19.6.2017 Ajoneuvot Maistiainen: SUV-suosikki Nissan Qashqai kesäpäivityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen myydyin katumaasturi Nissan Qashqai uudistui vahvuutensa säilyttäen. Nissan Qashqai on ollut Suomen ylivoimaisesti myydyin katumaasturi jo vuosien ajan. Menekin säilyttämiseksi myös suosikin pitää uudistua, ja tätä kävimme koeajamassa Wienin 30 asteen kesähelteessä.Qashqain tuoreen keulailmeen huomaa heti. Mustanpuhuva, muun muassa uudesta Nissan Micrasta tuttu maskin tyyli on aiempaa trendikkäämpi. Pinnan alta voi mainita kaksois-led-valojen yhteyteen lisätyn kaarrevalotoiminnon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeys säilytettySisustuksessa näkyvintä uutta edustaa sirommin muotoiltu ja alaosastaan litistetty ohjauspyörä, jonka puolissa olevat nappulat ovat niin ikään pistetty uusiksi. Tämäkin piirre on nähty uudessa Micrassa.Jo aiemmin Qashqain etuistuimet ovat tarjonneet mainion tuen, ja keskimmäisestä eli N-Connecta -varustetasosta lähtien penkit on nyt uudistettu. Suomessa suosituimman, toiseksi edullisimman Acenta-tason istuimet ovat puolestaan saaneet entistä kestävämmät pehmusteet.Muut viilaukset keskittyvät lähinnä parempiin materiaalivalintoihin. Nissanin tavaramerkki, erittäin selkeä kojelauta, on kiitettävää kyllä säilytetty. N-Connecta -tasosta lähtien vakiona on uusitulla käyttöliittymällä varustettu kosketusnäyttö, jonka saa Acentaan lisävarusteena.Pikantteja parannuksiaKasvojenpesun yhteydessä Qashqain varustevalikoima täydentyi Tekna+ -tasolla, joka sijoittuu neljän aiemman vaihtoehdon yläpuolelle. Varusteisiin kuuluvat muun muassa parempi äänentoistojärjestelmä, ylellisempi nahkaverhoilu, kuljettajan istuimen sähköisesti säädettävä ristiseläntuki sekä istuinten ja sivupeilien sähkösäätöjen muistitoiminto. Turvavarustepuolella Qashqaihin saa ensimmäistä kertaa risteävän liikenteen varoituksen parkkiperuutuksia helpottamaan. Automaattiseen hätäjarrutukseen on lisätty jalankulkijatunnistus, ja manuaalivaihteisiin malleihin Auto Hold -eli paikallaanpitoavustin.Tuttua tekniikkaaMoottorivalikoimaan ei ole tehty muutoksia. Bensakoneet ovat 1.2 (115 hv joko manuaalina tai automaattina) sekä 1.6 (163 hv manuaalina). Dieselvalikoima kattaa voimanlähteet 1.5 (110 hv manuaalina) ja 1.6 (130 hv etuvetoisena manuaalina, etuvetoisena automaattina tai nelivetoisena manuaalina).Koeajoimme itävaltalaisteillä viimeksi mainitun vaihtoehdon. Se liikuttaa autoa sivistyneesti ja riittävän ripeästi. Pitkästä, laajaliikkeisestä vaihdekepistä tuntee ajavansa juuri Qashqaita, ja muutenkin tunnelmat vaikuttavat olevan pitkälti ennallaan – ei erityisiä ajoelämyksiä muttei toisaalta kovin paljon varsinaista moitittavaakaan.Olemme aikaisemmin kritisoineet Qashqaita tahmeasta ohjauksesta, eli ratti ei ole palautunut kunnolla keskiasentoonsa ohjausliikkeen jälkeen. Valmistajan mukaan asiaan on kiinnitetty huomiota, ja ainakin koeajamassamme dieselnelivedossa ohjauksen keskialue vaikutti kohtuullisen luonnolliselta.Muutenkin ajettavuutta sekä mukavuutta on hiottu niin jousiin, iskunvaimentimiin kuin kallistuksenvakaimiin tehdyillä muutoksilla. Melutasoa, joka ei Qashqain kohdalla ole aiemminkaan ollut ongelma, on myös vaimennettu useilla toimenpiteillä. Lopullisen arvion ajettavuudesta ja mukavuudesta jätämme kuitenkin koto-Suomessa myöhemmin tehtävään koeajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjouksessa tasavahvuuttaKuten sanottu, Qashqain muut ominaisuudet ovat olleet jo aiemmin kohdallaan, mikä osaltaan selittää auton valtavaa suosiota. Edellä mainitun selkeyden ohella ohjaamo on ulkomittoihin nähden tilava, ja myös tavaraa mahtuu mukaan kivasti.Ja kaikki tämä on perinteisesti saatu varsin kohtuuhintaisessa paketissa kilpailijoihin nähden. Tuo kohtuuhintaisuus säilytetään myös uusitussa mallissa: hinnat selviävät vasta myöhemmin kesällä, mutta maahantuojan mukaan ne nousevat ”vain sadoilla, eivät tuhansilla euroilla”. Myynti alkaa meillä elokuun lopussa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Nissan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla