18.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: seitsenpaikkainen Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varustetaso, mukavuus ja ulkonäkö riittävät luokan kärkitaistoon. Hyvää: alhainen melutaso, pieni kääntösäde, suuntavakavuus ja ajettavuus. Huonoa: taaimmalle penkkiriville kulku hankalaa, keulan ulkomittojen arviointi vaikeaa. Uusittu Mitsubishi Outlander kilpailee tiukasti Honda CR-V:n ja Volvo XC60:n kanssa ostajien suosiosta. Mitsubishin etuna on seitsenpaikkaisuus ja uudistusten jälkeen se on myös hiljainen ja hyvin varusteltu luokassaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilat seitsemälleHuippuversio Instyle Navi on suorastaan ylellinen. Nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäätö, integroitu navigaattori ja peruutuskamera kuuluvat vakiovarusteisiin. Moottorin käynnistys sekä ovien ja takaluukun avaus ja lukitus sujuvat ilman avainta. Keskimmäisessä penkkirivissä on 250 millin pituussäätö, jolloin kahdelle lisämatkustajalle saadaan tilaa tarpeen mukaan.Hallintalaitteet ovat tyypilliset japanilaiset; selkeät painikkeet ja katkaisimet kullekin toiminnolle. Nappeja on paljon, mutta ne ovat helppoja ja loogisia käyttää. Mittaristo on esimerkillisen selkeä. Seitsemän tuuman näyttö naville ja peruutustukameralle on hyvin näkökentässä.Henkilöautomaisen ketteräOutlander on kevyt, mikä tuo ajamiseen henkilöautomaisen tunnelman. Suuntavakavuus on hyvä ja ohjaus sopivan tunnokas. Mutkissa kori ei juuri kallistele. Lyhyehkön akselivälin ansiosta se on ketterä pyöriteltävä ahtaissa paikoissa. Etupään kaareutuvat linjat vaikeuttavat ulkomittojen arviointia.Näkyvyys taakse on hyvä isokokoisten peilien ja hyvän peruutuskameran ansiosta. Aktiivinen vakionopeussäädin toimii ruuhkaliikenteessä moitteetta. Myös etutörmäysvaroitin, kaistavahti ja mäkilähtöavustin kuuluvat turvavarusteisiin.Riittävästi voimaaMoottori on istutilavuuteensa nähden matalaviritteinen. Käytännön suorituskyky on hyvä ja moottori väkevä jo 1 200 kierroksesta alkaen. Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii sivistyneesti. Halutessaan voi käyttää ohjauspyörän vaihteenvalitsimia. Koeajokulutukseksi kevyehkössä ajossa tuli 7,1 litraa sadalla kilometrillä.Outlanderilla saa vetää 2 000 kilon painoista jarrullista perävaunua. Kevyemmillä kuormilla kuljettaja voi valita polttoainetta säästävän ECO-ajotilan. Ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä auttavat hankalissa olosuhteissa ajamista.Mitsubishi Outlander ei juuri häviä saman kokoluokan henkilöautoille missään ominaisuudessa, mutta neliveto ja suurempi maavara ovat eduksi mökkitiellä ja lumisissa olosuhteissa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D AT 4WD Hinta alkaen 49 995 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti