21.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo V60 Polestar – vienoa esimakua tulevasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lyhyet tyypit Volvo V60 Polestarista antavat esimakua siitä, mitä viritysfirmasta omaksi automerkiksi nousseelta Polestarilta kannattaa odottaa. Polestar on pyörinyt otsikoissa komean 1-esikoismallinsa ansiosta. Aiemminkin termiä on sarjatuotantoautossa nähty, mutta silloin kyse on ollut piristetyistä Volvoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRadoilta kadulleNimi Polestar on peräisin moottoriurheilusta. Yritys perustettiin vuonna 1996 Flash Engineering -nimellä kilpailemaan Volvoilla Ruotsin STCC-vakioautosarjassa. Vuonna 2005 yritys vaihtoi nimensä Polestariksi, ja vuonna 2009 se kehitti ensimmäisen täysin itse kehitetyn kilpa-auton Volvo C30:n pohjalta. Samalla Polestarista tuli Volvon virallinen kumppani, joka muokkasi Volvon malleja Polestar Performance -tuotenimen alla. Kilpailutoiminta jatkui Polestar Racing -nimellä. Ensimmäistä Polestarin rakentamaa katuautoa, Volvo S60 ja V60 Polestaria, saatiin odottaa vuoteen 2013. Pari vuotta myöhemmin Volvo osti Polestar Performancen itselleen, ja Racing-puoli vaihtoi nimensä Cyan Racingiksi.Polestarin ensimmäinenNyt Itävallan alpeilla odottava upean sininen V60 Polestar jää siis automaailman yksisarviseksi: se on lyhyestä historiastaan huolimatta tunnetuksi nousseen alabrändin ensimmäinen ja viimeinen auto – seuraava Polestar kantaa nimeä ylpeästi autonvalmistajana.60-sarjan Polestar-malli aloitti uransa 350-hevosvoimaisella kuusisylinterisellä T6-moottorilla. Vuonna 2016 malli päivittyi uudella tekniikalla: kahden sylinterin menetyksestä huolimatta tehot kasvoivat 17 hevosvoimaa. Samalla vaihteisto vaihtui kuusivaihteisesta automaatista kahdeksanvaihteiseksi.Makeat aineksetVolvo V60 Polestarin tekniset tiedot ovatkin melko herkulliset. Sen verran herkulliset, että tekniikkakammoisten kannattaa suoraan hypätä pari kappaletta eteenpäin. Muutoksiin lukeutuvat Öhlinsin valmistamat säädettävät iskunvaimentimet, hiilikuituinen iskunvaimennintornien poikkituki, jäykemmät joustintukien yläpäät edessä ja takana, Polestarin muovaama ohjaus ja 80 prosenttia T6 R-Design -mallia jäykemmät jouset.Moottori on Volvon kaksilitrainen turbo- ja mekaanisesti ahdettu voimala. Polestar on vaihtanut koneeseen 3-tuumaisen pakoputkiston, uuden turbon, kiertokanget, nokka-akselit, polttoainepumpun, ilmansuodattimen ja ilmanoton.Kahden barin ahtopaineella tehoa irtoaa 367 hevosvoimaa ja vääntöä 470 newtonmetriä. BorgWarnerin nelivedon avulla V60 sinkoaa sataseen 4,8 sekunnissa.Tehdas kertoo muovanneensa nelivedon voimanjakoa takapainotteisemmaksi. Samalla ajonvakautusjärjestelmää on hienosäädetty, ja vaihteiston toimintaa nopeutettu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiltä se tuntuu?Syheröisellä jääradalla ja keskieurooppalaisilla kitkarenkailla suuri osa Polestarin kehitystyöstä mennee vähän hukkaan, mutta hauskaa on näinkin. Ajonvakautus poistuu estämästä kuljettajan toilailuja, joten farmari-Volvo liitää mutkasta toiseen riemukkaasti poikittain sutien. Väitteet takapainotteisemmasta nelivedosta uskoo ilman vertailupohjaakin.Nykytyyliin äänimaailmasta vastaa pääasiassa takaäänenvaimentaja, eli möreät röhinät kantautuvat auton perästä. Ääni on nelisylinteriseksi väkevä, mutta olisi myös mielenkiintoista kuulla, miltä aiempi kuusisylinterinen on kuulostanut.Kokonaisuutena V60 Polestar on juuri niin kypsän nopea, kuin urheilullisen ruotsalaisen perheauton voi kuvitella olevan. Suorituskykyä on haettu voimistamalla auton luontaisia ominaisuuksia. Pientä lisäfiilistä pakettiin tuovat sisätilojen koristeet, kuten urheiluistuimien väriyksityiskohdilla, ohjauspyörän sinisellä tikkauksella ja keskikonsolin hiilikuitukuviolla. Ilahduttavasti autoa ei tarvitse varustella arvoisekseen, sillä ainoana optiona on kattoluukku. Polestar V60 on raikkaan erilainen sporttifarmari. Lyhyt jääratailu jättää autosta positiivisen kuvan, ja etenkin maineikkaan Öhlinsin alustan toimivuutta kesäolosuhteissa testaisi mieluusti lisää. Toivotaan, että omien erikoismallien lisäksi Polestar-nimeä nähdään jatkossakin ruotsalaisfarmarien perässä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volvo V60 Polestar Moottori Bensiinimoottori 1969 cm³, 4 sylinteriä, turbo- ja mekaaninen ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 270 kW (367 hv), 6000 r/min Vääntö 470 Nm (3100–5100 r/min) Vääntö 470 Nm (3100–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 186 g/km Mitat pituus 4628 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2776 mm Omamassa: 1796 kg Euro NCAP 5 tähteä Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin