26.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: parempi ja tavallisempi – uusi Nissan Leaf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leaf on saavuttanut jo toisen mallisukupolven aikana, jolloin monet vasta puhuvat sähköautojen suunnittelusta. Aikuistunut Leaf on samalla parempi ja hyvällä tavalla arkisempi. Toisen sukupolven Nissan Leaf on valmistajalleen melkoinen ylpeydenaihe. Vuonna 2010 esitelty ensimmäinen mallisukupolvi on ollut ehkä merkittävin sähköautoilun uranuurtaja ja Leaf-kaupan ovi on käynyt peräti 300 000 kertaa. Samalla mallilla on ollut vankka kannattajakunta, sillä Leaf on pärjännyt erinomaisesti tyytyväisyyskyselyissä. Uudessa mallissa on toteutettu peräti yli 100 erilaista toivetta nykyisiltä leafisteilta. Nissan tuntuu olevan aidosti äimänä myös uuden mallin ennakkotilauksista, joista suurin osa on alkuperäisen Leafin omistajilta. Mitä Leading Environmentally friendly Affordable Family car sitten tarjoaa uudessa muodossaan? Tärkein tieto on 40 kWh. Uuden isomman akuston turvin aerodynaaminen ja nyt selkeämmin Nissanilta näyttävä Leaf yltää 378 kilometrin toimintamatkaan yhdistetyllä NEDC-syklillä ja 270 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklin yhdistetyllä testillä. Sähkömoottorissa on nyt puhtia 150 hevosvoimaa (110 kW) ja 320 newtonmetrin väännön turvin Leaf suorittaa 0–100 km/h spurtin 7,9 sekunnissa. Sisällä auto on kasvanut aikuisemmaksi, joten se muistuttaa enemmän muita C-segmentin kilpakumppaneita. Kyseessä onkin nyt perheauto, joka sattuu kulkemaan sähköllä. Tilat ovat hyvät ja erittäin käyttökelpoiset, mutta muutamat ergonomiaseikat jättävät toivomisen varaa. Myös materiaalivalinnoissa on havaittavissa lievää halpuutusta. Nissan on panostanut uuden Leafin yhteydessä myös infrastruktuurista ja älyominaisuuksista kommunikoimiseen. Valmistaja panostaa merkittävästi kaksisuuntaiseen lataamiseen (V2G), jossa latauksessa olevat sähköautot voivat toimia sähköverkon puskureina. Tavoitteena on myös tuoda ratkaisuja energiatuotannon hajauttamiseen erityisesti sellaisille alueille, joiden kantaverkot eivät kestä enää lisäkuormitusta. Älyä puolestaan tarjoaa Nissanin ensimmäinen askel autonomisiin toimintoihin. ProPILOT yhdistää kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeussäätimen voimat, joten Leaf selviytyy ongelmitta moottoritieliikenteestä, jossa sen täytyy vain huolehtia oman kaistan tapahtumista. Vaikka ProPilot ei ole erityisen järisyttävä autonomiatoimintojen saralla, on sen toteutus hyvä ja käyttökelpoinen. Leafin ajamisen kannalta merkittävin keksintö on e-Pedal, jossa kaasupolkimen nostamisella aktivoidaan energian talteenotolla ja jarruilla tapahtuva hidastaminen aina pysähdykseen saakka. Yllättävän voimakkaastikin autoa hidastava toiminto mahdollistaakin jarrupolkimettoman ajamisen ainakin yhdessä ennakoivan ajotavan kanssa, jarrupolkimen ollessa turvana hätätilanteissa. Pienellä totuttelulla ajamisesta tulee kuitenkin erinomaisen helppoa. Vapaasti päälle ja pois kytkettävä toiminto on vakiovarusteena jokaisessa Leafissa. Suomessa uusi Nissan Leaf nähdään kevättalvella. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?