31.8.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Porsche Panamera 4S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mustasta pistoolista tankkaavan ei tarvitse etsiä ohituspaikkaa. Porsche etenee ripeästi läpi mutkien. Ohjaus on luonnollinen, alusta toimii ja moottori vetää hienosti. Silti menosta puuttuu jotain. Nyanssit, jotka loistivat 911 Carreran tai 718 Caymanin ohjaksissa ovat kadonneet.Hiljentäessäni taajamaan hymähdän. Niinpä tietysti, eihän alla ole tällä keveää urheiluautoa, vaan yli viisimetrinen henkilöauto. Koeajettu Porsche Panamera 4S Diesel painaa yli kaksi tuhatta kiloa.Jos Panameralta odottaa Boxsterin kaltaista ajonautintoa, pettyy varmasti. Jos pitää mielessä ajavansa suurta henkilöautoa, herättää auton käytös suurta kunnioitusta. Nopeat kaarteet taittuvat nelipyöräohjauksen ansiosta eleettömästi, ja jyrkkiin neulansilmiinkin voi laskea todella lujaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjatut linjatPanameran ajaminen vuoristotiellä ei tunnu kamppailulta fysiikan lakeja vastaan. Auto on oikeasti hauska – ja siksi perheautotausta unohtuu helposti. Se tapahtuu erittäin kyvykkäidenkin takaovellisten ratissa hyvin harvoin.Merkittävintä sukupolvenvaihdoksessa ovat ulkonäön muutokset. Panamera muistuttaa edelleen viisioviseksi muokattua 911-mallia, mutta perän linjat ovat vihdoin kunnossa. Sulavuus ei kostaudu tiloissa. Tavaratila vetää 495 litraa, ja tila laajenee takaistuimet taittamalla.Takatilat muistuttavat enemmän E- kuin S-sarjan Mercedes-Benziä. Keskimittaisen istumamukavuus on enemmän hyvä kuin ruhtinaallinen. Nelipaikkaisen auton takaistuinten välistä voi löytää kosketusnäytön, jolla hallitaan mediatoistoa ja ilmastointia.Pianolakattua pintaaKuljettajan paikalta auton tunnistaa välittömästi Porscheksi, vaikka pintaremontti on ollut laaja. Pintoja hallitsee pianolakattu muovi, johon monet kytkimet on upotettu hipaisutoimisina. Ratkaisu on näyttävä, mutta edeltäjän erilliset näppäimet olivat miellyttävämmät käyttää.Suuren kosketusnäytön takaa hallitaan Porschen historian monipuolisinta tietoviihdejärjestelmää. Käyttöliittymä on pääosin looginen, mutta BMW:n ja Audin ohjainkiekot ovat vaivattomampia käyttää ajaessa.Porsche Panamera 4S Dieselin voimalaitos on Audi SQ7:n konepellin alta tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8. Audin ylpeys, sähköinen ahdin, puuttuu Porschesta, mutta ahtoviive ei Panameraa rasita. Moottori kuluttaa sangen ripeälläkin ajolla 8–9 litraa sadalla kilometrillä, joka on 422 hevosvoimaiselle autolle erinomainen lukema. Tehon turvin Panamera 4S Diesel kulkee 285 kilometriä tunnissa, joka riittää maailman nopeimman dieselin titteliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen