8.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Golf Variant R – jääradan kruunaamaton valtias Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin tehomalli Golf R on yltänyt 20 vuoden ikään. Juhlan kunniaksi R:stä tarjoillaan kaikkien aikojen tehokkain versio. Golf R on ollut koko elinkaarensa aikaan samaan aikaa arvostettu ja hyvin aliarvostettu automalli. Mallin hienouden nimittäin ymmärtää vasta kun sen kokee itse. Tehomalli ei nimittäin hehku eksklusiivituutta tai huutele itsestään.Ennen turbomoottoria R-malli kulki lisänimellä R32. Ensimmäisen sukupolven teho-Golf tuli markkinoille vuonna 2002, ja se oli ensimmäinen automalli, joka tuotiin markkinoille kaksoiskytkimellisellä automaattivaihteistolla. Neljännen sukupolven malli oli tuotannossa vain lyhyen pätkän, sillä viitossukupolven korimalli korvasi sen vuonna 2005.Nimi R32 nimi tulee moottorin iskutilavuudesta, sillä auton keulalla on kuusisylinterinen ja 3,2-litrainen vapaasti hengittävä moottori. Viiden sukupolven Golfin kohdalla teholukemat olivat 250 hevosvoimaa ja 320 Nm.Vaparimoottori painui unholaan uuden Golf-sukupolven myötä ja ensimmäinen turbomoottori tuli R:n keulalle vuonna 2009. Teho kasvoi 270 hevosvoimaan ja vääntö 320 Nm:iin. Kyseessä oli edelleen malliston suorituskykyisin Golf-malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy20 vuotta ÄrrääNykyisellään Golf on edennyt kahdeksanteen sukupolveen ja R-malli täytti viime vuonna pyöreitä. Vuonna 2022 Golf R on 20 vuoden ikäinen ja tätä juhlistettiin uudella mallilla. Uutuus nostaa huipputehon uusiin lukemiin ja pohjiksi lyödään 333 hevosvoimaa.Golf R on kasvanut vuosien varrella salonkikelpoisemmaksi. Vaikka vitossukupolven R32 äänimaailma on enää pelkkä muisto, on R edelleen varsin kyvykäs auto. 245 kW ja 420 Nm kuljettavat keskiluokan keisaria liukkaasti. 0–100 km/h kiihdytys ottaa aikaa 4,6 sekuntia ja huiput ovat 270 km/h.Jykevän moottorin kaveriksi on saatavissa ainoastaan DSG-vaihteisto, joka on monella tapaa hyvä asia, vaikka manuaalissa onkin toki enemmän ajettavaa urheilullisessa mielessä. Toki askia voi ohjailla myös ratin takana olevista vaihdeläpysköistä, jos kokee tämän tarpeelliseksi.Vaikka ärrän äänimaailma ei enää yllä vaparimoottorin tasolle, saa putkistosta kohtuullisen mukavat soundit. Ne piilevät ajotilavalinnan takana, eli R-tilassa auto avaa putkistossa olevat läpät, joiden ansiosta pakoäänet pääsevät ilmoille maksimaalisessa mielessä. Arkiauto ja sportti yksissä kuorissaVW Golf R:n hienous piilee siinä, että se on tehoreservistään huolimatta varsin käyttökelpoinen arkiauto. Miedomman ajotilan valitsemalla meno on mukavaa. Alusta ei ole normaaliasennossa liian kova, eikä naapurustoa tarvitse herättää aamutuimaan 333-heppaisen moottorin karjahdellessa.Koko juju kätkeytyy R-painikkeen taakse. Kun Golfin ohjauspyörästä näpäyttää R-logolla varustettua painiketta, muuttuu auton käytös merkittävästi. Ohjaus tiukentuu, alusta tukevoituu ja moottoriohjaus pistää parastaan. Tästä R-mallissa todella on kyse.Golf R on saanut tunnustusta etenkin jäärata-autona, ja sitä ovat kehuneet useat ralliammattilaiset ja harrastajat. Koko homma kytkeytyy nelivetoon ja tasapainoon, jotka tekevät Volkswagenin tehomallista niin vastustamattoman hyvän ja helpon ajettavan. Toki jääradalla ajaminen vaatii malttia ja osaamista, mutta auto tekee sen niin helpoksi kuin mahdollista.Järven jäällä Golf R on edelleen kuin kotonaan. R-pakettiin kuuluva Torque Vectoring -järjestelmä jakaa vääntöä takapyörien kesken ja homma pelaa niin asfaltilla kuin jäälläkin. Kehittämiseen on ilmiselvästi laitettu aikaa ja vaivaa. Kaikkein hauskinta on, että alla on farmarimallin Golf, joka ei varsinaisesti näytä kuuluvan vauhdikkaaseen jäärata-ajoon.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen