31.8.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Porsche Panamera 4S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mustasta pistoolista tankkaavan ei tarvitse etsiä ohituspaikkaa. Porsche etenee ripeästi läpi mutkien. Ohjaus on luonnollinen, alusta toimii ja moottori vetää hienosti. Silti menosta puuttuu jotain. Nyanssit, jotka loistivat 911 Carreran tai 718 Caymanin ohjaksissa ovat kadonneet.Hiljentäessäni taajamaan hymähdän. Niinpä tietysti, eihän alla ole tällä keveää urheiluautoa, vaan yli viisimetrinen henkilöauto. Koeajettu Porsche Panamera 4S Diesel painaa yli kaksi tuhatta kiloa.Jos Panameralta odottaa Boxsterin kaltaista ajonautintoa, pettyy varmasti. Jos pitää mielessä ajavansa suurta henkilöautoa, herättää auton käytös suurta kunnioitusta. Nopeat kaarteet taittuvat nelipyöräohjauksen ansiosta eleettömästi, ja jyrkkiin neulansilmiinkin voi laskea todella lujaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjatut linjatPanameran ajaminen vuoristotiellä ei tunnu kamppailulta fysiikan lakeja vastaan. Auto on oikeasti hauska – ja siksi perheautotausta unohtuu helposti. Se tapahtuu erittäin kyvykkäidenkin takaovellisten ratissa hyvin harvoin.Merkittävintä sukupolvenvaihdoksessa ovat ulkonäön muutokset. Panamera muistuttaa edelleen viisioviseksi muokattua 911-mallia, mutta perän linjat ovat vihdoin kunnossa. Sulavuus ei kostaudu tiloissa. Tavaratila vetää 495 litraa, ja tila laajenee takaistuimet taittamalla.Takatilat muistuttavat enemmän E- kuin S-sarjan Mercedes-Benziä. Keskimittaisen istumamukavuus on enemmän hyvä kuin ruhtinaallinen. Nelipaikkaisen auton takaistuinten välistä voi löytää kosketusnäytön, jolla hallitaan mediatoistoa ja ilmastointia.Pianolakattua pintaaKuljettajan paikalta auton tunnistaa välittömästi Porscheksi, vaikka pintaremontti on ollut laaja. Pintoja hallitsee pianolakattu muovi, johon monet kytkimet on upotettu hipaisutoimisina. Ratkaisu on näyttävä, mutta edeltäjän erilliset näppäimet olivat miellyttävämmät käyttää.Suuren kosketusnäytön takaa hallitaan Porschen historian monipuolisinta tietoviihdejärjestelmää. Käyttöliittymä on pääosin looginen, mutta BMW:n ja Audin ohjainkiekot ovat vaivattomampia käyttää ajaessa.Porsche Panamera 4S Dieselin voimalaitos on Audi SQ7:n konepellin alta tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8. Audin ylpeys, sähköinen ahdin, puuttuu Porschesta, mutta ahtoviive ei Panameraa rasita. Moottori kuluttaa sangen ripeälläkin ajolla 8–9 litraa sadalla kilometrillä, joka on 422 hevosvoimaiselle autolle erinomainen lukema. Tehon turvin Panamera 4S Diesel kulkee 285 kilometriä tunnissa, joka riittää maailman nopeimman dieselin titteliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta