13.2.2019 Ajoneuvot Maistiainen: KTM 690 Enduro R – Yllättää elektroniikalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori, runko ja jousitus on uusittu, mutta suurin muutos on kuljettajaa avustavan elektroniikan mukaantulo myös kevyeen enduroon. Luistonestoa ja quickshifter-vaihdeavustinta pidettiin pitkään tehokkaiden sporttipyörien varusteena. Uusi KTM 690 Enduro R osoittaa, että parhaimman hyödyn niistä saa vaikeissa ajo-olosuhteissa ja alustan pidon vaihdellessa äärilaidasta toiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvustimiin tottuu nopeastiVaihdeavustin endurossa saattaa kuulostaan oudolta. Jo lyhyt koeajo osoittaa, että juuri vaihtelevissa ajotilanteissa ja erityisesti seisaaltaan ajaessa se helpottaa kuljettaa suuresti. Nopea polkaisu vaihdepolkimesta ylös tai alas ja vaihde vaihtuu, kun samaan aikaan voi pitää ohjaustangosta tukevan otteen hapuilematta kytkinkahvaa. Jo ensimmäisen kilometrin jälkeen on selvää, että kytkinkahvan käyttöä ei kaipaa lainkaan eikä shifteristä halua enää luopua.No entäpä luistonesto, eikä se sentään kuulu yksistään ratapyöriin? Riippuu ihan siitä miten luistoneston parametrit on asetettu toimimaan. KTM:n kaksiasentoinen luistonesto toimii pehmeästi, ja sallivammassa asennossa takarengas saa sutia ja perä luistaa sivulle selvästi, ei kuitenkaan liikaa niin että pyörän hallinta lähtisi käsistä. Luistonesto huomioi pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä mahdollistaa pyörän ohjaamisen takapyörän luistolla myös luistonesto kytkettynä.Sopii aloittelijalle ja expertilleABS-jarrutkin huomioivat kallistuksen, eli jarrua voi käyttää tehokkaasti myös maastossa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että fysiikan lakeja nekään eivät muuta, eli järki on pidettävä mukana jarruja käytettäessä.Sokerina pohjalla ajoasetuksiakin on kaksi: Street ja Offroad. Asetuksen vaihtaminen muokkaa sekä kaasunvastetta että luistoneston asetuksia. Mikä parasta, elektronisten avustimien säädöt ovat niin laajat, että niitä pystyy hyödyntämään niin aloittelija kuin experttikin.Uusi KTM 690 Enduro R sopii maaston lisäksi hyvin soratiekurvailuun ja mukavuutensa puolesta sillä voi ajella vaikka työmatkat ja arkiajot. KTM 690 Enduro R Moottori : yksisylinterinen nelitahtimoottori, 690 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 55 kW (74 hv) Vääntö: 73,5 Nm Istuinkorkeus: 910 mm Paino: 146 kg (ajokunnossa mutta ilman polttoainetta) Tankki: 13,5 litraa Hinta: 13 886 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Francesc Montero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle