5.6.2024

Maistiainen: Polestar 3 – kun katumaasturin tarvitsee, vaikka sitä ei halua

Kuva Aake Kinnunen
Polestar 3

Katumaasturivouhotus alkaa olla ilmiönä jo niin pitkällä, että nyt autotehtaat etsivät uusia keinoja olla ja olla olematta SUV. Polestar 3 on kyllä mukana trendissä, mutta omalla tyylillään.

Polestarin kolmosmalli on odotetusti SUV, mutta Volvon ikeestä kauemmas itsensä toteuttamiseen karannut Polestar on tehnyt katumaasturinkin omalla tavallaan. Viime kesänä auton muotoilija ja alustasuunnittelija kertoivat, että he eivät ole katumaasturi-ihmisiä, joten he ovat luoneet katumaasturin muille ei-katumaasturi-ihmisille.

Polestar 3

Ulkoisesti auton mielenkiintoisin piirre on sen keula, jonka profiilia on painettu alas pyöränkaarien väliseltä osin, antaen jäntevyyttä. Samalla keulalle on tehty erikoinen spoileri, joka jäänee Polestar 3:n trademarkiksi pitkäksi aikaa. Sivuprofiilissakin auto on yllättävän jäntevä ollakseen sisarauto Volvo EX90:lle.

Sisustassa lennokkaat linjat eivät juuri näy, sillä tilaa on. Kuljettajan työpisteellä huomio kiinnittyy muutamiin hallintalaitteisiin, jotka ovat yhteisiä EX30:n kanssa – ja siten tarkoittavat tiettyjen perustoimintojen siirtymistä kosketusnäyttöön. Käyttöliittymissä Polestar jatkaa Polestar 2:n aloittamalla tiellä.

Polestar 3

Muhkea 111 kilowattitunnin akku merkitsee versiosta riippuen noin 561–628 km WLTP-toimintamatkaa, erojen koskiessa lähinnä urheilullisuutta korostavaa Performance Packia.

Polestar 3 on ollut ennakkomyynnissä jo tovin ja hinnat alkavat 92 700 eurosta, ensimmäisten autojen saapuessa Suomeen vielä kesäkuumilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat