20.1.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Scrambler 1200 XE – Steve McQueenin jalanjäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumphin uusi retromalli Scrambler 1200 tarjoaa monipuoliset ominaisuudet sekä asfaltille että soralle. Se kilpaileekin ostajista enemmän isojen adventure-mallien kuin muiden retropyörien kanssa. 1200-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori, yläkautta kulkeva kaksoispakoputki ja muutenkin Scrambler-henkinen ulkonäkö. Olen näkevinäni Steve McQueenin kuvan, kun vilkaisen Triumph Scrambler 1200 XE:n peilistä itseäni. Se on varmasti ollut tavoitteenakin, kun Triumphin Hinckleyn tehtaalla Englannissa on suunniteltu uutta isoa Scrambleria.Moottori käy sivistyneesti tyhjäkäyntiä. Istuinkorkeus on 870 milliä, joten 180-senttisellä kuljettajalla vain päkiät yltävät maahan. Ohjaustangosta löytyy peruskatkaisijoiden lisäksi vakionopeussäätimen ja kahvanlämmittimien napit sekä viiteen suuntaan toimiva joystick, jolla ohjataan mittariston näyttöjä. Ja lisäksi - ensimmäisenä moottoripyörämallina maailmassa - myös integroitu GoPro-actionkameran käyttöliittymä, jota hallitaan saman joystickin avulla. Mittaristossakin on yksi erikoisuus, sillä siihen on integroitu Triumphin oma navigointijärjestelmä.Ykkösvaihde on välitetty lyhyeksi, mutta koko kierroslukualuetta ei silti kannata käyttää hyväksi. Moottorin ehdoton vahvuus on tasaisen vahva vääntö koko kierrosalueella, joten isompaa pykälää sisään ja annetaan juurevan väännön hoitaa homma. Kuljettaja voi valita sopivimman kuudesta eri ajoasetuksesta: Road, Rain, Sport, Rider, Offroad ja Offroad Pro.Joustomatkaa on peräti 250 milliä edessä ja takana. Etuteleskooppi on Showan valmistama ja takapää puolestaan tulee Öhlinsiltä. Molemmissa on kaikki säädöt: esijännitys sekä puristus- ja paluuvaimennus. Jarruina on sporttipyöristä tutut huipputehokkaat Brembon nelimäntäiset M50 radiaalisatulat. Mitä ihmettä Triumph oikein puuhaa, kun se on valinnut retromalliin alansa huippua edustavat jousitukset ja jarrut? Vastaus on, että Triumph Scrambler 1200 on käytännössä markkinoiden ensimmäinen scrambler-henkinen malli, jossa pääpaino on ollut ajo-ominaisuuksissa, ei pelkästään ulkonäössä.Valmistajan itseluottamuksesta kertoo sekin, että koeajoryhmää on hankittu johtamaan todelliset vetomiehet, kaksinkertainen Mansaaren TT:n voittaja Gary Johnson ja British Superstock 1000-sarjan kärkikuljettaja, toisen polven kilpa-ajaja Taylor Mackenzie. Johnson ja Mackenzie vetävät letkaa tasaisen vauhdikkaasti, jolloin jarrujen, jousituksen ja vääntövahvan moottorin ominaisuuksien välinen tasapaino tulee parhaiten esiin.Pystyn ajoasennon takia ajaminen on helppoa. Mutkiin jarrutettaessa riittää yhden, maksimissaan kahden sormen siirtäminen jarrukahvalle. Vaihteita on turha polkea liikaa edestakaisin, sillä vääntö on tasaista niin että yli 100 newtonmetriä on käytössä 2500 kierrokselta 7500 kierroksen rajoittimelle asti.Kierroslukuun liittyy myös yksi Scramblerin erikoisuus: huipputehon kierrosluvuksi ilmoitetaan 7400 kierrosta, mutta kierroslukumittarin punaraja alkaa jo 7000 kierroksen kohdalta. Käytännössä teho siis nousee rajoittimelle asti, mutta tasaisen väännön takia sinne asti ei moottoria tarvitse kierrättää.Triumphin uusi iso Scrambler yhdistää perinteisen ulkonäön ja nykyajan moottoripyörien suorituskyvyn. Juuri tämä ristiriita saa suun kääntymään hymyyn joka kerta kaasukahvaa käännettäessä. Wrooommmm!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Triumph Scrambler 1200 XE Hinta avoin (vahvistetaan tammikuun aikana) Moottori kaksisylinterinen rivimoottori, 1200 cm³, nestejäähdytys Voimansiirto 6 vaihdetta, ketjuveto Teho 66 kW (90 hv) / 7400 r/min Vääntö 110 Nm / 5250 r/min Istuinkorkeus 870 mm Kuivapaino 207 kg Tankki 16 l Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti