25.11.2016

Maistiainen: Audi Q5 – kaikki uutta pinnan alla

Nykyaika löytyy yksityiskohdista ja varusteista.

Audi Q5:n hahmo vaikuttaa tutulta, mutta yksityiskohdista paistaa Audin nykyaika. Kylkeä hallitsee huipputerävä pokkaus, ajovalot ovat tekniset ja sieltä täältä löytyy aerodynaamisia yksityiskohtia.

Auto on kasvanut, mutta maltillisesti. Audi Q5 ulottuu 4,66 metriin pituudessa (+ 40 mm), 1,89 metriin leveydessä ja korkeutta löytyy 1,66 metriä (+60 mm). Akseliväli on ennallaan 2,82 metrissä.

Kevytrakennetekniikan ansiosta painoa on säästetty parhaimmillaan 90 kilogrammaa, josta korin osuus on 20 kiloa.

Hiilijalanjälkeä on pienennetty myös aerodynamiikalla, Audi kertoo Q5:n ilmanvastuskertoimen (0,30) olevan luokkansa matalin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniikka nykyaikaan

Audi Q5:n sisusta on harpannut kertaloikalla nykyaikaan. Rauhalliset vaakasuuntaiset linjat tuovat välittömästi mieleen A4:n ja A5:n. Samasta kaksikosta tutut varusteet ja avustimet saa myös Q5:een, joten rahaa vastaan tarjolla on MMI-käyttöjärjestelmän uusin versio kosketuslevyineen ja näyttävä virtuaalimittaristo.

Audin korkeatasoiseen laatuvaikutelmaan ihastuneille tiedoksi: valmistuksen siirto Meksikoon ei ole heikentänyt ainakaan lehdistökoeajoihin tiukan laatusyynin läpi toimitettujen esisarjan autojen sisäilmettä. Totuus toki paljastuu vasta sarjatuotantoautojen saapuessa Suomeen.

Dieselvoimaa

Audi Q5 saapuu Suomeen dieselpohjaisella moottorivalikoimalla. Perusmoottori on 2.0 TDI, josta tarjotaan 163 ja 190 hevosvoimaista painosta S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon kera.

Malliston huipulla on 3.0 TDI V6, joka tarjoilee 286 hevosvoimaa. Korkean 620 newtonmetrin vääntömomentin ansiosta moottorin parina on muiden Audin tehodieseleiden tapaan ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti.

Maailmalla autosta tarjotaan myös kaksilitraista 252 hevosvoimaista bensiinimallia ja manuaalivaihteista 150 hevosvoimaista dieseliä, joka on lähtöhinnaltaan etuvetoinen.

V6-diesel on malliston ainoa perinteisellä jatkuvalla quattro-nelivedolla varustettu malli. Neloskoneiden neliveto on uutta quattro with ultra technology -mallia, toisin sanoen neliveto astuu mukaan vasta olosuhteiden vaatiessa. Ensikoeajoissa uusi neliveto toimi mallikkaasti, mutta totuus paljastuu vasta Suomen talvessa.

Ajoltaan Q5:n tunnistaa heti Audi A4:n sukulaiseksi. Meksikoon suuntautuneella ensikoeajolla autoa koetellaan monenlaisen asvaltin lisäksi surkeakuntoisella hiekkatiellä. Tukevaksi säädetyn ohjausvasteen ansiosta autoa on vaivatonta viedä läpi mutkaisen vuoristotien, eikä liika kallistelu vaivaa jyrkemmissäkään kaarteissa.

Kuoppia matkassa

A4:stä poiketen Q5:n voi tilata ilmajousituksella, joka oli valittu kaikkiin koeajoautoihin. Q5 selvittää hidastetöyssyt ja muut kuopat kunnialla, mutta testiautojen 19- ja 20-tuumaisilla vanteilla menoa vaivaa jatkuva täristys. Poikittaissaumat, mukulakivet ja muut pienvaivat kantautuvat suoraan takapuoleen. Ehkä Audi on hakenut ratkaisulla urheilullisuutta, mutta eikö pintakovuuden olisi voinut jättää valikosta löytyvän Dynamic-ajotilan riesaksi?

Kylkipokkauksen terävyys herättänee kateutta kilpailevien tehtaiden insinööreissä.

Alustan toiminta jääkin auton ainoaksi merkittäväksi riesaksi. Erityisesti V6-dieselin ja automaattivaihteiston yhteistyöstö on nautittavaa, mutta toki nelosmoottorillakin pärjää mainiosti.

Silti kokonaisuuteen kaipaisi hieman lisää fiilistä. Nyt Q5 tuntuu vain Allroadiakin korkeammalta Audi A4:ltä. Vaikka seikkailullisuus puuttuukin, löytävät 1,6 miljoonaa ensimmäisen Audi Q5:n ostajaa olonsa varmasti kotoisaksi.

Ensimmäiset Audi Q5:t saapuvat Suomeen alkuvuodesta. Hinnat selviävät vuoden loppuun mennessä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia