8.4.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Golf Variant R – jääradan kruunaamaton valtias Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin tehomalli Golf R on yltänyt 20 vuoden ikään. Juhlan kunniaksi R:stä tarjoillaan kaikkien aikojen tehokkain versio. Golf R on ollut koko elinkaarensa aikaan samaan aikaa arvostettu ja hyvin aliarvostettu automalli. Mallin hienouden nimittäin ymmärtää vasta kun sen kokee itse. Tehomalli ei nimittäin hehku eksklusiivituutta tai huutele itsestään.Ennen turbomoottoria R-malli kulki lisänimellä R32. Ensimmäisen sukupolven teho-Golf tuli markkinoille vuonna 2002, ja se oli ensimmäinen automalli, joka tuotiin markkinoille kaksoiskytkimellisellä automaattivaihteistolla. Neljännen sukupolven malli oli tuotannossa vain lyhyen pätkän, sillä viitossukupolven korimalli korvasi sen vuonna 2005.Nimi R32 nimi tulee moottorin iskutilavuudesta, sillä auton keulalla on kuusisylinterinen ja 3,2-litrainen vapaasti hengittävä moottori. Viiden sukupolven Golfin kohdalla teholukemat olivat 250 hevosvoimaa ja 320 Nm.Vaparimoottori painui unholaan uuden Golf-sukupolven myötä ja ensimmäinen turbomoottori tuli R:n keulalle vuonna 2009. Teho kasvoi 270 hevosvoimaan ja vääntö 320 Nm:iin. Kyseessä oli edelleen malliston suorituskykyisin Golf-malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy20 vuotta ÄrrääNykyisellään Golf on edennyt kahdeksanteen sukupolveen ja R-malli täytti viime vuonna pyöreitä. Vuonna 2022 Golf R on 20 vuoden ikäinen ja tätä juhlistettiin uudella mallilla. Uutuus nostaa huipputehon uusiin lukemiin ja pohjiksi lyödään 333 hevosvoimaa.Golf R on kasvanut vuosien varrella salonkikelpoisemmaksi. Vaikka vitossukupolven R32 äänimaailma on enää pelkkä muisto, on R edelleen varsin kyvykäs auto. 245 kW ja 420 Nm kuljettavat keskiluokan keisaria liukkaasti. 0–100 km/h kiihdytys ottaa aikaa 4,6 sekuntia ja huiput ovat 270 km/h.Jykevän moottorin kaveriksi on saatavissa ainoastaan DSG-vaihteisto, joka on monella tapaa hyvä asia, vaikka manuaalissa onkin toki enemmän ajettavaa urheilullisessa mielessä. Toki askia voi ohjailla myös ratin takana olevista vaihdeläpysköistä, jos kokee tämän tarpeelliseksi.Vaikka ärrän äänimaailma ei enää yllä vaparimoottorin tasolle, saa putkistosta kohtuullisen mukavat soundit. Ne piilevät ajotilavalinnan takana, eli R-tilassa auto avaa putkistossa olevat läpät, joiden ansiosta pakoäänet pääsevät ilmoille maksimaalisessa mielessä. Arkiauto ja sportti yksissä kuorissaVW Golf R:n hienous piilee siinä, että se on tehoreservistään huolimatta varsin käyttökelpoinen arkiauto. Miedomman ajotilan valitsemalla meno on mukavaa. Alusta ei ole normaaliasennossa liian kova, eikä naapurustoa tarvitse herättää aamutuimaan 333-heppaisen moottorin karjahdellessa.Koko juju kätkeytyy R-painikkeen taakse. Kun Golfin ohjauspyörästä näpäyttää R-logolla varustettua painiketta, muuttuu auton käytös merkittävästi. Ohjaus tiukentuu, alusta tukevoituu ja moottoriohjaus pistää parastaan. Tästä R-mallissa todella on kyse.Golf R on saanut tunnustusta etenkin jäärata-autona, ja sitä ovat kehuneet useat ralliammattilaiset ja harrastajat. Koko homma kytkeytyy nelivetoon ja tasapainoon, jotka tekevät Volkswagenin tehomallista niin vastustamattoman hyvän ja helpon ajettavan. Toki jääradalla ajaminen vaatii malttia ja osaamista, mutta auto tekee sen niin helpoksi kuin mahdollista.Järven jäällä Golf R on edelleen kuin kotonaan. R-pakettiin kuuluva Torque Vectoring -järjestelmä jakaa vääntöä takapyörien kesken ja homma pelaa niin asfaltilla kuin jäälläkin. Kehittämiseen on ilmiselvästi laitettu aikaa ja vaivaa. Kaikkein hauskinta on, että alla on farmarimallin Golf, joka ei varsinaisesti näytä kuuluvan vauhdikkaaseen jäärata-ajoon.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta