15.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: kahteen kertaan uudistunut Renault Trafic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erityisesti ohjaamon osalta uudistunut Renault Trafic tarjoaa myös uuden keulailmeen ja tuoreempia moottoreita. Hinnat alkavat noin 36 000 eurosta. Tonniluokan pakettiautot ovat yllättävän isolle joukolle tärkeitä työkaluja. Suunnikasmerkki oli viime vuonna maamme viidenneksi myydyin pakettiautomerkki ja ranskalaisten ykkönen. Nyt pikaiseen koeajoon saatiin jo toiseen kertaan uudistunut Renault Trafic. Kävimme heittämässä autolla hyvin lyhyen lenkin tiukassa aikataulussa ja lumisateessa. Tarkempi tutustuminen jää toiseen kertaan, mutta ensituntuma ehdittiin kuitenkin ottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toista kertaa uudistunut Renault Trafic Keulailme on uusi, sillä puskuri, valot ja maski on silvottu nuoremmiksi. Led-teknologia on löytänyt tiensä tämän pakettiauton keulalle. Mittaa on tullut hieman lisää puhtaampien moottoreiden vaatimien saastelaitteiden johdosta, mutta muutokset ovat lähinnä visuaalisia lisävarustelistalle lätkäistyjä uusia ajoavustimia lukuun ottamatta. Sen sijaan ohjaamon puolella on oikeasti uutta. Näistä olennaisinta roolia näyttelee henkilöautoista tuttu tietoviihdejärjestelmä, joka sallii muun muassa puhelimen peilauksen. Puhelimelle on saatavilla samalla langaton latausalusta. Myös materiaaleja ja muotoja on päivitetty tälle vuosikymmennelle ohjauspyörä edellä. Ohjaamon ergonomia toimii pääosin hanskatkin kädessä – tuota tietoviihdejärjestelmää toki lukuun ottamatta. Kuljettajakin saa varsin asiallisen istuma-asennon. Ohjaamossa on runsaasti säilytystiloja ja mukitelineet löytyvät pakettiautoille tutusti kojelaudan päältä. Suomessa on vakiovarusteena eräänlainen etätoimisto. Tässä keskipenkin saa taitettua työtasoksi, josta löytyy myös teline mapeille tai muille dokumenteille. Tuoreella voimalla Samalla moottorivaihtoehtoja on uudistettu, kuten alkuun jo vihjasimme. Teoriassa voisi ajatella aiempien vaihtoehtojen tehojen hieman nousseen ja näiden alapuolelle tulleen lisäksi uuden 110-hevosvoimaisen tarjokin. Keulalla on joka tapauksessa kaksilitrainen Blue dCi -moottori, jonka kahteen tehokkaimpaan versioon on saatavana myös EDC-automaattivaihteisto. Koeajossa on 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Trafic. Vahva alavääntö muistuttaa, miksi dieselmoottori on yhä arvokas työläinen. Kokonaisuudessaan Trafic on edelleen hyvin pakettiautomainen sekä hyvässä että pahassa. Rengasmelua on jonkin verran, mutta ei sitäkään erityisen pahasti. Tallella tutut vahvuudet Kyseessä on kuitenkin pääosin edelleen sama tuttu auto. Sen vahvuuksiin lukeutuu muun muassa ohjaamon 88 litraa säilytystiloja, joista 54 litraa sijaitsee matkustajien istuimien alla. Tämä laatikko on kuitenkin avattavissa myös etureunastaan. Näin Trafic on läpilastattavissa peräti 4,15 metrisellä esineellä tavaratilan takaosasta apukuljettajan jalkatilan etureunaan saakka. Tavaratilaa on kokonaisuudessaan joko 5,8 (L1H1) tai 6,7 (L2H1) kuutiometriä – hieman kasvaneet lukemat johtuvan vain mittaustavan muutoksesta ja käyttökelpoinen tila on ennallaan. Helmikuussa päivitetty ennakkomyyntihinnasto näyttää hintojen alkavan lukemasta 36 090 euroa – tosin 700 euron lisäpanostus Nordic Edition -kampanjamalliin kyllä kannattaa. Koeajoyksilöä vastaava suurempi manuaalivaihteinen 130-hevosvoimainen L2H1 Nordic Edition kustantaa 38 590 euroa. Automaattivaihteisto nostaa hinnan yli 40 000 euron rajan. Asiakasautojen luovutuksen toivotaan alkavan vielä maalis-huhtikuun aikana. Huoltoväli on joko kaksi vuotta tai 40 000 kilometriä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe