiset pienet renkaat löytävät uskollisesti epätasaisuudet – joita kevyen liikenteen väylillä riittää. Myrkkyä ovat röpelöiset alustat, irtokivet, kuopat ja urat. Pehmeällä hiekalla eteneminen ei luonnistu.Vaikka eturengas on jousitettu, on epätasaisilla alustoilla eteneminen täristävää. Se puuduttaa kädet ja hartiaseudun.Jyrkemmissä ylämäissä saa aika ajoin käyttää lihasvoimaa vauhdin hyytyessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosteus on vihollinenAinoat liikkuvat ja mekaanisesti kuluvat osat ovat renkaat ja niiden laakerit. Koeajon aikana ei ollut mahdollista arvioida, kuinka paljon renkaat kuluvat jatkuvassa käytössä. Ahkera käyttäjä saa varautua vaihtamaan renkaita. Maahantuoja lupaa, että asennus hoituu omatoimisesti.Potkulauta taittuu kätevästi kokoon j painaa 15 kiloa.Lauta on roiskevesitiivis, mutta sitä ei ole suositeltu käytettäväksi sadesäillä. Lautaa ei saa jättää yöksi ulos, jos on odotettavissa sadetta. Vesi saattaa löytää tiensä akkukoteloon. Tuhansia latauksiaAkuston mahdollisimman pitkän käyttöiän takaamiseksi akku tulee ladata aina täyteen.Laturi on syytä jättää latauksen valmistuttua kiinni lautaan, jotta niin sanottu jälkilataus saa aikaa. Jos jälkilataus ei ole mahdollista, tulisi lautaa ladata yli yön noin kahden viikon välein.Maahantuojan mukaan akut kestävät tuhansia latauskertoja, eivätkä ne räjähdä tai syty palamaan oikosulkutilanteessa. Maahantuojan mukaan vielä ei ole palautunut loppuun uuvahtaneita akkuja: lautoja on ollut vuodesta 2012 ammattikäytössä sairaaloissa, tehtaissa ja jakelukeskuksissa.Hinta1 290 eurMoottoriHarjaton sähkömoottori, 250 WNopeus:12 / 20 / 35 km/hToimintamatka28 / 23 / 19 km nopeuden mukaanAkkukapasiteetti8 AhLatausaika, max.4,5 hLatauskerrat2 000–7 000Paino15 kgKantavuus120 kgRengaskokoVaraosatakku 360 eur, sähkömoottori 105 eur, etupyörä 45 eurTakuu2 vuotta, akkutakuu 6 kkValmistusmaaSaksa, koonti KiinassaTeksti: Marko Jokela, kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja