2.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima -katras kasvaa monella uudella versiolla. Koeajoimme sedanin rinnalle tulevan sutjakkamuotoisen farmarin. Hyvää: tavaratilan monikäyttöisyys, istuinmukavuus, äänieristys, takuu. Huonoa: automaattinen hätäjarrutus vain parhaimmissa varusteluissa, englanninkielinen käyttöjärjestelmä. Jos mallistossa ei ole isoa farmaria, monta autoilijaa jää tavoittamatta. Se on ollut paha puute Kialla, joka korjaantuu porrasperäisen Optiman saadessa rinnalleen Sportswagonin. Autot ovat ulkomitoiltaan muuten identtiset, mutta Kia Optima SW:n kattolinja on puoli senttiä korkeammalla.Olennaisin ero on tietenkin tavaratilassa, joka vetää Kia Optima SW:ssä 552 litraa eli 42 litraa enemmän kuin sedanissa. Isompiakin vetoisuuksia markkinoilla toki on, mutta suuri lastausaukko, matala lastauskorkeus, suorat seinät, liki tasaisesti takakautta kaatuvat selkänojat ja takapenkin kolmiosaisuus tekevät takakontista käytännöllisen.Jo niukimmassa LX-varustelussa mukaan saa tavaratilan suojaverkon, pykälää ylempänä EX:ssä myös kiskot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen turbodieselKoeajossa tuntumaa saatiin eniten 1,7-litraisesta turbodieselistä ja sen kuusiportaisesta käsivaihteistosta. Matalissa nopeuksissa moottorin raksutus kuuluu melko selvästi sisälle, mutta vauhdin kasvaessa äänimaailma muuttuu miellyttävämmäksi. Auto antoi itsestään mukavan hiljaisen kuvan ainakin saksalaisilla teillä ja kesärenkailla.Sähköinen ohjaustehostus on aiempaa luontevampi ja vakaampi. Jo EX-varustelussa saa mukaan kaistanpitoavustimen, joka eittämättä lisää turvallisuutta – tosin kovimmissa nopeuksissa sen aktiivisuus tuntuu häiritsevältä, kuten monissa muissakin autoissa.Etuistuimissa saa helposti hyvän asennon, joskin keskikyynärnoja saisi olla säädettävä, nyt se jää turhan korkealle.Takana matkustavilla on väljät jalkatilat. Pääntilakin on kohtuullinen, vaikka koeajamassamme runsain lisävarustein kuorrutetussa autossa panoraamakattoikkuna hieman kutisti korkeutta. Varustevaihtoehtoja on nyt paljon. Aktiivisten ajoavustimien lisäksi saatavissa on esimerkiksi säädettävä jousitus – se tosin vain dieselautomaattiin.Perusmalliin on peräti seitsemän eri varustetasoa, minkä lisäksi myyntiin tulevat porrasperäinen ladattava hybridi Optima Plug-in Hybrid ja molempiin korimalleihin ujutettu GT-versio.Pihi ladattava hybridiLadattavassa hybridissä muuten janoisen kaksilitraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rinnalle on istutettu sähkömoottori, jolla yhteisteho saadaan nostettua 205 hevosvoimaan ja maksimivääntö 375 newtonmetriin. Kian ensimmäisen ladattavan hybridin viralliseksi kulutuslukemaksi on saatu houkuttelevan alhainen 1,6 litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa verotuksen kannalta miellyttäviä 37 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Pikaisessa koeajossa totesimme, että autolla todellakin pystyy etenemään pelkällä sähköllä myös maantieajossa. Sähköllä toimintamatkaksi kerrotaan 54 kilometriä, ja se onnistuu 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Ladattavasta hybridistä saadaan ensi vuonna myös farkkuversio, jota viherhenkisten perheiden kannattanee odottaa, sillä sedanissa on akkujen takia hankalan muotoinen ja pieni 307 litran kontti.GT-versio tuo kaksilitraisen bensiiniturbon 245 hevosvoiman tehojen lisäksi napakkuutta myös pysäytyksiin. GT:ssä ei ole sorruttu ylikireään alustaan, joten se vaikuttaisi sopivan hyvin myös arkikäyttöön.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Hinta alkaen 32 491 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”