13.2.2019

Maistiainen: KTM 690 Enduro R – Yllättää elektroniikalla

KTM 690 Enduro R

Moottori, runko ja jousitus on uusittu, mutta suurin muutos on kuljettajaa avustavan elektroniikan mukaantulo myös kevyeen enduroon.

Luistonestoa ja quickshifter-vaihdeavustinta pidettiin pitkään tehokkaiden sporttipyörien varusteena. Uusi KTM 690 Enduro R osoittaa, että parhaimman hyödyn niistä saa vaikeissa ajo-olosuhteissa ja alustan pidon vaihdellessa äärilaidasta toiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avustimiin tottuu nopeasti

Vaihdeavustin endurossa saattaa kuulostaan oudolta. Jo lyhyt koeajo osoittaa, että juuri vaihtelevissa ajotilanteissa ja erityisesti seisaaltaan ajaessa se helpottaa kuljettaa suuresti. Nopea polkaisu vaihdepolkimesta ylös tai alas ja vaihde vaihtuu, kun samaan aikaan voi pitää ohjaustangosta tukevan otteen hapuilematta kytkinkahvaa. Jo ensimmäisen kilometrin jälkeen on selvää, että kytkinkahvan käyttöä ei kaipaa lainkaan eikä shifteristä halua enää luopua.

No entäpä luistonesto, eikä se sentään kuulu yksistään ratapyöriin? Riippuu ihan siitä miten luistoneston parametrit on asetettu toimimaan. KTM:n kaksiasentoinen luistonesto  toimii pehmeästi, ja sallivammassa asennossa takarengas saa sutia ja perä luistaa sivulle selvästi, ei kuitenkaan liikaa niin että pyörän hallinta lähtisi käsistä. Luistonesto huomioi pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä mahdollistaa pyörän ohjaamisen takapyörän luistolla myös luistonesto kytkettynä.

Sopii aloittelijalle ja expertille

ABS-jarrutkin huomioivat kallistuksen, eli jarrua voi käyttää tehokkaasti myös maastossa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että fysiikan lakeja nekään eivät muuta, eli järki on pidettävä mukana jarruja käytettäessä.

KTM 690 Enduro R

Sokerina pohjalla ajoasetuksiakin on kaksi: Street ja Offroad. Asetuksen vaihtaminen muokkaa sekä kaasunvastetta että luistoneston asetuksia. Mikä parasta, elektronisten avustimien säädöt ovat niin laajat, että niitä pystyy hyödyntämään niin aloittelija kuin experttikin.

Uusi KTM 690 Enduro R sopii maaston lisäksi hyvin soratiekurvailuun ja mukavuutensa puolesta sillä voi ajella vaikka työmatkat ja arkiajot.

KTM 690 Enduro R

Moottori : yksisylinterinen  nelitahtimoottori, 690 cm³, nestejäähdytys
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto
Teho: 55 kW (74 hv)
Vääntö: 73,5 Nm
Istuinkorkeus: 910 mm
Paino: 146 kg (ajokunnossa mutta ilman polttoainetta)
Tankki: 13,5 litraa
Hinta: 13 886 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero ja Francesc Montero

Kommentoi artikkelia