16.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Dolphin on jatkumo kiinalaisautojen räjähtäneeseen määrään Suomen markkinoilla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten automallien vyöry Suomeen on alkanut, ja uusin osanottaja meidän sähköautomarkkinoilla on BYD Dolphin. Muutama vuosi sitten Suomessa ei oltu vielä myyty yhtään mitään kiinalaisautoa. Nyt tarjolla on muun muassa Polestarin, Maxuksen, Voyahin, MG:n ja tietysti tässäkin artikkelissa esiintyvän BYDin tuotteita. ”Build Your Dreams” -nimeä kantavan valmistajan tuotteista Moottorissa on ajettu aiemmin mallit Han, Atto 3 ja Tang. Nyt on vuorossa etuvetoinen Dolphin, joka jakaa saman e-Platform 3.0 -perusrakenteen kuin edellä mainittu Atto 3.Autolla on pituutta 4 290 millimetriä, leveyttä 1 770 mm, korkeutta 1 570 mm ja akseliväliksi ilmoitetaan 2 700 mm. Auto on siis hieman Atto 3 -katumaasturia piskuisempi viistoperä. Kokoluokka on aika lähellä esimerkiksi Volkswagen ID.3:a ja Renault Megane E-Techiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää menoaDolphinin ajoakun nimelliskapasiteetti on 60,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa 427 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 80 kilowattia, ja varausvälin 30–80 prosenttia luvataan täyttyvän hieman alle puolessa tunnissa. Vaihtovirtalataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, jolla tyhjästä täyteen -lataus käy reilussa kuudessa tunnissa. Suorituskykypuolelta mainittakoon nollasta sataan kiihtyvyydeksi tasan 7 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Etujousitus on toteutettu MacPhersonilla, ja takaa löytyy monivarsituenta.Lyhyellä ensikokeilulla Dolphin tuntuu varsin mukavalta. Voimalinja on ainakin taajamassa vaivaton, ja mukavan alustan puolesta hidastetöyssyt ylittyy pehmeästi. Takana tilaa on kuitenkin vähemmän kuin Atto 3:ssa, kuten lukematkin antavat odottaa.Tarkemmin Dolphinin pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidemmäksi aikaa varsinaiseen koeajoon. Hinnaltaan Dolphin on valmistajan edullisin malli, sen hinta alkaa Comfort-varustelulla 34 990 eurosta, kun Atto 3 on vastaavalla varustelulla 38 690 euroa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi