18.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: seitsenpaikkainen Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varustetaso, mukavuus ja ulkonäkö riittävät luokan kärkitaistoon. Hyvää: alhainen melutaso, pieni kääntösäde, suuntavakavuus ja ajettavuus. Huonoa: taaimmalle penkkiriville kulku hankalaa, keulan ulkomittojen arviointi vaikeaa. Uusittu Mitsubishi Outlander kilpailee tiukasti Honda CR-V:n ja Volvo XC60:n kanssa ostajien suosiosta. Mitsubishin etuna on seitsenpaikkaisuus ja uudistusten jälkeen se on myös hiljainen ja hyvin varusteltu luokassaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilat seitsemälleHuippuversio Instyle Navi on suorastaan ylellinen. Nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäätö, integroitu navigaattori ja peruutuskamera kuuluvat vakiovarusteisiin. Moottorin käynnistys sekä ovien ja takaluukun avaus ja lukitus sujuvat ilman avainta. Keskimmäisessä penkkirivissä on 250 millin pituussäätö, jolloin kahdelle lisämatkustajalle saadaan tilaa tarpeen mukaan.Hallintalaitteet ovat tyypilliset japanilaiset; selkeät painikkeet ja katkaisimet kullekin toiminnolle. Nappeja on paljon, mutta ne ovat helppoja ja loogisia käyttää. Mittaristo on esimerkillisen selkeä. Seitsemän tuuman näyttö naville ja peruutustukameralle on hyvin näkökentässä.Henkilöautomaisen ketteräOutlander on kevyt, mikä tuo ajamiseen henkilöautomaisen tunnelman. Suuntavakavuus on hyvä ja ohjaus sopivan tunnokas. Mutkissa kori ei juuri kallistele. Lyhyehkön akselivälin ansiosta se on ketterä pyöriteltävä ahtaissa paikoissa. Etupään kaareutuvat linjat vaikeuttavat ulkomittojen arviointia.Näkyvyys taakse on hyvä isokokoisten peilien ja hyvän peruutuskameran ansiosta. Aktiivinen vakionopeussäädin toimii ruuhkaliikenteessä moitteetta. Myös etutörmäysvaroitin, kaistavahti ja mäkilähtöavustin kuuluvat turvavarusteisiin.Riittävästi voimaaMoottori on istutilavuuteensa nähden matalaviritteinen. Käytännön suorituskyky on hyvä ja moottori väkevä jo 1 200 kierroksesta alkaen. Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii sivistyneesti. Halutessaan voi käyttää ohjauspyörän vaihteenvalitsimia. Koeajokulutukseksi kevyehkössä ajossa tuli 7,1 litraa sadalla kilometrillä.Outlanderilla saa vetää 2 000 kilon painoista jarrullista perävaunua. Kevyemmillä kuormilla kuljettaja voi valita polttoainetta säästävän ECO-ajotilan. Ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä auttavat hankalissa olosuhteissa ajamista.Mitsubishi Outlander ei juuri häviä saman kokoluokan henkilöautoille missään ominaisuudessa, mutta neliveto ja suurempi maavara ovat eduksi mökkitiellä ja lumisissa olosuhteissa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D AT 4WD Hinta alkaen 49 995 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”