26.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpotkulauta E-One Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänettömät sähkökäyttöiset potkulaudat ja vastaavat tulevat katukuvaan. Ne ovat käteviä ja hauskoja hyväkuntoisilla teillä lyhyillä matkoilla. Hyvää: ketteryys, ripeys, äänettömyys, rakenne. Huonoa: kosteusherkkyys, puhti jyrkissä ylämäissä. Meno on vauhdikasta, mutta vakaata. Sähköpotkulaudan 20 kilometrin tuntivauhti riittää enemmän kuin hyvin. Vauhtia annostellaan kaasuvivusta, jonka herkähkö vaste vaatii totuttelua. Lauta ei kuitenkaan ryntäile holtittomasti. Painopiste on matalalla, joten kulku on vakaata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivakkaa ja äänetöntäSähköpotkulauta kiihtyy rivakasti, tasaisesti ja äänettömästi. Ja eteneminen on päästötöntä. Lautaa voi myös käyttää kuin se olisi moottoriton: jalkavoimilla.Laudan päällä voi seistä jalat vierekkäin tai hieman sivuttain, kukin tyylillään.Jämäkkä rakenneSaksalaisvalmisteisen E-One -sähköpotkulaudan jämäkkä alumiinirakenne kantaa nuljuilematta kuormansa. Laudan maksimikantavuus on 120 kiloa.Lauta seisoo tyylikkäästi tukijalan varassa. Ajaessa tuki voi raapaista ilkeästi nilkoille, jos on varomaton. Opin kerrasta.Lauta on kokoontaitettava. Lauta painaa 15 kiloa, joten lyhyiden matkojen kantaminen kantokassissa ei ole ongelma.Ohjaustangon mittari on pieni, muuta selkeä.Mittari on harmillisen pienikokoinen, mutta selkeä. Se kertoo vauhdin, akun varauksen ja ajetun matkan.Takavetoisen laudan renkaat keräävät energiaa talteen: KERS-ratkaisu lisää tältä osin akkuvoiman riittävyyttä. Aika ajoin jalkauduttavaJalkakäytävien reunuskivet pakottavat jalkautumaan. Umpikumiset pienet renkaat löytävät uskollisesti epätasaisuudet – joita kevyen liikenteen väylillä riittää. Myrkkyä ovat röpelöiset alustat, irtokivet, kuopat ja urat. Pehmeällä hiekalla eteneminen ei luonnistu.Vaikka eturengas on jousitettu, on epätasaisilla alustoilla eteneminen täristävää. Se puuduttaa kädet ja hartiaseudun.Jyrkemmissä ylämäissä saa aika ajoin käyttää lihasvoimaa vauhdin hyytyessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosteus on vihollinenAinoat liikkuvat ja mekaanisesti kuluvat osat ovat renkaat ja niiden laakerit. Koeajon aikana ei ollut mahdollista arvioida, kuinka paljon renkaat kuluvat jatkuvassa käytössä. Ahkera käyttäjä saa varautua vaihtamaan renkaita. Maahantuoja lupaa, että asennus hoituu omatoimisesti.Potkulauta taittuu kätevästi kokoon j painaa 15 kiloa.Lauta on roiskevesitiivis, mutta sitä ei ole suositeltu käytettäväksi sadesäillä. Lautaa ei saa jättää yöksi ulos, jos on odotettavissa sadetta. Vesi saattaa löytää tiensä akkukoteloon. Tuhansia latauksiaAkuston mahdollisimman pitkän käyttöiän takaamiseksi akku tulee ladata aina täyteen.Laturi on syytä jättää latauksen valmistuttua kiinni lautaan, jotta niin sanottu jälkilataus saa aikaa. Jos jälkilataus ei ole mahdollista, tulisi lautaa ladata yli yön noin kahden viikon välein.Maahantuojan mukaan akut kestävät tuhansia latauskertoja, eivätkä ne räjähdä tai syty palamaan oikosulkutilanteessa. Maahantuojan mukaan vielä ei ole palautunut loppuun uuvahtaneita akkuja: lautoja on ollut vuodesta 2012 ammattikäytössä sairaaloissa, tehtaissa ja jakelukeskuksissa.Hinta1 290 eurMoottoriHarjaton sähkömoottori, 250 WNopeus:12 / 20 / 35 km/hToimintamatka28 / 23 / 19 km nopeuden mukaanAkkukapasiteetti8 AhLatausaika, max.4,5 hLatauskerrat2 000–7 000Paino15 kgKantavuus120 kgRengaskokoVaraosatakku 360 eur, sähkömoottori 105 eur, etupyörä 45 eurTakuu2 vuotta, akkutakuu 6 kkValmistusmaaSaksa, koonti KiinassaTeksti: Marko Jokela, kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen