31.8.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera 4S Diesel Porsche Panamera 4S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mustasta pistoolista tankkaavan ei tarvitse etsiä ohituspaikkaa. Porsche etenee ripeästi läpi mutkien. Ohjaus on luonnollinen, alusta toimii ja moottori vetää hienosti. Silti menosta puuttuu jotain. Nyanssit, jotka loistivat 911 Carreran tai 718 Caymanin ohjaksissa ovat kadonneet.Hiljentäessäni taajamaan hymähdän. Niinpä tietysti, eihän alla ole tällä keveää urheiluautoa, vaan yli viisimetrinen henkilöauto. Koeajettu Porsche Panamera 4S Diesel painaa yli kaksi tuhatta kiloa.Jos Panameralta odottaa Boxsterin kaltaista ajonautintoa, pettyy varmasti. Jos pitää mielessä ajavansa suurta henkilöautoa, herättää auton käytös suurta kunnioitusta. Nopeat kaarteet taittuvat nelipyöräohjauksen ansiosta eleettömästi, ja jyrkkiin neulansilmiinkin voi laskea todella lujaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjatut linjatPanameran ajaminen vuoristotiellä ei tunnu kamppailulta fysiikan lakeja vastaan. Auto on oikeasti hauska – ja siksi perheautotausta unohtuu helposti. Se tapahtuu erittäin kyvykkäidenkin takaovellisten ratissa hyvin harvoin.Merkittävintä sukupolvenvaihdoksessa ovat ulkonäön muutokset. Panamera muistuttaa edelleen viisioviseksi muokattua 911-mallia, mutta perän linjat ovat vihdoin kunnossa. Sulavuus ei kostaudu tiloissa. Tavaratila vetää 495 litraa, ja tila laajenee takaistuimet taittamalla.Takatilat muistuttavat enemmän E- kuin S-sarjan Mercedes-Benziä. Keskimittaisen istumamukavuus on enemmän hyvä kuin ruhtinaallinen. Nelipaikkaisen auton takaistuinten välistä voi löytää kosketusnäytön, jolla hallitaan mediatoistoa ja ilmastointia.Pianolakattua pintaaKuljettajan paikalta auton tunnistaa välittömästi Porscheksi, vaikka pintaremontti on ollut laaja. Pintoja hallitsee pianolakattu muovi, johon monet kytkimet on upotettu hipaisutoimisina. Ratkaisu on näyttävä, mutta edeltäjän erilliset näppäimet olivat miellyttävämmät käyttää.Suuren kosketusnäytön takaa hallitaan Porschen historian monipuolisinta tietoviihdejärjestelmää. Käyttöliittymä on pääosin looginen, mutta BMW:n ja Audin ohjainkiekot ovat vaivattomampia käyttää ajaessa.Porsche Panamera 4S Dieselin voimalaitos on Audi SQ7:n konepellin alta tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8. Audin ylpeys, sähköinen ahdin, puuttuu Porschesta, mutta ahtoviive ei Panameraa rasita. Moottori kuluttaa sangen ripeälläkin ajolla 8–9 litraa sadalla kilometrillä, joka on 422 hevosvoimaiselle autolle erinomainen lukema. Tehon turvin Panamera 4S Diesel kulkee 285 kilometriä tunnissa, joka riittää maailman nopeimman dieselin titteliin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 10.11.2024 Koeajo Koeajo: Opel Grandland Electric – perheelliset kiittävät 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 5.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: pakko pysähtyä ihailemaan uuden Alfa Romeo Juniorin konehuonetta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi