2.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima -katras kasvaa monella uudella versiolla. Koeajoimme sedanin rinnalle tulevan sutjakkamuotoisen farmarin. Hyvää: tavaratilan monikäyttöisyys, istuinmukavuus, äänieristys, takuu. Huonoa: automaattinen hätäjarrutus vain parhaimmissa varusteluissa, englanninkielinen käyttöjärjestelmä. Jos mallistossa ei ole isoa farmaria, monta autoilijaa jää tavoittamatta. Se on ollut paha puute Kialla, joka korjaantuu porrasperäisen Optiman saadessa rinnalleen Sportswagonin. Autot ovat ulkomitoiltaan muuten identtiset, mutta Kia Optima SW:n kattolinja on puoli senttiä korkeammalla.Olennaisin ero on tietenkin tavaratilassa, joka vetää Kia Optima SW:ssä 552 litraa eli 42 litraa enemmän kuin sedanissa. Isompiakin vetoisuuksia markkinoilla toki on, mutta suuri lastausaukko, matala lastauskorkeus, suorat seinät, liki tasaisesti takakautta kaatuvat selkänojat ja takapenkin kolmiosaisuus tekevät takakontista käytännöllisen.Jo niukimmassa LX-varustelussa mukaan saa tavaratilan suojaverkon, pykälää ylempänä EX:ssä myös kiskot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen turbodieselKoeajossa tuntumaa saatiin eniten 1,7-litraisesta turbodieselistä ja sen kuusiportaisesta käsivaihteistosta. Matalissa nopeuksissa moottorin raksutus kuuluu melko selvästi sisälle, mutta vauhdin kasvaessa äänimaailma muuttuu miellyttävämmäksi. Auto antoi itsestään mukavan hiljaisen kuvan ainakin saksalaisilla teillä ja kesärenkailla.Sähköinen ohjaustehostus on aiempaa luontevampi ja vakaampi. Jo EX-varustelussa saa mukaan kaistanpitoavustimen, joka eittämättä lisää turvallisuutta – tosin kovimmissa nopeuksissa sen aktiivisuus tuntuu häiritsevältä, kuten monissa muissakin autoissa.Etuistuimissa saa helposti hyvän asennon, joskin keskikyynärnoja saisi olla säädettävä, nyt se jää turhan korkealle.Takana matkustavilla on väljät jalkatilat. Pääntilakin on kohtuullinen, vaikka koeajamassamme runsain lisävarustein kuorrutetussa autossa panoraamakattoikkuna hieman kutisti korkeutta. Varustevaihtoehtoja on nyt paljon. Aktiivisten ajoavustimien lisäksi saatavissa on esimerkiksi säädettävä jousitus – se tosin vain dieselautomaattiin.Perusmalliin on peräti seitsemän eri varustetasoa, minkä lisäksi myyntiin tulevat porrasperäinen ladattava hybridi Optima Plug-in Hybrid ja molempiin korimalleihin ujutettu GT-versio.Pihi ladattava hybridiLadattavassa hybridissä muuten janoisen kaksilitraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rinnalle on istutettu sähkömoottori, jolla yhteisteho saadaan nostettua 205 hevosvoimaan ja maksimivääntö 375 newtonmetriin. Kian ensimmäisen ladattavan hybridin viralliseksi kulutuslukemaksi on saatu houkuttelevan alhainen 1,6 litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa verotuksen kannalta miellyttäviä 37 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.Pikaisessa koeajossa totesimme, että autolla todellakin pystyy etenemään pelkällä sähköllä myös maantieajossa. Sähköllä toimintamatkaksi kerrotaan 54 kilometriä, ja se onnistuu 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Ladattavasta hybridistä saadaan ensi vuonna myös farkkuversio, jota viherhenkisten perheiden kannattanee odottaa, sillä sedanissa on akkujen takia hankalan muotoinen ja pieni 307 litran kontti.GT-versio tuo kaksilitraisen bensiiniturbon 245 hevosvoiman tehojen lisäksi napakkuutta myös pysäytyksiin. GT:ssä ei ole sorruttu ylikireään alustaan, joten se vaikuttaisi sopivan hyvin myös arkikäyttöön.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Hinta alkaen 32 491 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija