19.11.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Uusilla saksalaismoottoreilla – Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astran takuu pitenee kolmeen vuoteen, mutta uudistuneen mallin hintoja pantataan vielä. Hyvää: runsaat tilat, etuistuimet, ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: kaasuversion poistuminen. Ensimmäiset Astrat uusilla moottoreilla saapuivat maahan, mutta hintaneuvottelut tehtaan ja maahantuojan välillä ovat vielä kesken. Varustelistat ja WLTP-kulutusmittaustulokset ovat jo selvillä, mutta ensi vuoden tiukemmat päästörajat sakkomaksuineen tuottavat harmaita hiuksia autonvalmistajille.Juuri Astran uudet moottorit ovat Opelin vastaus tulevaan vuoteen, kulutukset ja päästöt ovat valmistajan mukaan pudonneet parhaimmillaan viidenneksellä. Siksi odotamme uusia hintoja vesi kielellä, pudonneet päästöt merkitsevät vähemmän autoveroa hankinnassa ja vähemmän vuotuista ajoneuvoveroa. Hinnat on luvattu ilmoittaa ennen joulua, ja myynti alkaa heti vuoden alusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähäpäästöisemmät moottoritKaikki Astran moottorit ovat uusia. Tutuista iskutilavuuksista huolimatta ne eivät ole uuden ranskalaisen omistajan, Peugeot-Citroënin moottoreita, vaan vielä General Motors -aikakautena alkanutta suunnittelua.Perusbensiinimoottori on 1,2-litrainen joko 110- tai 130-hevosvoimaisena kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Tehokkaampi 1,4-litrainen (145 hv) on paritettu uuden portaattoman CVT-vaihteiston kanssa.Diesel on tästä lähin 1,5-litrainen, joko manuaalilootalla (105 hv) tai yhdeksänvaihteisella automaatilla (122 hv). Tehokkaammat versiot, OPC:stä puhumattakaan, jäävät historiaan. Oudosti myös tähän asti vähäpäästöisin malli kaasuversio jää pois mallistosta.Alhaisempi ilmanvastusPääsimme pikaisesti kokeilemaan perusmallia, jonka 130 hevosvoimaa tuntuivat riittävän pirteiltä niin liikkeellelähdöissä kuin maantielläkin. Oma osansa päästötalkoisiin on tehty tuulitunnelissa, pohjan kotelointi on vähentänyt ilmanvastusta. Melutaso pysyy vaimeana, eikä kolmisylinterisyys erotu häiritsevästi.Lyhyen lenkin kulutus asettuu liki ilmoitettuun lukemaan 5,5 l/100 km. Alustaa kerrotaan hienosäädetyn iskunvaimennuksen ja ohjauksen osalta, mutta eroja ei ilman verrokkia huomaa. Eipä Astran ajettavuus ole tähänkään asti antanut aihetta moitteisiin.Selkeämmät näyttöruudutOpelilla on oltu tyytyväisiä Astran ulkonäköön, vain maskin kromilistat ja puskurin linjat on veistelty uusiksi. Uudet led-valot ovat aiempaa tehokkaammat ja vievät samalla vähemmän virtaa. Sisustuksessa on petrattu verhoilumateriaaleja ja uusittu kuljettajan näytöt suuremmiksi sekä grafiikaltaan tarkemmiksi. Samalla turvavarustelu ja nettiyhteydet on päivitetty, edellisistä esittelyistä tuttu On Star -palvelu puolestaan on kuopattu. Näillä eväillä Vuoden Auton 2016 on selvittävä vielä seuraavaan malliuudistukseen, joka lienee sitten kokonaan ranskalaiselle pohjalevylle tehty.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Astra 1.2 Innovation Plus Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 225 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 225 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta