25.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q5 – kaikki uutta pinnan alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaika löytyy yksityiskohdista ja varusteista. Audi Q5:n hahmo vaikuttaa tutulta, mutta yksityiskohdista paistaa Audin nykyaika. Kylkeä hallitsee huipputerävä pokkaus, ajovalot ovat tekniset ja sieltä täältä löytyy aerodynaamisia yksityiskohtia.Auto on kasvanut, mutta maltillisesti. Audi Q5 ulottuu 4,66 metriin pituudessa (+ 40 mm), 1,89 metriin leveydessä ja korkeutta löytyy 1,66 metriä (+60 mm). Akseliväli on ennallaan 2,82 metrissä.Kevytrakennetekniikan ansiosta painoa on säästetty parhaimmillaan 90 kilogrammaa, josta korin osuus on 20 kiloa.Hiilijalanjälkeä on pienennetty myös aerodynamiikalla, Audi kertoo Q5:n ilmanvastuskertoimen (0,30) olevan luokkansa matalin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka nykyaikaanAudi Q5:n sisusta on harpannut kertaloikalla nykyaikaan. Rauhalliset vaakasuuntaiset linjat tuovat välittömästi mieleen A4:n ja A5:n. Samasta kaksikosta tutut varusteet ja avustimet saa myös Q5:een, joten rahaa vastaan tarjolla on MMI-käyttöjärjestelmän uusin versio kosketuslevyineen ja näyttävä virtuaalimittaristo.Audin korkeatasoiseen laatuvaikutelmaan ihastuneille tiedoksi: valmistuksen siirto Meksikoon ei ole heikentänyt ainakaan lehdistökoeajoihin tiukan laatusyynin läpi toimitettujen esisarjan autojen sisäilmettä. Totuus toki paljastuu vasta sarjatuotantoautojen saapuessa Suomeen.DieselvoimaaAudi Q5 saapuu Suomeen dieselpohjaisella moottorivalikoimalla. Perusmoottori on 2.0 TDI, josta tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaista painosta S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon kera.Malliston huipulla on 3.0 TDI V6, joka tarjoilee 286 hevosvoimaa. Korkean 620 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta moottorin parina on muiden Audin tehodieseleiden tapaan ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti.Maailmalla autosta tarjotaan myös kaksilitraista 252 hevosvoimaista bensiinimallia ja manuaalivaihteista 150 hevosvoimaista dieseliä, joka on lähtöhinnaltaan etuvetoinen.V6-diesel on malliston ainoa perinteisellä jatkuvalla quattro-nelivedolla varustettu malli. Neloskoneiden neliveto on uutta quattro with ultra technology -mallia, toisin sanoen neliveto astuu mukaan vasta olosuhteiden vaatiessa. Ensikoeajoissa uusi neliveto toimi mallikkaasti, mutta totuus paljastuu vasta Suomen talvessa.Ajoltaan Q5:n tunnistaa heti Audi A4:n sukulaiseksi. Meksikoon suuntautuneella ensikoeajolla autoa koetellaan monenlaisen asvaltin lisäksi surkeakuntoisella hiekkatiellä. Tukevaksi säädetyn ohjausvasteen ansiosta autoa on vaivatonta viedä läpi mutkaisen vuoristotien, eikä liika kallistelu vaivaa jyrkemmissäkään kaarteissa.Kuoppia matkassaA4:stä poiketen Q5:n voi tilata ilmajousituksella, joka oli valittu kaikkiin koeajoautoihin. Q5 selvittää hidastetöyssyt ja muut kuopat kunnialla, mutta testiautojen 19- ja 20-tuumaisilla vanteilla menoa vaivaa jatkuva täristys. Poikittaissaumat, mukulakivet ja muut pienvaivat kantautuvat suoraan takapuoleen. Ehkä Audi on hakenut ratkaisulla urheilullisuutta, mutta eikö pintakovuuden olisi voinut jättää valikosta löytyvän Dynamic-ajotilan riesaksi?Kylkipokkauksen terävyys herättänee kateutta kilpailevien tehtaiden insinööreissä.Alustan toiminta jääkin auton ainoaksi merkittäväksi riesaksi. Erityisesti V6-dieselin ja automaattivaihteiston yhteistyöstö on nautittavaa, mutta toki nelosmoottorillakin pärjää mainiosti.Silti kokonaisuuteen kaipaisi hieman lisää fiilistä. Nyt Q5 tuntuu vain Allroadiakin korkeammalta Audi A4:ltä. Vaikka seikkailullisuus puuttuukin, löytävät 1,6 miljoonaa ensimmäisen Audi Q5:n ostajaa olonsa varmasti kotoisaksi.Ensimmäiset Audi Q5:t saapuvat Suomeen alkuvuodesta. Hinnat selviävät vuoden loppuun mennessä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”