26.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköpotkulauta E-One Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äänettömät sähkökäyttöiset potkulaudat ja vastaavat tulevat katukuvaan. Ne ovat käteviä ja hauskoja hyväkuntoisilla teillä lyhyillä matkoilla. Hyvää: ketteryys, ripeys, äänettömyys, rakenne. Huonoa: kosteusherkkyys, puhti jyrkissä ylämäissä. Meno on vauhdikasta, mutta vakaata. Sähköpotkulaudan 20 kilometrin tuntivauhti riittää enemmän kuin hyvin. Vauhtia annostellaan kaasuvivusta, jonka herkähkö vaste vaatii totuttelua. Lauta ei kuitenkaan ryntäile holtittomasti. Painopiste on matalalla, joten kulku on vakaata. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivakkaa ja äänetöntä Sähköpotkulauta kiihtyy rivakasti, tasaisesti ja äänettömästi. Ja eteneminen on päästötöntä. Lautaa voi myös käyttää kuin se olisi moottoriton: jalkavoimilla. Laudan päällä voi seistä jalat vierekkäin tai hieman sivuttain, kukin tyylillään. Jämäkkä rakenne Saksalaisvalmisteisen E-One -sähköpotkulaudan jämäkkä alumiinirakenne kantaa nuljuilematta kuormansa. Laudan maksimikantavuus on 120 kiloa. Lauta seisoo tyylikkäästi tukijalan varassa. Ajaessa tuki voi raapaista ilkeästi nilkoille, jos on varomaton. Opin kerrasta. Lauta on kokoontaitettava. Lauta painaa 15 kiloa, joten lyhyiden matkojen kantaminen kantokassissa ei ole ongelma. Ohjaustangon mittari on pieni, muuta selkeä. Mittari on harmillisen pienikokoinen, mutta selkeä. Se kertoo vauhdin, akun varauksen ja ajetun matkan. Takavetoisen laudan renkaat keräävät energiaa talteen: KERS-ratkaisu lisää tältä osin akkuvoiman riittävyyttä. Aika ajoin jalkauduttava Jalkakäytävien reunuskivet pakottavat jalkautumaan. Umpikumiset pienet renkaat löytävät uskollisesti epätasaisuudet – joita kevyen liikenteen väylillä riittää. Myrkkyä ovat röpelöiset alustat, irtokivet, kuopat ja urat. Pehmeällä hiekalla eteneminen ei luonnistu. Vaikka eturengas on jousitettu, on epätasaisilla alustoilla eteneminen täristävää. Se puuduttaa kädet ja hartiaseudun. Jyrkemmissä ylämäissä saa aika ajoin käyttää lihasvoimaa vauhdin hyytyessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kosteus on vihollinen Ainoat liikkuvat ja mekaanisesti kuluvat osat ovat renkaat ja niiden laakerit. Koeajon aikana ei ollut mahdollista arvioida, kuinka paljon renkaat kuluvat jatkuvassa käytössä. Ahkera käyttäjä saa varautua vaihtamaan renkaita. Maahantuoja lupaa, että asennus hoituu omatoimisesti. Potkulauta taittuu kätevästi kokoon j painaa 15 kiloa. Lauta on roiskevesitiivis, mutta sitä ei ole suositeltu käytettäväksi sadesäillä. Lautaa ei saa jättää yöksi ulos, jos on odotettavissa sadetta. Vesi saattaa löytää tiensä akkukoteloon. Tuhansia latauksia Akuston mahdollisimman pitkän käyttöiän takaamiseksi akku tulee ladata aina täyteen. Laturi on syytä jättää latauksen valmistuttua kiinni lautaan, jotta niin sanottu jälkilataus saa aikaa. Jos jälkilataus ei ole mahdollista, tulisi lautaa ladata yli yön noin kahden viikon välein. Maahantuojan mukaan akut kestävät tuhansia latauskertoja, eivätkä ne räjähdä tai syty palamaan oikosulkutilanteessa. Maahantuojan mukaan vielä ei ole palautunut loppuun uuvahtaneita akkuja: lautoja on ollut vuodesta 2012 ammattikäytössä sairaaloissa, tehtaissa ja jakelukeskuksissa. Hinta1 290 eurMoottoriHarjaton sähkömoottori, 250 WNopeus:12 / 20 / 35 km/hToimintamatka28 / 23 / 19 km nopeuden mukaanAkkukapasiteetti8 AhLatausaika, max.4,5 hLatauskerrat2 000–7 000Paino15 kgKantavuus120 kgRengaskokoVaraosatakku 360 eur, sähkömoottori 105 eur, etupyörä 45 eurTakuu2 vuotta, akkutakuu 6 kkValmistusmaaSaksa, koonti Kiinassa Teksti: Marko Jokela, kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe