10.2.2025

Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin

Kuva Benjamin Helander

Frontera Electric on Suomessa saatu samanhintaiseksi hybridiversion kanssa. Silmiinpistävän halpa mutta silti käyttökelpoinen sähköauto on monien kompromissien summa.

Opel Frontera on tehnyt paluun, ja hyvin todennäköisesti monet muistavat nimen varsin erilaisesta asiayhteydestä 20 - 30 vuoden takaa. Mitä siis tapahtui klassikon edellisessä osassa, oli maailmaa eri nimillä kiertänyt tikapuurunkoinen maastoauto Isuzu MU, joka saapui Eurooppaan Opel Fronterana.

Nyt, 20 vuotta alkuperäisen mallin vetäytymisen jälkeen aika on ollut kypsä hyvin toisenlaisen Opel Fronteran lanseeraamiselle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hintapariteetiksi kutsuttu

Opel on lähtenyt markkinoimaan Fronteraa Suomessa sillä myyntikärjellä, että sähköauto on vuonna 2025 vihdoinkin yltänyt samaan hintaan polttomoottorisen kanssa eli noin puolen vuosikymmenen takainen ennustus on täyttynyt.

Frontera maksaa siis sekä sähköautona että sähköavusteisena polttomoottoriautona Edition-varustein alkaen tasan samat 28 990 euroa.

Fronteran kohdalla tämä ideaalitilanne on saavutettu polttomoottoriversiota koskevan autoveron sekä pienten pyöristysten avulla. Luonnolliseenkaan hintapariteettiin ei Fronteran kohdalla ole pitkä matka, ja aivan tuota pikaa päästään maistamaan millaisilla ominaisuuksilla tähän tilanteeseen on päästy.

Muistutetaan kuitenkin ensin pohjustuksena, että Opel Frontera on nyt B-segmentin crossover, joka tulee kompaktista koostaan huolimatta olemaan tilattavissa myös seitsenpaikkaisena. Auto perustuu Stellantiksen Smart Car -perusrakenteelle, joka puolestaan perustuu konsernin monista tuotteista hyvin tuttuun CMP-pohjarakenteeseen.

Rakenteensa kautta Frontera on sukua muiden muassa Citroën Ë-C3:lle sekä uudelle C3 Aircrossille, joka on Fronteran läheinen sisarmalli. Smart Car -perusta tekee Fronterasta myös edullisen valmistaa, mikä on tietysti yksi taustatekijöistä siinä hinnoittelupolitiikassa.

Piristäviä tuulahduksia menneestä

Kokemus Opel Frontera Electricistä tuo paikoin mieleen automaailman menneitä piirteitä, eikä tämä johdu minkään tasoisesta yhteydestä alkuperäiseen Fronteraan, vaan auton hankintahinnan puristamisesta maltilliseksi.

Maistiainen otettiin tasokkaampaa GS-varustetasoa (alkaen 31 330 euroa) edustavasta yksilöstä, mutta edullisemmassa Editionissa Fronteraa saattavat koristaa valkoiset teräsvanteet. Ovet avataan hyvin rehellisistä ovenkahvoista. Sisällä kuljettajaa odottaa tässä GS:ssä Pure Paneliksi kutsuttu kahden 10-tuumaisen näytön kompleksi, joka toimii konsernin logiikalla, mutta riisutuimmillaan modernin keskinäytön paikalta voi löytyä älypuhelintelakka, jolloin älypuhelinsovellus hoitaa tietoviihdejärjestelmän virkaa.

Nykyautoihin tottuneet ovat saattaneet jo unohtaa virtalukon käsitteen, mutta kyllä, Opel Frontera käynnistetään sähköversiota myöten nostalgisesti virta-avainta virtalukossa vääntämällä. Näin on myös muidenkin Smart Car -sisarten kohdalla.

Näkymä kuljettajan paikalta on pelkistetty, mutta toki tuttuja Stellantis-elementtejä löytyy esimerkiksi vaihteenvalitsimen muodossa. Auto tuntuu pikkuautomaisen kapealta, joten ajatus siitä, että tässä ollaan nyt jopa seitsenpaikkaisen auton ohjaamossa, on erikoinen. Niitä taaimmaisia istuimia ei tosin teknisestä tai käytännöllisestä syystä ole täyssähköversioon saatavilla, joten takaosaston testaaminen jää toiseen kertaan.

Ainakin viisipaikkaisena auton kaikista ovista on helppo kulkea sisään sekä oviaukon leveyden, -korkeuden että istumakorkeuden puolesta. Kynnykset ovat hieman leveät mutta onneksi melko matalat. Opel mainostaa takaovien avautuvan "XL-tavalla" poikkeuksellisen leveälle, mutta paksu oviverhous ulosmittaa siitä jonkin verran. Takana Electricin lattia on akun vuoksi sähköautomaisesti huomattavan korkealla, mutta toisaalta myös kardaanitunneli on täten melko mitätön. Takajalkatilat ovat auton kokoluokka huomioon ottaen varsin hyvät.

Tietoinen keskittyminen perusasioihin sekä paine puristaa hinta mahdollisimman alhaiseksi näkyvät ja tuntuvat Fronteran sisätilan materiaaleissa, jotka ovat paikoin halpoja.

Toisaalta vakiona olevat kangasverhoillut Intelli-seat -istuimet eivät ole hassummat, ja myös lämmitettävä ohjauspyörä sekä peräti lämmitettävä tuulilasi kuuluvat Fronterassa aina hintaan.

Ja katsotaan mihin se riittää

Kenties merkittävin osa Opel Fronteran saavuttamasta sähköauton ja polttomoottoriauton hintapariteetista selittyy Frontera Electricin voimalinjan ominaisuuksilla.

Frontera Electric on saatavilla vain yhdellä voimalinjalla. Se koostuu etupyöriä pyörittävästä 83 kilowatin eli 113 hevosvoiman sekä 125 newtonmetrin sähkömoottorista, jota ruokkii 44,2 kilowattitunnin akusto, jonka pitäisi riittää 305 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Jokainen voi näistä spekseistä lukea, ettei Opel Frontera Electric ole urheiluauto, eikä sitä ole missään nimessä sellaiseksi tarkoitettukaan. Kysymys on siitä, riittävätkö auton voimat ja varat päivittäiseen käyttöön.

Jos lähdetään siitä, että Frontera Electric ei myöskään paina yhtä paljon kuin sähköautosta ehkä ajattelisi, vaan omamassa asettuu puoleentoista tonniin. Näin ollen auto kiihtyy nollasta sataan 11,8 sekunnissa, mikä oli täysin normaali perheautolukema vielä vuonna 2010. Huippunopeus asettuu 143 kilometriin tunnissa ja perävaunumassa sekä jarrullisena että jarruttomana 350 kiloon.

Arkiajossa, jossa kyydissä on kuljettajan lisäksi vaikkapa pari matkustajaa, Frontera Electricin suorituskyky riittää selviytymään liikenteessä. Auto ei säväytä suorituskyvyllään, mutta se selviytyy liikenteen eteen heittämistä haasteista kuten kiihdytyksistä eri tilanteissa ja myös moottoritieajosta. Ääritilanteet niin kuorman, toimintamatkan kuin suorituskyvynkin osalta voivat toki olla asia erikseen, joten ostajaehdokkaan täytyy punnita kuinka usein hän autollaan ääritilanteisiin eri merkityksissään joutuu.

Frontera Electricissä ei ole erikseen mitään ajotilavalikkoa, vaan auto pistää parasta 83 kilowattiaan aina kun tarvitaan. Vaihteenvalitsimesta löytyy kuitenkin C-ajotila, joka antaa auton rullata jarrutusenergian talteenoton kustannuksella. Aiemminhan logiikka oli päinvastainen; B-ajotilassa jarrutusenergian talteenottoa lisättiin perustilaan nähden.

Mutta yhtä kaikki, edullista täyssähköistä perhecrossoveria on pitkään pyydetty, ja kyllä Fronteran keskiarvon perusteella on myönnettävä, että Opel pystyy tällä hetkellä sellaisen meille toimittamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat