13.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 690 Enduro R – Yllättää elektroniikalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori, runko ja jousitus on uusittu, mutta suurin muutos on kuljettajaa avustavan elektroniikan mukaantulo myös kevyeen enduroon. Luistonestoa ja quickshifter-vaihdeavustinta pidettiin pitkään tehokkaiden sporttipyörien varusteena. Uusi KTM 690 Enduro R osoittaa, että parhaimman hyödyn niistä saa vaikeissa ajo-olosuhteissa ja alustan pidon vaihdellessa äärilaidasta toiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvustimiin tottuu nopeastiVaihdeavustin endurossa saattaa kuulostaan oudolta. Jo lyhyt koeajo osoittaa, että juuri vaihtelevissa ajotilanteissa ja erityisesti seisaaltaan ajaessa se helpottaa kuljettaa suuresti. Nopea polkaisu vaihdepolkimesta ylös tai alas ja vaihde vaihtuu, kun samaan aikaan voi pitää ohjaustangosta tukevan otteen hapuilematta kytkinkahvaa. Jo ensimmäisen kilometrin jälkeen on selvää, että kytkinkahvan käyttöä ei kaipaa lainkaan eikä shifteristä halua enää luopua.No entäpä luistonesto, eikä se sentään kuulu yksistään ratapyöriin? Riippuu ihan siitä miten luistoneston parametrit on asetettu toimimaan. KTM:n kaksiasentoinen luistonesto toimii pehmeästi, ja sallivammassa asennossa takarengas saa sutia ja perä luistaa sivulle selvästi, ei kuitenkaan liikaa niin että pyörän hallinta lähtisi käsistä. Luistonesto huomioi pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä mahdollistaa pyörän ohjaamisen takapyörän luistolla myös luistonesto kytkettynä.Sopii aloittelijalle ja expertilleABS-jarrutkin huomioivat kallistuksen, eli jarrua voi käyttää tehokkaasti myös maastossa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että fysiikan lakeja nekään eivät muuta, eli järki on pidettävä mukana jarruja käytettäessä.Sokerina pohjalla ajoasetuksiakin on kaksi: Street ja Offroad. Asetuksen vaihtaminen muokkaa sekä kaasunvastetta että luistoneston asetuksia. Mikä parasta, elektronisten avustimien säädöt ovat niin laajat, että niitä pystyy hyödyntämään niin aloittelija kuin experttikin.Uusi KTM 690 Enduro R sopii maaston lisäksi hyvin soratiekurvailuun ja mukavuutensa puolesta sillä voi ajella vaikka työmatkat ja arkiajot. KTM 690 Enduro R Moottori : yksisylinterinen nelitahtimoottori, 690 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 55 kW (74 hv) Vääntö: 73,5 Nm Istuinkorkeus: 910 mm Paino: 146 kg (ajokunnossa mutta ilman polttoainetta) Tankki: 13,5 litraa Hinta: 13 886 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Francesc Montero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon