28.2.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Muuntuva tilaihme – Peugeot 5008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven uusi Peugeot 5008 karsastaa lokerointia. Tilaihme on toisaalta katumaasturi, toisaalta monikäyttöauto (SUV). Valmistajansa mukaan uusi 5008 on tyystin erilainen auto edeltäjäänsä verrattuna. Faktojen, koeajon ja ulkonäön pohjalta arvioon on helppo yhtyä!Suomalaisia autonostajia kiehtoo katumaasturi iskusanana ja myös ulkoisena ilmeenä: muhkeamuotoisten katumaasturien kauppa on käynyt vilkkaasti viime vuodet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyksyllä SuomeenRanskalaisen tulokkaan kova kilpakumppani on eritoten vastikään Suomeen rantautunut Škoda Kodiaq. Muita kilpailijoita ovat Renault Grand Scénic, Volkswagen Touran ja Nissan X-Trail.Peugeot 5008 tulee meillä tarjolle syyskuussa. Hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta maahantuoja kertoo uutuuden maksavan noin kaksituhatta euroa enemmän kuin vastaava 3008-versio.Edeltäjää kookkaampiUutuuden se jokin on kookkaus. Autolla on pituutta 4,64 metriä. Jos vertailukohtana on pikkuveli eli Peugeot 3008, on 5008 peräti 19 senttiä pidempi. Ja edeltäjäänsä verrattuna uusi 5008 on 11 senttiä pidempi.Akselivälikin on venähtänyt, ja se on tuonut toiselle istuinrivillä matkustaville lisää polvitilaa.Siinä missä kookkaus tuo matkustamoon lisäväljyyttä, aiheuttaa se pysäköijälle harmaita hiuksia – tuli havaittua jo lyhyelläkin koeajolla Lissabonin kaupunkisokkelikoissa.Kaikista varoittimista ja peruutuskameroista huolimatta, 5008:n viikkailu pysäköintilokosiin tuottaa tuskaa. Auto käyttäytyy kokoisekseen sinänsä ketterästi, mutta sitä kokoa on ylisummaan paljon.Ohjaustuntuma ei saa minusta varauksetonta ystävää. Ohjaus keskittää kyllä ja pitää valitulla ajolinjalla, mutta on keskialueeltaan jotenkin tahmea.Kookas auto on taipuvainen hieman huojahtelemaan terävissä käännöksissä, mutta jousitus kuolettaa varsin hyvin liialliset keinahtelut.Tilaa jopa seitsemällePeugeot 5008:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. Suomessa viisipaikkainen myynee tiuhemmin. Kahdesta lisäpaikasta saa maksaa noin 1 500 lisäeuroa.Yksi 5008:n vahvuuksista on kätevä muunneltavuus. Keskimmäisen istuinrivin yksittäiset kolme istuinta ovat keskenään samankokoisia. Istuimet liikkuvat kiskoilla pituussuunnassa. Selkänojat kallistuvat viidessä eri kulmassa - aiemmin vain kahdessa eri kulmassa.Istuimet saa kaadettua tasaiseksi alustaksi joko takakontin kautta tai auton ulkoa. Seitsenpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin kaksi samankokoista istuinta ovat taitettavissa tavaratilan alle ja myös näppärästi irrotettavissa, sillä istuimet painavat vain 11 kiloa.Tavaroille on väljyyttä viisipaikkaisena peräti 780 litraa, jossa on satakunta litraa enemmän kuin edeltäjässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä moottorikatrasTarjolla olevaa moottorikatrasta voi kutsua riittäväksi.5008:n keulille voi valita bensiini- ja dieselmoottoreista, joiden teho on haarukassa 100–180 hevosvoimaa. Bensiiniturboja on kaksi, teholtaan 130 tai 165 hevosvoimaa. Dieselmoottorien tehot ovat 100, 120, 150 tai 180 hevosvoimaa.Koeajossa on väkevin bensiinimoottori, jonka jatkeena oli kuusilovinen automaattivaihteisto. Ruutia riittää maantieajoon ja Lissabonin eteläpuolisen alueen vuoristonousuihin, mutta vaihteiston ajoittainen aprikointi saa hakemaan rivakkuutta sport-ajoasetuksesta. Se auttaa vain lievästi.Pieni ohjauspyörä!Ensikertaa Peugeot 5008:n ratin taakse istahtava saa ihmeteltäväkseen erittäin pienen ohjauspyörän. Ralliautomaiseen rattiin tottuminen vie aikaa, mutta sen etuja on se, ettei ratin kehä peitä mittaristoa, jota ei tähyillä ratin läpi vaan sen yli.Ranskalaisen futuristisen i-Cockpit -ohjaamon yksi toiminnallisuus on 12,3-tuumainen tuulilasinäyttö. Tuulilasinäyttö ei ylipäätään ole kaikkien autoilijoiden mieleen, sillä sen selkeys ja näkyvyys on haastavissa – eritoten muuttuvissa – valaistusolosuhteissa vähän niin ja näin.Peugeot 5008 on varustettu nykyaikaisia turvavarustein, joita ovat esimerkiksi ahkerasti paimentava vireystilan varoitin. Se huomauttaa autoilijaa, jos on tullut ajettua yhtä soittoa yli kaksi tuntia maantienopeuksilla.Teksti ja kuvat: Marko JokelaLisätietoja: www.peugeot.fi/5008 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti