25.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Audi Q5 – kaikki uutta pinnan alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaika löytyy yksityiskohdista ja varusteista. Audi Q5:n hahmo vaikuttaa tutulta, mutta yksityiskohdista paistaa Audin nykyaika. Kylkeä hallitsee huipputerävä pokkaus, ajovalot ovat tekniset ja sieltä täältä löytyy aerodynaamisia yksityiskohtia.Auto on kasvanut, mutta maltillisesti. Audi Q5 ulottuu 4,66 metriin pituudessa (+ 40 mm), 1,89 metriin leveydessä ja korkeutta löytyy 1,66 metriä (+60 mm). Akseliväli on ennallaan 2,82 metrissä.Kevytrakennetekniikan ansiosta painoa on säästetty parhaimmillaan 90 kilogrammaa, josta korin osuus on 20 kiloa.Hiilijalanjälkeä on pienennetty myös aerodynamiikalla, Audi kertoo Q5:n ilmanvastuskertoimen (0,30) olevan luokkansa matalin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikka nykyaikaanAudi Q5:n sisusta on harpannut kertaloikalla nykyaikaan. Rauhalliset vaakasuuntaiset linjat tuovat välittömästi mieleen A4:n ja A5:n. Samasta kaksikosta tutut varusteet ja avustimet saa myös Q5:een, joten rahaa vastaan tarjolla on MMI-käyttöjärjestelmän uusin versio kosketuslevyineen ja näyttävä virtuaalimittaristo.Audin korkeatasoiseen laatuvaikutelmaan ihastuneille tiedoksi: valmistuksen siirto Meksikoon ei ole heikentänyt ainakaan lehdistökoeajoihin tiukan laatusyynin läpi toimitettujen esisarjan autojen sisäilmettä. Totuus toki paljastuu vasta sarjatuotantoautojen saapuessa Suomeen.DieselvoimaaAudi Q5 saapuu Suomeen dieselpohjaisella moottorivalikoimalla. Perusmoottori on 2.0 TDI, josta tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaista painosta S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon kera.Malliston huipulla on 3.0 TDI V6, joka tarjoilee 286 hevosvoimaa. Korkean 620 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta moottorin parina on muiden Audin tehodieseleiden tapaan ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti.Maailmalla autosta tarjotaan myös kaksilitraista 252 hevosvoimaista bensiinimallia ja manuaalivaihteista 150 hevosvoimaista dieseliä, joka on lähtöhinnaltaan etuvetoinen.V6-diesel on malliston ainoa perinteisellä jatkuvalla quattro-nelivedolla varustettu malli. Neloskoneiden neliveto on uutta quattro with ultra technology -mallia, toisin sanoen neliveto astuu mukaan vasta olosuhteiden vaatiessa. Ensikoeajoissa uusi neliveto toimi mallikkaasti, mutta totuus paljastuu vasta Suomen talvessa.Ajoltaan Q5:n tunnistaa heti Audi A4:n sukulaiseksi. Meksikoon suuntautuneella ensikoeajolla autoa koetellaan monenlaisen asvaltin lisäksi surkeakuntoisella hiekkatiellä. Tukevaksi säädetyn ohjausvasteen ansiosta autoa on vaivatonta viedä läpi mutkaisen vuoristotien, eikä liika kallistelu vaivaa jyrkemmissäkään kaarteissa.Kuoppia matkassaA4:stä poiketen Q5:n voi tilata ilmajousituksella, joka oli valittu kaikkiin koeajoautoihin. Q5 selvittää hidastetöyssyt ja muut kuopat kunnialla, mutta testiautojen 19- ja 20-tuumaisilla vanteilla menoa vaivaa jatkuva täristys. Poikittaissaumat, mukulakivet ja muut pienvaivat kantautuvat suoraan takapuoleen. Ehkä Audi on hakenut ratkaisulla urheilullisuutta, mutta eikö pintakovuuden olisi voinut jättää valikosta löytyvän Dynamic-ajotilan riesaksi?Kylkipokkauksen terävyys herättänee kateutta kilpailevien tehtaiden insinööreissä.Alustan toiminta jääkin auton ainoaksi merkittäväksi riesaksi. Erityisesti V6-dieselin ja automaattivaihteiston yhteistyöstö on nautittavaa, mutta toki nelosmoottorillakin pärjää mainiosti.Silti kokonaisuuteen kaipaisi hieman lisää fiilistä. Nyt Q5 tuntuu vain Allroadiakin korkeammalta Audi A4:ltä. Vaikka seikkailullisuus puuttuukin, löytävät 1,6 miljoonaa ensimmäisen Audi Q5:n ostajaa olonsa varmasti kotoisaksi.Ensimmäiset Audi Q5:t saapuvat Suomeen alkuvuodesta. Hinnat selviävät vuoden loppuun mennessä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon