16.11.2023 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Dolphin on jatkumo kiinalaisautojen räjähtäneeseen määrään Suomen markkinoilla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten automallien vyöry Suomeen on alkanut, ja uusin osanottaja meidän sähköautomarkkinoilla on BYD Dolphin. Muutama vuosi sitten Suomessa ei oltu vielä myyty yhtään mitään kiinalaisautoa. Nyt tarjolla on muun muassa Polestarin, Maxuksen, Voyahin, MG:n ja tietysti tässäkin artikkelissa esiintyvän BYDin tuotteita. ”Build Your Dreams” -nimeä kantavan valmistajan tuotteista Moottorissa on ajettu aiemmin mallit Han, Atto 3 ja Tang. Nyt on vuorossa etuvetoinen Dolphin, joka jakaa saman e-Platform 3.0 -perusrakenteen kuin edellä mainittu Atto 3.Autolla on pituutta 4 290 millimetriä, leveyttä 1 770 mm, korkeutta 1 570 mm ja akseliväliksi ilmoitetaan 2 700 mm. Auto on siis hieman Atto 3 -katumaasturia piskuisempi viistoperä. Kokoluokka on aika lähellä esimerkiksi Volkswagen ID.3:a ja Renault Megane E-Techiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää menoaDolphinin ajoakun nimelliskapasiteetti on 60,4 kilowattituntia, joka tarkoittaa 427 kilometrin WLTP-toimintamatkaa. CCS-pikalatauksen huipputeho on 80 kilowattia, ja varausvälin 30–80 prosenttia luvataan täyttyvän hieman alle puolessa tunnissa. Vaihtovirtalataus tapahtuu kolmivaiheisesti 11 kilowatin teholla, jolla tyhjästä täyteen -lataus käy reilussa kuudessa tunnissa. Suorituskykypuolelta mainittakoon nollasta sataan kiihtyvyydeksi tasan 7 sekuntia ja huippunopeudeksi 160 kilometriä tunnissa. Etujousitus on toteutettu MacPhersonilla, ja takaa löytyy monivarsituenta.Lyhyellä ensikokeilulla Dolphin tuntuu varsin mukavalta. Voimalinja on ainakin taajamassa vaivaton, ja mukavan alustan puolesta hidastetöyssyt ylittyy pehmeästi. Takana tilaa on kuitenkin vähemmän kuin Atto 3:ssa, kuten lukematkin antavat odottaa.Tarkemmin Dolphinin pariin palataan myöhemmin, kun auto saadaan pidemmäksi aikaa varsinaiseen koeajoon. Hinnaltaan Dolphin on valmistajan edullisin malli, sen hinta alkaa Comfort-varustelulla 34 990 eurosta, kun Atto 3 on vastaavalla varustelulla 38 690 euroa.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”