31.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Volvo XC60 – tältä tuntuu suosikkimaasturin uusi sukupolvi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ai miltä? No hyvältä, ainakin espanjalaisilla sileillä teillä. Eipä ihme, sillä Volvo XC60 uudistettiin läpikotaisin, mutta tutuilla palikoilla. Göteborgin katumaastureista se vähemmän suuri, Volvo XC60, on hämmästyttänyt suosiollaan vuodesta toiseen: auto ollut maailmalla myydyin merkkinsä edustaja, ja Suomessakin yksi SUV-luokan kestohiteistä. XC60 on kestänyt muutenkin hyvin aikaa, vaikka väistyvä ensimmäisen polven malli ehti tänä vuonna jo kunnioitettavaan yhdeksän vuoden ikään. Yleensä sekä suosio että ominaisuudet kilpailijoihin nähden hiipuvat iän myötä, mutta eivät siis tässä tapauksessa. Pian Suomeen saapuvalla täysin uudella XC60:lla, jonka koeajoimme nyt Barcelonassa, on siis edessään kovat paineet. Kun muistetaan Volvon viimeaikaiset saavutukset uusien mallien kehitystyössä, on kuitenkin syytä odottaa hallittua lopputulosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yritystä yksityiskohdilla Kuten muut parin vuoden aikana esitellyt isot Volvot, myös XC60 on laitettu viimeistä piirtoa myöten uusiksi. Siis edeltäjäänsä verrattuna; perusrakennehan on sama kuin tuoreimmissa malleissa eli S90:ssä, V90:ssä sekä XC90:ssä. Ensivilkaisulla XC60 myös näyttää aivan samalta kuin isoveljensä XC90, mutta vähän ajan päästä erojakin erottuu. Muotoilun mittasuhteet ja detaljit ovat aavistuksen kiinnostavampia – niillä kuopus pyrkii nousemaan perheen nokkimisjärjestyksessä esiin. XC60:n suhteessa pidempi keula, kyljen syvempi uurre, lyhyempi takaylitys sekä rekisterikilpeä kohti taittuvat takavalot muodostavat sopusuhtaisen sporttisen kokonaisuuden, mitä ensiesittelyssä alle laitetut tuhdit vannekoot tanakoittivat. Tuntuu tutulta Sisäilme noudattelee pilkuntarkasti Volvon nykytyyliä. Erottavana piirteenä XC90:een voi nähdä lähinnä erimuotoiset kojelaudan tuuletussuuttimet. Erinomaisten istuinten, kauniiden komponenttien ja suuren kosketusnäytön paketti on nuorekas ja viihtyisä. Myös takatilat ovat suorastaan ruhtinaalliset. 190-senttisen kuljettajan taakse mahtuu toinen samanmittainen, ja polvitilaa jää vielä ylikin. Tavaratilassa on hyödynnetty Volvon farmariosaaminen tasaisine laajennuksineen ja fiksuine yksityiskohtineen. Ensikoeajon perusteella myös ajaminen sujuu odotetulla, vaivattomalla ja eleettömällä tavalla. Koeajoautoissa oli lisävarusteinen neljän pyörän ilmajousitus, joka tuntui muuten huippumukavalta, mutta pienemmät epätasaisuudet välittyivät. Suomessa tavataan… Vaaran väistöä Emme onneksi kokeilleet XC60:ssa lanseerattavaa uutta turvallisuusvarustetta, joka auttaa kuljettajaa väistämään edessä olevan esteen jarruttamalla toisen puolen pyöriä ja antamalla ohjausapua. Systeemi toimii nopeusalueella 50–100 km/h. Toinen uusi järjestelmä ohjaa vastaantulijoiden kaistalta takaisin oikealle puolelle, jos XC60 on ylittänyt tien keskiviivan, vastaan on tulossa auto eikä kuljettaja reagoi. Tämä on läsnä nopeuksissa 60–140 km/h, ja lisätään myös ensi mallivuoden 90-sarjan autoihin. Lisäksi ohjausapu kattaa nyt myös kuolleessa kulmassa olevan ajoneuvon väistön. Siitä saimme omakohtaistakin kokemusta, kun järjestelmä tarttui rattiin sen mielestä liian tiukan kaistanvaihdon lomassa. Fiksuja ja tervetulleita juttuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koneiden kierrätystä Kaksilitraiset ja nelisylinteriset moottorit ovat niin ikään muussa Volvo-mallistossa nähtyjä. Dieseleitä on kahta sorttia (D4/190 hv ja D5/235 hv), bensiinikoneita niin ikään kaksi (T5/254 hv ja T6/320 hv), ja päälle tulee vielä ladattava bensahybridi (T8/407 hv). XC60 vetää aina neljällä pyörällä, ja vaihteistona on kahdeksanportainen automaatti lukuun ottamatta vähempitehoista dieseliä, johon voi valita myös kuusivaihteisen manuaalilaatikon. Edellä mainittu ilmajousitus on vakiona T8-hybridimallissa. Myöhemmin kauppoihin saapuu vielä moottoritäydennyksiä, mutta niiden yksityiskohdista tai aikatauluista ei vielä kerrottu. Sama pätee mahdolliseen etuvetoversioon. Uuden XC60:n ennakkomyynti on jo alkanut; asiakkaille autoja aletaan toimittaa loppukesästä. Edullisin malli on XC60 D4, Business-perushinnaltaan 54 995 euroa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Volvo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan