23.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota C-HR – hyvästit tylsyydelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR haluaa olla erilainen Toyota ja sitä se onkin, vaikka sukujuuriaan ei voi täysin paeta. Aika näyttää jääkö Toyota C-HR pelkäksi alaviitteeksi autovalmistajan historiassa vai onko se uuden aikakauden alku, mutta ainakin yhtiöllä itsellään on luottoa mallin suhteen. Toyotan perustyylistä poikkeava muotoilu, poikkeava nimi ja poikkeava auto kertovat samaa sanomaa: tämä ei ole tavallinen tuote. Suunnitteluvaiheen vetovastuuta on annettu enemmän Euroopan jaostoille ja kyseessä on ensimmäinen Toyota, joka viedään kaikkialle maailmassa Turkin tehtailta.Mutta onko kaikki tämä vain turhaa mainospuhetta, onko Coupé High-Rider hienoista aikeista huolimatta hiukan märkä rätti? Hyviä uutisia: ei ole. Auto varmasti herättää tunteita, puolesta ja vastaan. Takapenkin sivuikkunoista ei juuri näe ulos ja vimmalla veistetty muotokieli näyttää nykyaikaiselta, mutta tuskin vanhenee kovin hyvin. Sisusta on kiitettävän tilava ja ankeaa harmautta on piristetty kuvioimalla esimerkiksi ovien muovipaneeleita ja kattoverhoilua jännittävästi. Pienet niksit toimivat, mutta osa muovilaaduista on silti melkoisen halpoja.Pienet niksit piristävät sisustaa merkittävästi. Navigaattorin väriloistosta huolimatta kyseessä on kuvaustekninen ilmiö, emme navigoineet sateenkaaren päähän.Ratin takana asiat ovat kuitenkin paremmin. Pintakovan jousituksen takaa löytyy mainio henkilöautomainen ajettavuus, joka ottaa mutkat vastaan tyytyväisenä. Koeajossa ollut 1,8-litrainen hybridivoimalinja (122 hv / 90 kW) on tuttu juttu Toyotan muusta mallistosta, mutta se tarjoilee riittävät voimavarat sujuvaan arkiajoon. Miinuspuolena on bensiinimoottorin karkea äänekkyys, joka johtunee osin CVT-vaihteistosta. Myös tuuli suhisee voimakkaasti maantienopeuksissa.Komea ikkunalinja rajoittaa näkyvyyttä takapenkiltä.Riittävätkö C-HR:n eväät alati kiristyvässä C-segmentin crossover-kisassa? Ainakin alku on lupaava, sillä Suomessa tilauskirjaa on täytetty jo ennakkoon noin 300 auton verran, mikä on uudelle mallille kova saavutus.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle