28.6.2024 Koeajo Sähkö Koeistuttu: Tesla Cybertruck – hedonistinen jättiavolava on vihamielistä arkkitehtuuria pyörillä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Cybertruckista on puhuttu paljon, ja syystäkin. Lähemmäs kuusimetrinen teräsmöhkäle on vaikuttava, hyvässä ja huonossa. Kehä 3:n varteen on ilmestynyt talo kuin varkain. Vantaan Petikossa sijaitsevan autotalon yhdessä päädyssä lukee suurin kirjaimin TESLA, sillä amerikkalainen sähköautovalmistaja on laajentamassa kivijalkatoimintaansa pääkaupunkiseudulla. Myöhemmin asiakkaille avattavia tiloja esiteltiin nyt median edustajille. Muiden Teslan uutuuksien lisäksi paikalla oli paljon puhuttu Cybertruck. PlayStation 1 -tyylisesti muotoiltu teräskuorinen avolava on puhuttanut paljon viimeisen parin vuoden aikana. Pituutta autolla on 5,68 metriä ja korkeutta 1,79 metriä ilmajousituksen keskiasennossa. Lisäksi autoa voi korottaa noin parikymmentä senttiä maastoajotilassa. Leveyttä on ilman peilejäkin 2,03 metriä. Muodon ja koon lisäksi Cybertruckin ilmestyksellisyyteen vaikuttaa sen pintamateriaali. DeLoreanin lisäksi harvoin nähty ruostumaton teräs on poikkeava valinta. Teslan käyttämä “Ultra-Hard 30X” teräs tosin kerää sormenjälkiä innokkaasti, mutta se on myös tarpeeksi vahvaa toimimaan auton rakenteena. Ikkunat on tehty älypuhelinten näytöistä tutusta Gorilla Glassista. Jättikokoinen tuulilasi ei ole Teslan tapauksessa iso uutuus, mutta markkinoiden suurin lasinpyyhin on erikoinen. Julkisuuteen Tesla Cybertruck ponnisti muun muassa videoilla, joissa auton kerrottiin olevan luodinkestävä. Eri asia onko Cybertruckin luodinkestävyydelle käsiaseita vastaan varsinaista tarvetta tai kannattaako siihen luottaa aidosti tärkeissä tilanteissa. Myös paneelien sovitus, reunojen terävyys ja muiden liikkujien turvallisuus ovat aiheuttaneet paljon kysymyksiä. Cybertruckista tuleekin vahvasti mieleen käsite “vihamielinen arkkitehtuuri”, jota käytetään kaupunkisuunnittelussa kuvaamaan ihmisvastaisia ratkaisuja. Esimerkiksi jäykillä käsinojalla nukkumiskelvottomiksi tehdyt penkit tai piikeillä varustetut katokset ovat esimerkkejä tästä trendistä. Koostaan huolimatta tavallisen katumaasturin tiloilla varustettu kulmikas auto tuntuu karanneen RoboCopin dystooppisen Detroitin kaduilta. Toisaalta design henkii aina sitä aikakautta, jolloin se on tehty. Sitä taustaa vasten ei ole niin vaikea ymmärtää, miksi Cybertruck tuntuu katsovan sisäänpäin ja suojautuvan ympäröivältä maailmalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entäs ne tilat? Lavalla on pituutta 1,85 metriä alaosassa. Leveyttä on 1,30 metriä. Cybertruckin erikoisen muodon takia lavan korkeus vaihtelee 51 sentistä 73 senttiin. Lavan päädyn lisäksi lavan kate toimii sähköisesti ja on suunniteltu osaksi auton aerodynamiikkaa. Litroina lavalle mahtuu tuolloin 1 591 litraa. Keulatila on 200 litraa ja lavan alla on 97 litran kolo. Vetomassaksi ilmoitetaan kaikilla moottoriversioilla 4 990 kiloa ja hyötykuorma liikkuu tonnin molemmin puolin. Omamassa pyörii perusversioilla 3 000 kilon hujakoilla. Koska Cybertruckin Eurooppaan saapumisesta ei ole Teslan mukaan kerrottavaa, perustuvat tiedot Yhdysvaltain markkinoiden autoihin ja mittaustapoihin. Sisällä matkustamossa tilaa on viidelle hengelle. Näppärästi Cybertruckissa voi kääntää takaistuinten istuinosan pystyyn selkänojaa vasten ja kuljettaa esimerkiksi sähköpyörää sisätiloissa. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisen hyvin auton jättimäinen koko huomioiden. Takapenkkiläisillä on myös oma näyttö esimerkiksi ilmastoinnin säätämistä varten. Etuistuimilla Tesla Cybertruck muistuttaa yhtiön muita autoja, joskin kookkaampana. Kojelautaa on paljon tuulilasiin asti, aurinkolipat ovat erikoiset ja taustapeili on minimalistinen. Viiksetön ohjauspyörä on varustettu painikkeilla esimerkiksi vilkuille. Suurin osa toiminnoista löytyy isosta kosketusnäytöstä (18,5”), johon ne on sijoiteltu teslamaiseen tapaan. Ulkopuolen kulmikas muotokieli jatkuu esimerkiksi mukitelineissä, vaikka herääkin kysymys, voiko autossa juoda mitään muita kuin kolmio-Trippejä? Materiaalit ja niiden istuvuus ovat tyypillistä Teslaa, eli niiden laatuvaikutelma ovat samaa tasoa reilusti edullisempien kiinalaismerkkien kanssa. Hipaisupainikkeiden puuttumisesta ja oikeista ikkunakytkimistä täytyy kuitenkin antaa plussaa. Mielenkiintoinen pinnan alta Mielenkiintoisinta Tesla Cybertruckissa on kaikki se, mitä autosta ei näe. 12 voltin sähköjärjestelmä on vihdoin korvattu kokonaisuudessa 48 voltin järjestelmällä. Tesla esittelee mielellään auton nelipyöräohjausta, joka toki pienentää järkäleen kääntöympyrää, mutta varuste on tällä hetkellä muodissa kuin avokeittiö asuntomessuilla. Sähköjärjestelmän avulla autoon on tehty todellinen steer-by-wire, eli ohjauspyörästä ei ole mekaanista yhteyttä kääntyviin pyöriin. Sähköohjauksen ansiosta auto arvioi nopeuden ja käännöksen nopeuden perusteella paljonko kuljettaja haluaa kääntää kesämökin kokoisen auton suuntaa. Ratti kääntyy vain 340° laidasta laitaan. Toinen volttiuutuus on, että Cybertruck on Teslan ensimmäinen 800 voltin rakenteeseen perustuva auto. Latausteho on parhaimmillaan 350 kW. Toimintamatkaa yhdellä 123 kWh akullisella on 547 kilometriä amerikkalaisen EPA:n mukaan. Lisäksi Tesla tarjoaa mahdollisuutta hankkia myöhemmässä vaiheessa 50 kilowattitunnin lisäakku, joka ottaa noin kolmanneksen lavatilasta. Yhdessä volttien nosto on auttanut Teslaa vähentämään auton sisäistä kaapelointia merkittävästi jopa sisarmalleihin verrattuna. Perusmallisessa nelivedossa tehoa on 450 kW (608 hv) ja lisäksi tarjolla on kolmimoottorinen Cyberbeast 630 kW (857 km). Myöhemmin ensi vuonna mallistoon liittyy 235 kW (320 hv) takavetoversio. Kaikissa versioissa kiihtyvyys on vähintään riittävä, Cyberbeastin alle 3 sekunnin 0–100 km/h jopa hätävarjelun liioittelua. Teslalla ei omien kommenttiensa mukaan ole kerrottavaa suunnitelmista tuoda Cybertruck Eurooppaan. Elokuvallista sähköavolavaa pääsee kuitenkin ihastelemaan Cyber Odyssey -kiertueella, jossa auto on esillä seuraavasti: 2.–4. heinäkuuta Tesla Store Petikko (Petikontie 23, Vantaa) 5.–6. heinäkuuta Kolmensepänaukio (Aleksanterinkatu 23, Helsinki) 8.–10. heinäkuuta Tesla Store Turku (Allastie 1, Raisio) Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 31.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 – jenkkihymy hyytyi laturilla 2.8.2023 Ajoneuvot Teslan hurja kiri taittui heinäkuussa – kärkipaikka tilastoissa säilyi silti 20.3.2023 Ajoneuvot Kaksi Teslaa parkissa – ja niiden omistajat onnistuivat ottamaan toisten autot käyttöönsä 5.3.2023 Ajoneuvot Project Juniper: kokeeko Tesla Model Y:kin pian merkittävän uudistuksen? 2.3.2023 Ajoneuvot Tesla valotti strategiatapahtumassaan seuraavan sukupolven sähköautoaan – on jotain mitä odottaa 1.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model S Plaid – raaka kiihtyvyys painaa keuhkot kasaan 13.2.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Tesla Model S – Kaiken keskiössä leluratti 27.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model Y – suurempi kuin kolme Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2024 Laivat Finnlinesin Star-luokan Saksan-liikenteen laivojen ravintolamaailma uudistuu 29.6.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko kaikilla automaattivaihteisilla autoilla ajaa pesukadulle? 30.6.2024 Koeajo Maistiainen: Alfa Romeo Junior Veloce – tuttu annos, tulinen kastike 1.7.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 – takalasiton sähköcrossover on parhaimmillaan matka-ajossa 30.6.2024 Matkailu Sinsheimin tekniikan museosta löytyy vaikuttava kokoelma toisen maailmansodan kalustoa 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 28.6.2024 Yleinen Koeajo: Škoda Octavia – suosikki rullaa hullun lailla 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa - maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 13.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: kymmenvuotiaissa parhaina kaksi Hondan automallia