14.5.2025

Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan

Kuva Aake Kinnunen
JAC E30X sähköauto

JAC E30X on uusi tulokas kaupunkisähkisten kuumenevaan kisaan.

Välillä tuntuu ettei kulu viikkoa ilman uutta sähköautomerkkiä, mutta tässä sitä taas ollaan. JAC Motors on osa kiinalaista JAC Groupia (virallisesti Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd.) ja nyt sen sähköautoja ryhtyi tuomaan Suomeen muun muassa Maxuksen maahantuojana tunnettu RSA Finland.

JAC E30X sähköauto

Uuden automerkin ensimmäisenä mallina meillä nähdään JAC E30X, joka tunnetaan kotimarkkinoilla nimellä JAC Yiwei 3. Autosta käytetään myös nimitystä JAC EV3 joillain markkina-alueilla, mikä herättää lieviä epäilyjä siitä, yrittääkö JAC naamioitua Kian ja Volvon seuraan vientinimillä autolleen.

JAC E30X sähköauto

Niin tai näin, JAC E30X on nipin napin yli neljä metriä pitkä kaupunkisähkis. 41 kilowattitunnin akulla WLTP-toimintamatka on 281 km ja hinta alkaa 26 800 eurosta. Ihastuttavan yksinkertaisessa hinnastossa on tuolloin varusteversiona JAC E30X Go!.

JAC E30X sähköauto

Kattavammin varusteltu JAC E30X Style on varustettu 51,5 kWh akulla, jolloin WLTP-toimintamatka on 374 kilometriä. Hinta kirjoitetaan muotoon 29 900 euroa. Niinpä tilojen, hintojen ja akkukokojen puolesta JAC E30X ilmoittautuu mukaan sangen kisailtuun alle 30 000 euron pikkusähkisten kisaan. Molempien akkuversioiden pikalatauksen huipputeho on maltilliset 64 kilowattia ja AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Style-versiossa on mahdollisuus myös virran ulosottoon V2L-adapterilla.

JAC E30X on varustettu 100 kilowatin (136 hv) sähkömoottorilla. Suorituskyky ei ole erityisen räjähtävää, mutta enemmän kuin riittävää arkiajossa. Ohjausta voi luonnehtia lähinnä tahmeahkoksi, joskin ohjauksen jäykkyyttä voi säätää, mutta toisaalta auto kulkee melko vakaasti suoraan erityisesti kompaktiin kokoonsa nähden. Alusta on autoluokalle tyypillisesti napakahko.

JAC E30X sähköauto

Kompakti 6,2-tuumainen mittaristonäyttö on osa ohjauspylvästä, josta tosin valitettavasti puuttuu etäisyyssäätö. Kojelaudassa oleva tietoviihdejärjestelmän näyttö on 12,8 tuumaa. Ohjaamossa ei ole juurikaan perinteisiä nappuloita, vaan kosketusnäytön lisäksi komentoja annetaan ohjauspyörään sijoitetuilla ristiohjaimilla, joiden toiminnot riippuvat tilanteesta.

Sympaattisesti muotoiltu ja valoja väläyttelevä E30X pääsisi paremmin edukseen värikartan kirkkaammissa väreissä, mutta musta ja valkoinen ovat toisaalta varmat vaihtoehdot. Kompakti tavaratila on ilmoitettu 310-litraiseksi. Takaistuimilla tilaa on nelimetriseksi kaupunkiautoksi hyvin. Ajoasennon säätäminen voi kuitenkin vaatia tiettyjä kompromisseja.

JAC E30X sähköauto

Lisää Suomen sähköautomarkkinoiden pyöreälamppuisesta tulokkaasta voi lukea osoitteesta jacmotors.fi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat