18.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: seitsenpaikkainen Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varustetaso, mukavuus ja ulkonäkö riittävät luokan kärkitaistoon. Hyvää: alhainen melutaso, pieni kääntösäde, suuntavakavuus ja ajettavuus. Huonoa: taaimmalle penkkiriville kulku hankalaa, keulan ulkomittojen arviointi vaikeaa. Uusittu Mitsubishi Outlander kilpailee tiukasti Honda CR-V:n ja Volvo XC60:n kanssa ostajien suosiosta. Mitsubishin etuna on seitsenpaikkaisuus ja uudistusten jälkeen se on myös hiljainen ja hyvin varusteltu luokassaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilat seitsemälleHuippuversio Instyle Navi on suorastaan ylellinen. Nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähkösäätö, integroitu navigaattori ja peruutuskamera kuuluvat vakiovarusteisiin. Moottorin käynnistys sekä ovien ja takaluukun avaus ja lukitus sujuvat ilman avainta. Keskimmäisessä penkkirivissä on 250 millin pituussäätö, jolloin kahdelle lisämatkustajalle saadaan tilaa tarpeen mukaan.Hallintalaitteet ovat tyypilliset japanilaiset; selkeät painikkeet ja katkaisimet kullekin toiminnolle. Nappeja on paljon, mutta ne ovat helppoja ja loogisia käyttää. Mittaristo on esimerkillisen selkeä. Seitsemän tuuman näyttö naville ja peruutustukameralle on hyvin näkökentässä.Henkilöautomaisen ketteräOutlander on kevyt, mikä tuo ajamiseen henkilöautomaisen tunnelman. Suuntavakavuus on hyvä ja ohjaus sopivan tunnokas. Mutkissa kori ei juuri kallistele. Lyhyehkön akselivälin ansiosta se on ketterä pyöriteltävä ahtaissa paikoissa. Etupään kaareutuvat linjat vaikeuttavat ulkomittojen arviointia.Näkyvyys taakse on hyvä isokokoisten peilien ja hyvän peruutuskameran ansiosta. Aktiivinen vakionopeussäädin toimii ruuhkaliikenteessä moitteetta. Myös etutörmäysvaroitin, kaistavahti ja mäkilähtöavustin kuuluvat turvavarusteisiin.Riittävästi voimaaMoottori on istutilavuuteensa nähden matalaviritteinen. Käytännön suorituskyky on hyvä ja moottori väkevä jo 1 200 kierroksesta alkaen. Kuusivaihteinen automaattivaihteisto toimii sivistyneesti. Halutessaan voi käyttää ohjauspyörän vaihteenvalitsimia. Koeajokulutukseksi kevyehkössä ajossa tuli 7,1 litraa sadalla kilometrillä.Outlanderilla saa vetää 2 000 kilon painoista jarrullista perävaunua. Kevyemmillä kuormilla kuljettaja voi valita polttoainetta säästävän ECO-ajotilan. Ajovakauden- ja pidonhallintajärjestelmä auttavat hankalissa olosuhteissa ajamista.Mitsubishi Outlander ei juuri häviä saman kokoluokan henkilöautoille missään ominaisuudessa, mutta neliveto ja suurempi maavara ovat eduksi mökkitiellä ja lumisissa olosuhteissa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D AT 4WD Hinta alkaen 49 995 € Moottori Dieselmoottori 2 268 cm³, turboahdin, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?