19.11.2019

Maistiainen: Uusilla saksalaismoottoreilla – Opel Astra

Opel Astra

Opel Astran takuu pitenee kolmeen vuoteen, mutta uudistuneen mallin hintoja pantataan vielä. Hyvää: runsaat tilat, etuistuimet, ajettavuus, taloudellisuus. Huonoa: kaasuversion poistuminen.

Ensimmäiset Astrat uusilla moottoreilla saapuivat maahan, mutta hintaneuvottelut tehtaan ja maahantuojan välillä ovat vielä kesken. Varustelistat ja WLTP-kulutusmittaustulokset ovat jo selvillä, mutta ensi vuoden tiukemmat päästörajat sakkomaksuineen tuottavat harmaita hiuksia autonvalmistajille.

Juuri Astran uudet moottorit ovat Opelin vastaus tulevaan vuoteen, kulutukset ja päästöt ovat valmistajan mukaan pudonneet parhaimmillaan viidenneksellä. Siksi odotamme uusia hintoja vesi kielellä, pudonneet päästöt merkitsevät vähemmän autoveroa hankinnassa ja vähemmän vuotuista ajoneuvoveroa. Hinnat on luvattu ilmoittaa ennen joulua, ja myynti alkaa heti vuoden alusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähäpäästöisemmät moottorit

Kaikki Astran moottorit ovat uusia. Tutuista iskutilavuuksista huolimatta ne eivät ole uuden ranskalaisen omistajan, Peugeot-Citroënin moottoreita, vaan vielä General Motors -aikakautena alkanutta suunnittelua.

Perusbensiinimoottori on 1,2-litrainen joko 110- tai 130-hevosvoimaisena kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Tehokkaampi 1,4-litrainen (145 hv) on paritettu uuden portaattoman CVT-vaihteiston kanssa.

Diesel on tästä lähin 1,5-litrainen, joko manuaalilootalla (105 hv) tai yhdeksänvaihteisella automaatilla (122 hv). Tehokkaammat versiot, OPC:stä puhumattakaan, jäävät historiaan. Oudosti myös tähän asti vähäpäästöisin malli kaasuversio jää pois mallistosta.

Opel Astra

Alhaisempi ilmanvastus

Pääsimme pikaisesti kokeilemaan perusmallia, jonka 130 hevosvoimaa tuntuivat riittävän pirteiltä niin liikkeellelähdöissä kuin maantielläkin. Oma osansa päästötalkoisiin on tehty tuulitunnelissa, pohjan kotelointi on vähentänyt ilmanvastusta. Melutaso pysyy vaimeana, eikä kolmisylinterisyys erotu häiritsevästi.

Lyhyen lenkin kulutus asettuu liki ilmoitettuun lukemaan 5,5 l/100 km. Alustaa kerrotaan hienosäädetyn iskunvaimennuksen ja ohjauksen osalta, mutta eroja ei ilman verrokkia huomaa. Eipä Astran ajettavuus ole tähänkään asti antanut aihetta moitteisiin.

Selkeämmät näyttöruudut

Opelilla on oltu tyytyväisiä Astran ulkonäköön, vain maskin kromilistat ja puskurin linjat on veistelty uusiksi. Uudet led-valot ovat aiempaa tehokkaammat ja vievät samalla vähemmän virtaa. Sisustuksessa on petrattu verhoilumateriaaleja ja uusittu kuljettajan näytöt suuremmiksi sekä grafiikaltaan tarkemmiksi.

Samalla turvavarustelu ja nettiyhteydet on päivitetty, edellisistä esittelyistä tuttu On Star -palvelu puolestaan on kuopattu. Näillä eväillä Vuoden Auton 2016 on selvittävä vielä seuraavaan malliuudistukseen, joka lienee sitten kokonaan ranskalaiselle pohjalevylle tehty.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Opel Astra 1.2 Innovation Plus

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. käsivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 5500 r/min

Vääntö

225 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

225 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

215 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,2 (yhd.)

CO2-päästöt

119 g/km

Mitat

pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat