31.8.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Porsche Panamera 4S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mustasta pistoolista tankkaavan ei tarvitse etsiä ohituspaikkaa. Porsche etenee ripeästi läpi mutkien. Ohjaus on luonnollinen, alusta toimii ja moottori vetää hienosti. Silti menosta puuttuu jotain. Nyanssit, jotka loistivat 911 Carreran tai 718 Caymanin ohjaksissa ovat kadonneet.Hiljentäessäni taajamaan hymähdän. Niinpä tietysti, eihän alla ole tällä keveää urheiluautoa, vaan yli viisimetrinen henkilöauto. Koeajettu Porsche Panamera 4S Diesel painaa yli kaksi tuhatta kiloa.Jos Panameralta odottaa Boxsterin kaltaista ajonautintoa, pettyy varmasti. Jos pitää mielessä ajavansa suurta henkilöautoa, herättää auton käytös suurta kunnioitusta. Nopeat kaarteet taittuvat nelipyöräohjauksen ansiosta eleettömästi, ja jyrkkiin neulansilmiinkin voi laskea todella lujaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjatut linjatPanameran ajaminen vuoristotiellä ei tunnu kamppailulta fysiikan lakeja vastaan. Auto on oikeasti hauska – ja siksi perheautotausta unohtuu helposti. Se tapahtuu erittäin kyvykkäidenkin takaovellisten ratissa hyvin harvoin.Merkittävintä sukupolvenvaihdoksessa ovat ulkonäön muutokset. Panamera muistuttaa edelleen viisioviseksi muokattua 911-mallia, mutta perän linjat ovat vihdoin kunnossa. Sulavuus ei kostaudu tiloissa. Tavaratila vetää 495 litraa, ja tila laajenee takaistuimet taittamalla.Takatilat muistuttavat enemmän E- kuin S-sarjan Mercedes-Benziä. Keskimittaisen istumamukavuus on enemmän hyvä kuin ruhtinaallinen. Nelipaikkaisen auton takaistuinten välistä voi löytää kosketusnäytön, jolla hallitaan mediatoistoa ja ilmastointia.Pianolakattua pintaaKuljettajan paikalta auton tunnistaa välittömästi Porscheksi, vaikka pintaremontti on ollut laaja. Pintoja hallitsee pianolakattu muovi, johon monet kytkimet on upotettu hipaisutoimisina. Ratkaisu on näyttävä, mutta edeltäjän erilliset näppäimet olivat miellyttävämmät käyttää.Suuren kosketusnäytön takaa hallitaan Porschen historian monipuolisinta tietoviihdejärjestelmää. Käyttöliittymä on pääosin looginen, mutta BMW:n ja Audin ohjainkiekot ovat vaivattomampia käyttää ajaessa.Porsche Panamera 4S Dieselin voimalaitos on Audi SQ7:n konepellin alta tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8. Audin ylpeys, sähköinen ahdin, puuttuu Porschesta, mutta ahtoviive ei Panameraa rasita. Moottori kuluttaa sangen ripeälläkin ajolla 8–9 litraa sadalla kilometrillä, joka on 422 hevosvoimaiselle autolle erinomainen lukema. Tehon turvin Panamera 4S Diesel kulkee 285 kilometriä tunnissa, joka riittää maailman nopeimman dieselin titteliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”