4.5.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halvat sähköautot ovat tulleet hyökyaaltona Suomen automarkkinoille. Tällä kertaa asialla on Dongfeng. Dongfeng kuuluu valtio-omisteisiin kiinalaisyhtiöihin, ja nyt jättivaltio haluaa valloittaa Euroopan pienellä Nammi Boxilla. Aivan yksinkertaista se ei tule olemaan, sillä nyt tuote ei aivan täytä odotuksia.Nammi Box on muodollisesti pätevä sähköauto, joka näyttää vähän Minin ja Smartin sekoitukselta. Kiinnostavinta autossa on kuitenkin sen hinta. Halvimmillaan Dongfengin pikkuauto maksaa 24 900 euroa. Se on siis Suomen halvimpia sähköautoja.Paperilla moni asia on kunnossa: WLTP:n mukaista toimintamatkaa on 310 km ja kulutus kohtuullinen 15,7 kWh sadalla kilometrillä. Totuus on kuitenkin hieman toinen, sillä realistinen sähkörange on kevätkelissä noin 250 km jos sitäkään.Nammi Boxin akku on 40 kW, eli pitkälti vastaava kuin muissakin halpiskilpailijoissa. Lataus ei ole erityisen nopea, mutta tämän kokoisella akulla se ei ole suuri ongelma. Maksiminopeus on 60 kW, mikä kyllä toteutuu muutamassa plusasteessa hyvin. Sisäinen laturi on 6,6 kW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViidelle hengelle, mutta ei oikeastiDongfeng on pienikokoinen kaupunkiauto viidelle kyytiläiselle. Sisätilat ovat yllättävän hyvät, mutta viidelle autoa ei oikeasti voi suositella kuin hätätapauksessa.Kun auto on kiinalainen, voi olettaa, että tietoviihdepuoleen on kiinnitetty erityistä huomiota. Näin on myös Dongfengin kohdalla. Keskikonsolin näyttö on kookas, toimiva ja helppokäyttöinen. Samoin kontrollit. Auto tuo mieleen Smartin, sillä hallintalaitteet ja näytön graafiset animaatio-kikkailut ovat varsin tutun oloisia.Nammi Boxissa on monta positiivista seikkaa, mutta yksi kauheus, joka meinaa pilata ajokokemuksen lähes kokonaan. Ohjaustuntuma on suorastaan kammottava. Tuntuu siltä, että ohjausakseli on upotettu paksuun hunajaan, ja se on alkanut jo vähän jähmettyä. Ohjaus tahmaa pahemman kerran.Palaamme tarkempiin ajofiiliksiin piakkoin, sillä kerrankin käsissä on automalli, joka poikkeaa lähes kaikista muista markkinoilla olevista. Toki ei välttämättä hyvässä. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa